15. března 2001
Vláda na konci února schválila návrh zákona o transformaci Českých drah, který byl poprvé vytvořen na základě konsensu managementu drah, Správní rady ČD a ministerstva dopravy a spojů. Dráhy by se na jeho základě měly rozdělit na státem vlastněnou akciovou společnost, která bude provozovat drážní dopravu, a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která bude vlastnit železniční infrastrukturu (viz DN10/01). Akciová společnost České dráhy by měla vzniknout od ledna příštího roku, přičemž do základního jmění dostane majetek ve výši přibližně třiceti miliard Kč. Společnost by se měla na základě smlouvy se Správou železniční cesty stát manažerem provozu na železniční síti. Součástí transformace Českých drah má být podle návrhu zákona i oddlužení podniku. Stát by měl dráhy zbavit dluhu, který činí více než 38 miliard Kč a který se kumuloval od roku 1993 v důsledku neuhrazování nákladů na provoz osobní dopravy ve veřejném zájmu. První verzi návrhu zákona o transformaci Českých drah schválila vláda v červnu roku 1999, ale o měsíc později ji Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR vrátila k dopracování. Návrh poté tehdejší ministr dopravy Antonín Peltrám přepracoval. Zákon obsahoval organizační oddělení provozování drážní dopravy od správy dopravní cesty. Zatímco drážní dopravu měla provozovat nově vzniklá akciová společnost České dráhy, správu dopravní cesty měl mít na starost stát prostřednictvím nynější státní organizace. Proti takovému řešení však protestovaly odbory i management ČD, a tak loni na jaře po nástupu nového ministra Jaromíra Schlinga resort návrh opět přepracoval. Vypustil striktní oddělení provozovatele dopravy a správce infrastruktury a přiklonil se k modelu integrované železnice. Návrh zákona musí schválit Parlament České republiky. Většina pravicových poslanců však s materiálem vyjádřila nesouhlas, protože jej považují za pouhou kosmetickou úpravu současného stavu. Pravice požaduje striktní oddělení dopravní infrastruktury od provozu, což podle ní návrh nesplňuje. Tomu, že přijetí zákona o transformaci Českých drah nebude jednoduché, nasvědčuje i hodnocení jeho návrhu prominetními představiteli odvětví, jejichž stanoviska zveřejňujeme v autentickém znění.