21. března 2002
Před automobilovým průmyslem – výrobci i jejich subdodavateli –
stojí tak velké úkoly, jako nikdy dříve. Na tom, jak se s nimi obor
v příštích několika letech dokáže vyrovnat, bude záviset jeho
prosperita v dlouhodobém horizontu. Shodli se na tom manažeři
automobilových podniků z Evropy i USA v průzkumu, který na konci
loňského roku provedla mezinárodní síť poradenských společností KPMG
při využití svých kanceláří ve 152 zemích.
Podklady pro studii pracovníci KPMG získávali při rozhovorech se
103 řídícími pracovníky automobilového průmyslu. Oslovili 88 osob ze
Severní Ameriky a patnáct z Evropy; sedmdesát dotázaných pracovalo pro
subdodavatele, 33 přímo pro automobilové výrobce.
Součástí průzkumu bylo i deset hloubkových rozhovorů s řídícími
pracovníky na nejvyšší pozici (sed-mi z USA, tří z Evropy). Podle
dotazovaných budou největší problémy, jimž bude obor v nejbližší
budoucnosti vystaven, představovat nadvýroba, snižující se zisková marže
a klesající loajalita zákazníků.
Nadvýroba bude přetrvávat
Většina (83 procent) manažerů automobilek se domnívá, že současný
stupeň nadvýroby se udrží i během příštích pěti let nebo že se
dokonce zvýší. Představitelé subdodavatelů jsou o něco méně
skeptičtí: stejný názor jich vyjádřilo 60 procent. Podle jednoho z nich
se s nejvyšší nadvýrobou potýkají právě finální výrobci vozidel,
v nižších článcích dodavatelského řetězce tak zásadní problém
nepředstavuje.
Globální nadvýrobu by podle názoru respondentů pravděpodobně mohlo
podstatně omezit uzavření stále ještě provozovaných šedesát až
sedmdesát let starých závodů.
Úspory budou závislé na inovacích
Když byli manažeři dotázáni, která léta v období 2000 až 2005 budou
podle jejich názoru nejziskovější, pouhá dvě procenta označila rok
2001 nebo 2002. Více než třetina (36 procent) očekává nejlepší
výsledky od roku 2003.
Snižování nákladů představuje podle dotázaných manažerů stále
obtížnější úkol. Relativně jednoduché kroky již výrobci realizovali a
každý další postup na ně bude klást velmi vysoké nároky. Cestu
k dalšímu snižování nákladů nabízí podle názoru více než poloviny
manažerů využití počítačových simulací, zlepšení komunikace včetně
využití internetu a outsourcing.
Minimálně dva z pěti respondentů v této souvislosti označili za možný
další zdroj úspor také inovaci výrobních linek, posílení marketingu a
zlepšení distribuce.
Závěr je jednoznačný: většina zbytečných nákladů ve výrobních
řetězcích již byla odstraněna, další úspory se budou odvíjet od
technologických inovací.
Bezvýhradná loajalita zákazníků bude klesat
Co se týče loajality zákazníků k jednotlivým značkám, polovina
dotázaných zastává názor, že se bude postupně snižovat, druhá polovina
je přesvědčena o opaku. Důležité je ovšem zjištění, že již dnes
třetina manažerů registruje podstatné oslabování dřívější „téměř
slepé“ loajality ke značce. „My sami jsme naší marketingovou strategií
naučili klienty hledat nejlepší nabídku na trhu,“ řekl jeden z nich.
Automobilky se bojí riskovat
Velké společnosti jsou ze své podstaty konzervativní. Obávají se rizik do
té míry, že jen kvůli pouhému náznaku problému často předčasně
opouštějí nadějný nový design nebo výrobní koncepci. Vzhledem
k současnému všeobecnému rozvoji to může dále přispívat
k oslabování loajality zákazníků ke konkrétní značce.
Význam obchodů přes internet vzroste
Pro vztah automobilek a dodavatelů bude podle dotázaných manažerů
nejvýznamnější e-business (83 procent z nich si myslí, že bude dokonce
extrémně důležitý). Jeho význam bude narůstat také ve vztahu
k zákazníkům. Pouze 14 procent manažerů se domnívá, že se v budoucnu
bude prodávat méně vozidel on-line, 57 procent z nich je přesvědčeno
o opaku. Podle společnosti Juniper Communication se počet automobilů
prodaných on-line zvýší ze 17 tisíc v roce 1999 na 1,3 miliónu v roce
2004. A podle Forrester Research bude do pěti let nákupy vozidel on-line
také financovat 700 tisíc zákazníků, zatímco dnes je to pouze
30 tisíc.
Strategická partnerství důležitější než fúze
Respondenti průzkumu se shodli na tom, že v odvětví je patrný trend
směřování ke konsolidaci, a to především mezi dodavateli. Automobilky
podle nich platí stále méně a naopak stále více využívají outsourcing.
To dodavatele nutí ke konsolidaci, díky níž mohou lépe uspokojovat
požadavky svých zákazníků.
Čtyři z pěti respondentů se domnívají, že v budoucnosti budou
strategická spojenectví a spolupráce mnohem důležitější než fúze a
akvizice.
Další cestou ke snížení nákladů a získání konkurenční výhody bude
zkrácení cyklu vývoje výrobku. Celkem 42 procent manažerů si myslí, že
cyklus vývoje nových výrobků se během příštích pěti let dramaticky
zkrátí. Jednou z cest k tomuto cíli bude vývoj menšího počtu modelů,
avšak s vyšší úrovní globální standardizace.
(lan)
KMPG je mezinárodní síť poradenských společností.
V České republice působí od roku 1990.
V současné době má 500 zaměstnanců a kanceláře v Praze,
Brně, Českých Budějovicích a Jablonci nad Nisou.
KMPG poskytuje služby v oblasti auditu a účetního
poradenství, řízení informačních rizik, daňového a finančního
poradenství a consultingu. Celosvětově KMPG zaměstnává
sto tisíc pracovníků ve 152 zemích. Její výnosy za loňský rok
dosáhly výše 11,7 miliardy USD.
www.kpmg.com