28. listopadu 2002
Služeb linky Ro-La mezi Lovosicemi a Drážďany v prvních třech čtvrtletích letošního roku využilo celkem 47 204 nákladních vozidel, tedy o 29,4 procenta méně než ve stejném období loňského roku. Důvodem takového poklesu byly především srpnové povodně, po nichž byla Ro-La pět týdnů mimo provoz. Ve stejném období se nicméně snížila i vytíženost vlaků – o 8,3 procentního bodu na 64,3 procenta. V polovině listopadu to oznámil Pavel Špráchal ze společnosti Bohemiakombi, která linku Ro-La provozuje.
Od doby bezprostředně po povodních Bohemiakombi podle Pavla Špráchala naopak zaznamenává výrazné zvýšení zájmu. V září se vytíženost vlakových souprav meziročně zvýšila o 11,2 a v říjnu dokonce o 21,0 procenta na více než 81 procent. Počet přepravených kamiónů v říjnu vzrostl o 21,5 procenta na více než osm tisíc. Důvodem bylo především dlouhodobé uzavření hraničního přechodu Cínovec pro kamióny, které potrvá zřejmě až do poloviny příštího roku.
Pavel Špráchal očekává další zvýšení zájmu také s blížící se zimou, protože na zbývající dva přechody v kraji, otevřené pro kamióny – Rumburk a Hora svatého Šebestiána – vedou horské silnice. Přechod na Hoře svatého Šebestiána, který je pro kamióny otevřen jen provizorně, byl letos již například na krátkou dobu uzavřen kvůli sněžení a havárii kamiónů na německé straně. „Zavádíme posilové vlaky. Dnes jsme například vypravili dva. Denně tak jezdí dvanáct párů vlaků,“ uvedl Pavel Špráchal v polovině listopadu.
Linku Ro-La, která je v provozu od září roku 1994, ročně využívá kolem 80 tisíc nákladních vozidel. Za celou tuto dobu přepravila 700 tisíc kamiónů, které by jinak zatížily silniční hraniční přechody. Po dokončení výstavby dálnice D8 mezi Prahou a Drážďany bude její provoz pravděpodobně ukončen, protože Sasko ji odmítá dále financovat. (čtk)