Automobilový průmysl

Před výrobci stojí historické úkoly

Před automobilovým průmyslem – výrobci i jejich subdodavateli – stojí tak velké úkoly, jako nikdy dříve. Na tom, jak se s nimi obor v příštích několika letech dokáže vyrovnat, bude záviset jeho prosperita v dlouhodobém horizontu. Shodli se na tom manažeři automobilových podniků z Evropy i USA v průzkumu, který na konci loňského roku provedla mezinárodní síť poradenských společností KPMG při využití svých kanceláří ve 152 zemích.
Podklady pro studii pracovníci KPMG získávali při rozhovorech se 103 řídícími pracovníky automobilového průmyslu. Oslovili 88 osob ze Severní Ameriky a patnáct z Evropy; sedmdesát dotázaných pracovalo pro subdodavatele, 33 přímo pro automobilové výrobce.
Součástí průzkumu bylo i deset hloubkových rozhovorů s řídícími pracovníky na nejvyšší pozici (sed-mi z USA, tří z Evropy). Podle dotazovaných budou největší problémy, jimž bude obor v nejbližší budoucnosti vystaven, představovat nadvýroba, snižující se zisková marže a klesající loajalita zákazníků.
Nadvýroba bude přetrvávat
Většina (83 procent) manažerů automobilek se domnívá, že současný stupeň nadvýroby se udrží i během příštích pěti let nebo že se dokonce zvýší. Představitelé subdodavatelů jsou o něco méně skeptičtí: stejný názor jich vyjádřilo 60 procent. Podle jednoho z nich se s nejvyšší nadvýrobou potýkají právě finální výrobci vozidel, v nižších článcích dodavatelského řetězce tak zásadní problém nepředstavuje.
Globální nadvýrobu by podle názoru respondentů pravděpodobně mohlo podstatně omezit uzavření stále ještě provozovaných šedesát až sedmdesát let starých závodů.
Úspory budou závislé na inovacích
Když byli manažeři dotázáni, která léta v období 2000 až 2005 budou podle jejich názoru nejziskovější, pouhá dvě procenta označila rok 2001 nebo 2002. Více než třetina (36 procent) očekává nejlepší výsledky od roku 2003.
Snižování nákladů představuje podle dotázaných manažerů stále obtížnější úkol. Relativně jednoduché kroky již výrobci realizovali a každý další postup na ně bude klást velmi vysoké nároky. Cestu k dalšímu snižování nákladů nabízí podle názoru více než poloviny manažerů využití počítačových simulací, zlepšení komunikace včetně využití internetu a outsourcing.
Minimálně dva z pěti respondentů v této souvislosti označili za možný další zdroj úspor také inovaci výrobních linek, posílení marketingu a zlepšení distribuce.
Závěr je jednoznačný: většina zbytečných nákladů ve výrobních řetězcích již byla odstraněna, další úspory se budou odvíjet od technologických inovací.
Bezvýhradná loajalita zákazníků bude klesat
Co se týče loajality zákazníků k jednotlivým značkám, polovina dotázaných zastává názor, že se bude postupně snižovat, druhá polovina je přesvědčena o opaku. Důležité je ovšem zjištění, že již dnes třetina manažerů registruje podstatné oslabování dřívější „téměř slepé“ loajality ke značce. „My sami jsme naší marketingovou strategií naučili klienty hledat nejlepší nabídku na trhu,“ řekl jeden z nich.
Automobilky se bojí riskovat
Velké společnosti jsou ze své podstaty konzervativní. Obávají se rizik do té míry, že jen kvůli pouhému náznaku problému často předčasně opouštějí nadějný nový design nebo výrobní koncepci. Vzhledem k současnému všeobecnému rozvoji to může dále přispívat k oslabování loajality zákazníků ke konkrétní značce.
Význam obchodů přes internet vzroste
Pro vztah automobilek a dodavatelů bude podle dotázaných manažerů nejvýznamnější e-business (83 procent z nich si myslí, že bude dokonce extrémně důležitý). Jeho význam bude narůstat také ve vztahu k zákazníkům. Pouze 14 procent manažerů se domnívá, že se v budoucnu bude prodávat méně vozidel on-line, 57 procent z nich je přesvědčeno o opaku. Podle společnosti Juniper Communication se počet automobilů prodaných on-line zvýší ze 17 tisíc v roce 1999 na 1,3 miliónu v roce 2004. A podle Forrester Research bude do pěti let nákupy vozidel on-line také financovat 700 tisíc zákazníků, zatímco dnes je to pouze 30 tisíc.
Strategická partnerství důležitější než fúze
Respondenti průzkumu se shodli na tom, že v odvětví je patrný trend směřování ke konsolidaci, a to především mezi dodavateli. Automobilky podle nich platí stále méně a naopak stále více využívají outsourcing. To dodavatele nutí ke konsolidaci, díky níž mohou lépe uspokojovat požadavky svých zákazníků.
Čtyři z pěti respondentů se domnívají, že v budoucnosti budou strategická spojenectví a spolupráce mnohem důležitější než fúze a akvizice.
Další cestou ke snížení nákladů a získání konkurenční výhody bude zkrácení cyklu vývoje výrobku. Celkem 42 procent manažerů si myslí, že cyklus vývoje nových výrobků se během příštích pěti let dramaticky zkrátí. Jednou z cest k tomuto cíli bude vývoj menšího počtu modelů, avšak s vyšší úrovní globální standardizace.

(lan)
KMPG je mezinárodní síť poradenských společností.
V České republice působí od roku 1990.
V současné době má 500 zaměstnanců a kanceláře v Praze,
Brně, Českých Budějovicích a Jablonci nad Nisou.
KMPG poskytuje služby v oblasti auditu a účetního
poradenství, řízení informačních rizik, daňového a finančního
poradenství a consultingu. Celosvětově KMPG zaměstnává
sto tisíc pracovníků ve 152 zemích. Její výnosy za loňský rok
dosáhly výše 11,7 miliardy USD.
www.kpmg.com 

spinner