Ruská federace

Příliš hlučná ruská letadla již nesmějí do Evropy

Hlučná a zastaralá ruská letadla Il-86, Il-76 a Il-62 nesmějí od začátku dubna do Evropy. Stroje ruské a sovětské výroby, které přestaly vyhovovat novým přísnějším ekologickým směrnicím Evropské unie, muselo Rusko z letecké dopravy po Evropě stáhnout. Jsou totiž nejen hlučnější, ale jejich motory také zpravidla emitují více škodlivých spalin, než dovolují normy Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO.
Běžné letecké dopravy z Ruska se toto opatření pravděpodobně nijak nedotklo a problémy neměl ani ruský prezident: státní služba civilního letectva včas zajistila náhradu hlučných letadel modernějšími stroji Tu-154M. Také letecká společnost Rossija, která zajišťuje přepravu prezidenta a dalších předních státních činitelů, včas nakoupila nová letadla odpovídající přísnějším požadavkům Evropské unie.
Značné škody ovšem naopak registrují cestovní kanceláře, které dosud k charterovým letům zastaralé typy letounů s oblibou využívaly, protože mají dvojnásobně větší kapacitu než tupolevy a byly tak velmi výhodným dopravním prostředkem. Ruská veřejnost se v důsledku přísnějších předpisů musí v letní sezóně připravit na zvýšení cen zájezdů přinejmenším o 20 až 30 procent, varovaly.
Rusko se ovšem obává nejen problémů s charterovými lety, ale i ztráty na trhu evropské nákladní dopravy, při níž využívalo zejména letadla Il-76. Na modernizaci těchto strojů, tedy náhradu motorů, by muselo vynaložit přes deset miliónů USD.
Podle ministra dopravy Ruské federace Pavla Rožkova se o připravovaném nařízení v Rusku vědělo přinejmenším deset let. Dopravci i úřady však počítali s tím, že se do té doby podaří vyrobit dostatečný počet nových letounů typu Tu-204 a Tu-214, tento záměr však překazily nedávné ekonomické potíže.
Hrozí odvetné restrikce vůči západním leteckým společnostem
Ruský letadlový park v současné době tvoří asi 6400 letadel. Jen zhruba dvacet procent z nich bude možné modernizovat tak, aby mohla létat do Evropy, uvedl náměstek ministra dopravy Alexandr Neraďko. Některé letouny přitom podle něj nebude mít smysl ani modifikovat, neboť se využívají příliš dlouho. Il-76, který zajišťuje přepravu zhruba 80 procent vnitrostátní nákladní letecké dopravy, podle jeho názoru nebude možné opravit tak, aby odpovídal evropské úrovni.
Rusko přitom na komplexní náhradu letadlového parku stroji ze zahraničí nemá prostředky. Jediným opatřením tak mohou být restrikce proti západním leteckým společnostem, které létají do Ruska. Moskva údajně věří, že se jí podaří dohodnout na zmírnění požadavků alespoň s evropskými zeměmi, do nichž cestuje nejvíce ruských turistů.
Dopravci volají po snížení cel na dovoz nové techniky
Generální ředitel společnosti Aeroflot Valerij Okulov v této souvislosti navrhl, aby ruská vláda snížila clo na dovoz letadel a vrtulníků. Upozornil současně i na to, že Rusko v současnosti nevyrábí žádnou leteckou techniku, která by odpovídala dalším, ještě přísnějším požadavkům ICAO na hlučnost, které budou muset letadla splňovat od roku 2006.
Rusko muselo již loni stáhnout z letecké dopravy do Evropy stroje Tu-134 a nahradit je modernějšími Tu-154M, Tu-204 a Il-96. Situace byla již tehdy tak dramatická, že ministr dopravy Pavel Rožkov zvažoval zákaz letů evropských letadel do Ruska.
V Rusku odpovídá požadavkům ICAO pouze sedm procent strojů
Nejmodernější letadlový park na světě údajně vlastní Austrálie, jejíž veškerá letadla odpovídají požadavkům ICAO. V Evropě je podle Ruské státní správy civilního letectva splňuje asi 90 procent letadel, v Asii kolem 80, v severní Americe asi 60 procent, v Africe asi dvacet a v Rusku zhruba sedm procent strojů. (čtk 

spinner