18. dubna 2002
Hlučná a zastaralá ruská letadla Il-86, Il-76 a Il-62 nesmějí od
začátku dubna do Evropy. Stroje ruské a sovětské výroby, které přestaly
vyhovovat novým přísnějším ekologickým směrnicím Evropské unie, muselo
Rusko z letecké dopravy po Evropě stáhnout. Jsou totiž nejen hlučnější,
ale jejich motory také zpravidla emitují více škodlivých spalin, než
dovolují normy Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO.
Běžné letecké dopravy z Ruska se toto opatření pravděpodobně nijak
nedotklo a problémy neměl ani ruský prezident: státní služba civilního
letectva včas zajistila náhradu hlučných letadel modernějšími stroji
Tu-154M. Také letecká společnost Rossija, která zajišťuje přepravu
prezidenta a dalších předních státních činitelů, včas nakoupila nová
letadla odpovídající přísnějším požadavkům Evropské unie.
Značné škody ovšem naopak registrují cestovní kanceláře, které dosud
k charterovým letům zastaralé typy letounů s oblibou využívaly, protože
mají dvojnásobně větší kapacitu než tupolevy a byly tak velmi výhodným
dopravním prostředkem. Ruská veřejnost se v důsledku přísnějších
předpisů musí v letní sezóně připravit na zvýšení cen zájezdů
přinejmenším o 20 až 30 procent, varovaly.
Rusko se ovšem obává nejen problémů s charterovými lety, ale i ztráty
na trhu evropské nákladní dopravy, při níž využívalo zejména letadla
Il-76. Na modernizaci těchto strojů, tedy náhradu motorů, by muselo
vynaložit přes deset miliónů USD.
Podle ministra dopravy Ruské federace Pavla Rožkova se o připravovaném
nařízení v Rusku vědělo přinejmenším deset let. Dopravci i úřady
však počítali s tím, že se do té doby podaří vyrobit dostatečný
počet nových letounů typu Tu-204 a Tu-214, tento záměr však překazily
nedávné ekonomické potíže.
Hrozí odvetné restrikce vůči západním leteckým společnostem
Ruský letadlový park v současné době tvoří asi 6400 letadel. Jen zhruba
dvacet procent z nich bude možné modernizovat tak, aby mohla létat do
Evropy, uvedl náměstek ministra dopravy Alexandr Neraďko. Některé letouny
přitom podle něj nebude mít smysl ani modifikovat, neboť se využívají
příliš dlouho. Il-76, který zajišťuje přepravu zhruba 80 procent
vnitrostátní nákladní letecké dopravy, podle jeho názoru nebude možné
opravit tak, aby odpovídal evropské úrovni.
Rusko přitom na komplexní náhradu letadlového parku stroji ze zahraničí
nemá prostředky. Jediným opatřením tak mohou být restrikce proti
západním leteckým společnostem, které létají do Ruska. Moskva údajně
věří, že se jí podaří dohodnout na zmírnění požadavků alespoň
s evropskými zeměmi, do nichž cestuje nejvíce ruských turistů.
Dopravci volají po snížení cel na dovoz nové techniky
Generální ředitel společnosti Aeroflot Valerij Okulov v této souvislosti
navrhl, aby ruská vláda snížila clo na dovoz letadel a vrtulníků.
Upozornil současně i na to, že Rusko v současnosti nevyrábí žádnou
leteckou techniku, která by odpovídala dalším, ještě přísnějším
požadavkům ICAO na hlučnost, které budou muset letadla splňovat od roku
2006.
Rusko muselo již loni stáhnout z letecké dopravy do Evropy stroje Tu-134 a
nahradit je modernějšími Tu-154M, Tu-204 a Il-96. Situace byla již tehdy
tak dramatická, že ministr dopravy Pavel Rožkov zvažoval zákaz letů
evropských letadel do Ruska.
V Rusku odpovídá požadavkům ICAO pouze sedm procent strojů
Nejmodernější letadlový park na světě údajně vlastní Austrálie,
jejíž veškerá letadla odpovídají požadavkům ICAO. V Evropě je podle
Ruské státní správy civilního letectva splňuje asi 90 procent letadel,
v Asii kolem 80, v severní Americe asi 60 procent, v Africe asi dvacet a
v Rusku zhruba sedm procent strojů. (čtk