Česká spedice a EU

Příprava na vstup ČR do EU má pro dopravu zásadní význam

Vstup České republiky do Evropské unie bude mít pro český dopravní obor zcela zásadní význam. Celé této problematice se věnovali i účastníci valné hromady Svazu spedice a logistiky v dubnu v Praze. Charakter podnikání ve spedičním sektoru totiž předpokládá, že speditér musí být obeznámen nejen s aktuálním děním ve svém oboru, ale i se situací ve všech druzích dopravy i s celní agendou.
O aktuálních předvstupních rozhovorech i o průběhu asociačního procesu v posledních několika letech účastníky valné hromady podrobně informoval ředitel Odboru evropské integrace do Evropské unie ministerstva dopravy a spojů Jan Suntych. V rámci jednání o přístupu České republiky bude z celkem 30 kapitol uzavřeno 24. Mezi otevřené kapitoly, o nichž se dosud jedná, patří kapitoly Konkurence a státní podpora, Zemědělství, Dopravní politika, Regionální politika a Finanční a rozpočtová opatření.
Stanovisko EU
Evropská unie své stanovisko ke kapitole „Dopravní politika“ obšírně formulovala v závěru loňského roku. Českou republiku mimo jiné upozornila na závěry zasedání Rady EU v Göteborgu, která vyzvala členské země k jednání o podstatném snížení závislosti růstu dopravy na růst hrubého domácího produktu, zejména pomocí převodu výkonů silniční dopravy na železniční, vodní a veřejnou osobní dopravu. Česká republika byla vyzvána, aby pečlivě sledovala vývoj uvnitř EU s ohledem na odpovídající přizpůsobování své politické linie a právních předpisů. V rámci celkového posouzení kapitoly „Dopravní politika“ zaujala EU značně příznivý závěr a navrhla, aby tato kapitola byla prozatím odložena.
Silniční doprava: Oblast silniční nákladní dopravy je očividně nejsložitější. EU konstatovala, že si uvědomuje citlivost otázky otevření trhu vnitrostátní kabotáže bezprostředně pro přistoupení, a proto pro tuto oblast navrhla přechodná opatření. Ta by ovšem mohla trvat až pět let.
Železniční doprava: EU vzala na vědomí dodatečnou informaci, že Česká republika dosáhla pokroku v oblasti sbližování právních předpisů s předpisy EU. Patří mezi ně zejména přijetí doplňků zákona o drahách, které zajišťují provozní nezávislost železničních podniků, upravují přístup na železniční infrastrukturu a oddělují účetnictví provozování dráhy od provozování dopravy. EU vzala na vědomí, že na restrukturalizaci státního monopolu bude nutné vynaložit značné politické, právní, sociálně-ekonomické a finanční úsilí.
Vnitrozemské vodní cesty: EU vzala na vědomí závazek České republiky, že ke dni přistoupení zřídí Fond vnitrozemských vodních cest. Současně připomněla, že zavádění „acquis“ (aplikace pravidel unie) nemůže být založena výlučně na dvoustranných mezivládních dohodách nebo úmluvách, jako je Evropská úmluva o přepravě zboží vnitrozemskými vodními cestami (CMNI), ale že je třeba přijímat i samostatná opatření.
Letecká doprava: EU vzala na vědomí informaci o sbližování právních předpisů a jejich účinném provádění, zejména v oblasti bezpečnosti letecké dopravy a technologií týkajících se například požadav-ků Eurocontrol a Spojených leteckých úřadů.
Námořní doprava: EU vzala na vědomí závazek ČR, že ke dni přistoupení bude česká legislativa v oblasti námořní dopravy zce-la sjednocena s „acquis“.
Postoj České republiky
Česká republika se v reakci na hodnocení Evropské unie zaměřila především na vyřešení nejsložitější záležitosti, a tou je problematika silniční kabotáže. Česká strana EU upozornila na skutečnost, že ČR v kapitole „Dopravní politika“ na rozdíl od jiných kandidátských zemí nežádá o přechodné období. Čeští vyjednavači současně konstatovali, že ČR považuje kabotáž za nedílnou součást silničního dopravního trhu, a proto zastává stanovisko, že čeští silniční dopravci by měli mít plný přístup na trh kabotáže EU. 


Důsledky útlumu celní spedice
Spediční obor bude při vstupu do EU konfrontován s útlumem celého jednoho druhu podnikání, který je tradiční součástí speditérských služeb – celního servisu včetně celního deklarantství. Tyto služby budou po zrušení formálních obchodních hranic nadbytečné, bude je však nutné poskytovat prakticky do posledního dne před očekávaným vstupem.
Zrušení služeb se odrazí ve spedičních firmách a u jejich pracovníků v podobě:
l likvidace pracovních míst (předpokládá se, že jich bude několik tisíc),
l ztráty tržeb z celně-deklarantských aktivit,
l ztráty provizí z finančních služeb,
l nevyužití současných zařízení (celních skladů, hraničních objektů apod.).
Při zřízení společného trhu bývalého EHS před deseti lety bylo ohroženo nejen přibližně 70 tisíc míst celních deklarantů, ale i existence velkého množství specializovaných firem. Problém se podařilo vyřešit díky spolupráci národních resortů a za přispění EHS. S podobným problémem se při pozdějším vstupu do společných evropských struktur setkaly také severské státy a Rakousko.
Členství v CLECAT
Valná hromada SSL schválila návrh představenstva na přidružený vstup do společné organizace spedičních svazů členských zemí Evropské unie CLECAT. Řádným členem se SSL stane po vstupu České republiky do unie. CLECAT existuje po řadu let a funguje nejen jako lobbistická organizace evropského spedičního oboru, ale také jako jeho informační středisko. V loňském roce se stal CLECAT regionální organizací FIATA. Prezidentem CLECAT je od 1. ledna letošního roku předseda německého Spolkového svazu spedice a logistiky Manfred F. Boes, ředitelem bruselské kanceláře se stal dánský právník Ivan Sorensen.
Organizace má pět pracovních komisí: celní a daňovou, námořní, železniční, silniční a pro nebezpečné zboží. V elektronické podobě vydává oběžníky (v angličtině) a vede databázi členů Evropského parlamentu. Vždy na podzim pořádá za účasti významných funkcionářů Evropské komise, Evropského parlamentu a představitelů členských národních svazů „Speditérský den“. Jeho letošní ročník bude zaměřen na problematiku silniční daně v zemích Evropské unie a na rozšíření EU. V 

spinner