17. ledna 2002
Sdružení ČESMAD Bohemia připravuje katalog, který bude obsahovat
aktuální nabídku programového vybavení určeného pro dopravce
podnikající na českém trhu. O tom, v jakém stadiu se nyní tento projekt
nachází, a o současném stavu využívání výpočetní techniky
u českých dopravců jsme hovořili s vedoucím odboru výpočetní techniky
a informatiky Sdružení ČESMAD Bohemia ing. Pavlem Košutem.
„Vaše sdružení připravuje katalog počítačových programů pro dopravce.
Mohl byste tento projekt přiblížit?“
„V současné době je celý projekt ve stadiu příprav. Zatím navazujeme
kontakty se softwarovými firmami, které vyrábějí programy určené pro
oblast dopravy a spedice. Naším konečným cílem je vytvořit katalog,
v němž budou zahrnuty všechny systémy, které budou odpovídat potřebám
dopravních firem.
Při tvorbě katalogu se nemíníme pouštět do podrobného hodnocení nabídky
jednotlivých firem, spíše se budeme pohybovat v rovině základní analýzy.
Bližší informace si dopravci bezpochyby obstarají u konkrétních
výrobců, a to s přihlédnutím ke svým vlastním specifickým
požadavkům.
Zatím jsme připravili dotazník, který rozesíláme výrobcům softwaru. Na
základě doporučení některých z nich jsme jej i poněkud rozšířili
tak, aby výsledná publikace měla co nejširší záběr. Rád bych touto
cestou vyzval k účasti na projektu i ty softwarové firmy, které jsme –
jen a pouze z důvodu nedostatku informací – neoslovili.“
„Zmínil jste se o tom, že by měl katalog obsahovat nabídku produktů,
které by odpovídaly potřebám dopravců. Jak byste tyto potřeby
charakterizoval?“
„Na základě vlastní zkušenosti z práce u dopravní firmy si dovedu dost
dobře představit, v jakém stavu je dnes informační systém většiny
dopravců. Většinou se teprve spolu s tím, jak se menší firma rozrůstá,
rozšiřuje i její software. Praxe je přitom zpravidla taková, že program
pro účetnictví pochází od jednoho výrobce, software pro logistické
řízení od jiného a další software zase od jiného… Nakonec je pak velmi
obtížné všechny tyto programy sjednotit tak, aby mohly být skutečně
všestranně využity.
Softwarových firem, které k dopravní problematice přistupují komplexně,
však na českém trhu není mnoho – řekl bych, že se jedná asi o čtyři
společnosti.“
„Čím je to podle vás dáno?“
„To, že firem, které se zabývají ekonomickým řízením dopravního
procesu zahrnujícím nejrozmanitější činnosti, není mnoho, je dáno mimo
jiné i tím, že se nejedná o tak lukrativní oblast, jak by se na první
pohled mohlo zdát. Dopravní firmy se totiž do obnovování a rozšiřování
dopravního softwaru nijak zvlášť ‚nehrnou‘. Řeknu-li to poněkud
zjednodušeně: praxe je stále taková, že si dopravci raději koupí nové
vozidlo než nové programové vybavení. Mnohé firmy nabídku na trhu ani
dobře neznají, a tak netuší, jaké možnosti jim vlastně výpočetní
technika může nabídnout.Dostupný software samozřejmě pokrývá
i okrajové oblasti – trh nabízí například spediční software,
kilometrovníky, lokalizační systémy nebo třeba odbavovací systémy
v osobní dopravě. Tyto okruhy jsou natolik specifické, že je možná
i zbytečné, aby byly začleněny přímo v rámci většího informačního
systému. Ale co se týče vlastního dopravního procesu – od objednávky
přepravy přes její zpracování, příkaz k jízdě, vyúčtování až po
následnou fakturaci a účetní evidenci, není-li k dispozici jednotný
software, dochází bezpochyby ke ztrátám z hlediska rychlosti a přesnosti
informace. Vysoce pravděpodobný je i vznik informačních šumů. V jejich
důsledku pak firma například nemusí mít k dispozici relevantní údaje a
především je nemusí mít tak rychle, jak by to dokázala s pomocí
integrovaného softwaru.
Přinejmenším rozvíjející se firmy by z těchto důvodů oblast
informačních technologií neměly podceňovat. Proto pokládám za velice
užitečné, aby existoval katalog s aktuální nabídkou nejdůležitějších
programů, které jsou na trhu k dispozici.“
„Kolik programů, respektive softwarových firem bude v katalogu
pravděpodobně zahrnuto?“
„Pokusím-li se o velmi předběžný odhad, řekl bych, že ve výsledném
katalogu může být zahrnuto na dvacet firem. Trh v této oblasti je
skutečně velmi omezený.“
„Kdy předpokládáte, že byste mohli mít k dispozici všechny potřebné
podklady pro vytvoření katalogu?“
„V tuto chvíli to lze těžko odhadnout, ale předpokládám, že do
prázdnin nebo nejpozději v jejich průběhu by již hlavní údaje mohly být
pohromadě. Dopravci by tak měli dostat k dispozici alespoň základní
přehled o tom, co dnes v dané oblasti trh nabízí. Tím jim chceme alespoň
zčásti pomoci při jejich rozhodování, i když konečná volba bude
pochopitelně pouze na nich.“
„Vraťme se ještě k využívání výpočetní techniky u dopravních
firem. Jedním z hlavních problémů je tedy podle vás špatná kompatibilita
jednotlivých programů?“
„V podstatě ano, provázanost je velmi důležitá, a to i v širším
pojetí. Dnes již například existují technologie, které dopravcům
umožňují, aby si ověřovali potřebná data svých zákazníků on-line
v obchodním rejstříku, stejně tak mohou získávat adresy, kurzovní
lístek atd. Tyto informace lze pochopitelně získat i jinými, pomalejšími
způsoby, ale – jak známo – ,čas jsou peníze‘. Řekl bych, že firma,
která dokáže celý výrobní proces stmelit do jednoho informačního
systému, získává obrovskou výhodu. Může se totiž díky němu vyhnout
mnoha časovým, a potažmo i finančním potížím.“
„I přes potíže s výběrem vhodného programového vybavení se však
informační technologie v dopravě využívají stále ve větší
míře…“
„To, že dopravci již přikládají výpočetní technice mnohem větší
důraz, vidíme i na našich internetových stránkách – neustále se
zvyšuje počet unikátních přístupů k nim. Je zřejmé, že stále více
firem dochází k poznání, že na internetu lze rychle nalézt velmi
užitečné informace. A zároveň s tím, jak se zlepšuje technické
vybavení, roste i potenciál pro kvalitnější zpracování dat.“
„Neobměňuje se však pouze software, ale také hardware…“
„Zde platí jedno základní doporučení – nedat příliš na různé
slevy, nýbrž preferovat kvalitní značku, u níž je zajištěna určitá
kompatibilita, stejně jako tříletá záruční lhůta.“
„Co dalšího Sdružení ČESMAD Bohemia v oblasti informačních
technologií pro dopravce připravuje?“
„V současné době pracujeme na přestavbě našich internetových stránek
www.cesmad-bohemia.cz.
Předpokládáme, že zhruba v polovině roku by jejich návštěvníci měli
zaznamenat určitou změnu nejen v jejich vzhledu, ale hlavně v rychlosti
práce celé prezentace. Naším cílem je přiblížit se v pojetí stránek
modelu zpravodajského serveru, což by se mělo projevit ve zpřehlednění
struktury stránek. Chystáme také uvedení dalších aplikací – prvními
vlaštovkami byly již v průběhu loňského roku uvedené aplikace
‚Vyhledávání dopravců MAD‘ a ,Vyhledávání dopravců a přidělených
povolení MKD‘.“ Milan Frydryšek