Ing. Pavel Košut pro DN

„Především rozvíjející se firmy by neměly podceňovat informační technologie“

Sdružení ČESMAD Bohemia připravuje katalog, který bude obsahovat aktuální nabídku programového vybavení určeného pro dopravce podnikající na českém trhu. O tom, v jakém stadiu se nyní tento projekt nachází, a o současném stavu využívání výpočetní techniky u českých dopravců jsme hovořili s vedoucím odboru výpočetní techniky a informatiky Sdružení ČESMAD Bohemia ing. Pavlem Košutem.
„Vaše sdružení připravuje katalog počítačových programů pro dopravce. Mohl byste tento projekt přiblížit?“
„V současné době je celý projekt ve stadiu příprav. Zatím navazujeme kontakty se softwarovými firmami, které vyrábějí programy určené pro oblast dopravy a spedice. Naším konečným cílem je vytvořit katalog, v němž budou zahrnuty všechny systémy, které budou odpovídat potřebám dopravních firem.
Při tvorbě katalogu se nemíníme pouštět do podrobného hodnocení nabídky jednotlivých firem, spíše se budeme pohybovat v rovině základní analýzy. Bližší informace si dopravci bezpochyby obstarají u konkrétních výrobců, a to s přihlédnutím ke svým vlastním specifickým požadavkům.
Zatím jsme připravili dotazník, který rozesíláme výrobcům softwaru. Na základě doporučení některých z nich jsme jej i poněkud rozšířili tak, aby výsledná publikace měla co nejširší záběr. Rád bych touto cestou vyzval k účasti na projektu i ty softwarové firmy, které jsme – jen a pouze z důvodu nedostatku informací – neoslovili.“
„Zmínil jste se o tom, že by měl katalog obsahovat nabídku produktů, které by odpovídaly potřebám dopravců. Jak byste tyto potřeby charakterizoval?“
„Na základě vlastní zkušenosti z práce u dopravní firmy si dovedu dost dobře představit, v jakém stavu je dnes informační systém většiny dopravců. Většinou se teprve spolu s tím, jak se menší firma rozrůstá, rozšiřuje i její software. Praxe je přitom zpravidla taková, že program pro účetnictví pochází od jednoho výrobce, software pro logistické řízení od jiného a další software zase od jiného… Nakonec je pak velmi obtížné všechny tyto programy sjednotit tak, aby mohly být skutečně všestranně využity.
Softwarových firem, které k dopravní problematice přistupují komplexně, však na českém trhu není mnoho – řekl bych, že se jedná asi o čtyři společnosti.“
„Čím je to podle vás dáno?“
„To, že firem, které se zabývají ekonomickým řízením dopravního procesu zahrnujícím nejrozmanitější činnosti, není mnoho, je dáno mimo jiné i tím, že se nejedná o tak lukrativní oblast, jak by se na první pohled mohlo zdát. Dopravní firmy se totiž do obnovování a rozšiřování dopravního softwaru nijak zvlášť ‚nehrnou‘. Řeknu-li to poněkud zjednodušeně: praxe je stále taková, že si dopravci raději koupí nové vozidlo než nové programové vybavení. Mnohé firmy nabídku na trhu ani dobře neznají, a tak netuší, jaké možnosti jim vlastně výpočetní technika může nabídnout.Dostupný software samozřejmě pokrývá i okrajové oblasti – trh nabízí například spediční software, kilometrovníky, lokalizační systémy nebo třeba odbavovací systémy v osobní dopravě. Tyto okruhy jsou natolik specifické, že je možná i zbytečné, aby byly začleněny přímo v rámci většího informačního systému. Ale co se týče vlastního dopravního procesu – od objednávky přepravy přes její zpracování, příkaz k jízdě, vyúčtování až po následnou fakturaci a účetní evidenci, není-li k dispozici jednotný software, dochází bezpochyby ke ztrátám z hlediska rychlosti a přesnosti informace. Vysoce pravděpodobný je i vznik informačních šumů. V jejich důsledku pak firma například nemusí mít k dispozici relevantní údaje a především je nemusí mít tak rychle, jak by to dokázala s pomocí integrovaného softwaru.
Přinejmenším rozvíjející se firmy by z těchto důvodů oblast informačních technologií neměly podceňovat. Proto pokládám za velice užitečné, aby existoval katalog s aktuální nabídkou nejdůležitějších programů, které jsou na trhu k dispozici.“
„Kolik programů, respektive softwarových firem bude v katalogu pravděpodobně zahrnuto?“
„Pokusím-li se o velmi předběžný odhad, řekl bych, že ve výsledném katalogu může být zahrnuto na dvacet firem. Trh v této oblasti je skutečně velmi omezený.“
„Kdy předpokládáte, že byste mohli mít k dispozici všechny potřebné podklady pro vytvoření katalogu?“
„V tuto chvíli to lze těžko odhadnout, ale předpokládám, že do prázdnin nebo nejpozději v jejich průběhu by již hlavní údaje mohly být pohromadě. Dopravci by tak měli dostat k dispozici alespoň základní přehled o tom, co dnes v dané oblasti trh nabízí. Tím jim chceme alespoň zčásti pomoci při jejich rozhodování, i když konečná volba bude pochopitelně pouze na nich.“
„Vraťme se ještě k využívání výpočetní techniky u dopravních firem. Jedním z hlavních problémů je tedy podle vás špatná kompatibilita jednotlivých programů?“
„V podstatě ano, provázanost je velmi důležitá, a to i v širším pojetí. Dnes již například existují technologie, které dopravcům umožňují, aby si ověřovali potřebná data svých zákazníků on-line v obchodním rejstříku, stejně tak mohou získávat adresy, kurzovní lístek atd. Tyto informace lze pochopitelně získat i jinými, pomalejšími způsoby, ale – jak známo – ,čas jsou peníze‘. Řekl bych, že firma, která dokáže celý výrobní proces stmelit do jednoho informačního systému, získává obrovskou výhodu. Může se totiž díky němu vyhnout mnoha časovým, a potažmo i finančním potížím.“
„I přes potíže s výběrem vhodného programového vybavení se však informační technologie v dopravě využívají stále ve větší míře…“
„To, že dopravci již přikládají výpočetní technice mnohem větší důraz, vidíme i na našich internetových stránkách – neustále se zvyšuje počet unikátních přístupů k nim. Je zřejmé, že stále více firem dochází k poznání, že na internetu lze rychle nalézt velmi užitečné informace. A zároveň s tím, jak se zlepšuje technické vybavení, roste i potenciál pro kvalitnější zpracování dat.“
„Neobměňuje se však pouze software, ale také hardware…“
„Zde platí jedno základní doporučení – nedat příliš na různé slevy, nýbrž preferovat kvalitní značku, u níž je zajištěna určitá kompatibilita, stejně jako tříletá záruční lhůta.“
„Co dalšího Sdružení ČESMAD Bohemia v oblasti informačních technologií pro dopravce připravuje?“
„V současné době pracujeme na přestavbě našich internetových stránek www.cesmad-bohemia.cz. Předpokládáme, že zhruba v polovině roku by jejich návštěvníci měli zaznamenat určitou změnu nejen v jejich vzhledu, ale hlavně v rychlosti práce celé prezentace. Naším cílem je přiblížit se v pojetí stránek modelu zpravodajského serveru, což by se mělo projevit ve zpřehlednění struktury stránek. Chystáme také uvedení dalších aplikací – prvními vlaštovkami byly již v průběhu loňského roku uvedené aplikace ‚Vyhledávání dopravců MAD‘ a ,Vyhledávání dopravců a přidělených povolení MKD‘.“ Milan Frydryšek 


spinner