16. května 2002
Vstup České republiky do Evropské unie bude mít pro český dopravní
obor zcela zásadní význam. Celé této problematice se věnovali
i účastníci valné hromady Svazu spedice a logistiky v dubnu v Praze.
Charakter podnikání ve spedičním sektoru totiž předpokládá, že
speditér musí být obeznámen nejen s aktuálním děním ve svém oboru, ale
i se situací ve všech druzích dopravy i s celní agendou.
O aktuálních předvstupních rozhovorech i o průběhu asociačního
procesu v posledních několika letech účastníky valné hromady podrobně
informoval ředitel Odboru evropské integrace do Evropské unie ministerstva
dopravy a spojů Jan Suntych. V rámci jednání o přístupu České
republiky bude z celkem 30 kapitol uzavřeno 24. Mezi otevřené kapitoly,
o nichž se dosud jedná, patří kapitoly Konkurence a státní podpora,
Zemědělství, Dopravní politika, Regionální politika a Finanční a
rozpočtová opatření.
Stanovisko EU
Evropská unie své stanovisko ke kapitole „Dopravní politika“ obšírně
formulovala v závěru loňského roku. Českou republiku mimo jiné upozornila
na závěry zasedání Rady EU v Göteborgu, která vyzvala členské země
k jednání o podstatném snížení závislosti růstu dopravy na růst
hrubého domácího produktu, zejména pomocí převodu výkonů silniční
dopravy na železniční, vodní a veřejnou osobní dopravu. Česká republika
byla vyzvána, aby pečlivě sledovala vývoj uvnitř EU s ohledem na
odpovídající přizpůsobování své politické linie a právních
předpisů. V rámci celkového posouzení kapitoly „Dopravní politika“
zaujala EU značně příznivý závěr a navrhla, aby tato kapitola byla
prozatím odložena.
Silniční doprava: Oblast silniční nákladní dopravy je očividně
nejsložitější. EU konstatovala, že si uvědomuje citlivost otázky
otevření trhu vnitrostátní kabotáže bezprostředně pro přistoupení, a
proto pro tuto oblast navrhla přechodná opatření. Ta by ovšem mohla trvat
až pět let.
Železniční doprava: EU vzala na vědomí dodatečnou informaci, že Česká
republika dosáhla pokroku v oblasti sbližování právních předpisů
s předpisy EU. Patří mezi ně zejména přijetí doplňků zákona
o drahách, které zajišťují provozní nezávislost železničních
podniků, upravují přístup na železniční infrastrukturu a oddělují
účetnictví provozování dráhy od provozování dopravy. EU vzala na
vědomí, že na restrukturalizaci státního monopolu bude nutné vynaložit
značné politické, právní, sociálně-ekonomické a finanční úsilí.
Vnitrozemské vodní cesty: EU vzala na vědomí závazek České republiky, že
ke dni přistoupení zřídí Fond vnitrozemských vodních cest. Současně
připomněla, že zavádění „acquis“ (aplikace pravidel unie) nemůže
být založena výlučně na dvoustranných mezivládních dohodách nebo
úmluvách, jako je Evropská úmluva o přepravě zboží vnitrozemskými
vodními cestami (CMNI), ale že je třeba přijímat i samostatná
opatření.
Letecká doprava: EU vzala na vědomí informaci o sbližování právních
předpisů a jejich účinném provádění, zejména v oblasti bezpečnosti
letecké dopravy a technologií týkajících se například požadav-ků
Eurocontrol a Spojených leteckých úřadů.
Námořní doprava: EU vzala na vědomí závazek ČR, že ke dni přistoupení
bude česká legislativa v oblasti námořní dopravy zce-la sjednocena s
„acquis“.
Postoj České republiky
Česká republika se v reakci na hodnocení Evropské unie zaměřila
především na vyřešení nejsložitější záležitosti, a tou je
problematika silniční kabotáže. Česká strana EU upozornila na skutečnost,
že ČR v kapitole „Dopravní politika“ na rozdíl od jiných
kandidátských zemí nežádá o přechodné období. Čeští vyjednavači
současně konstatovali, že ČR považuje kabotáž za nedílnou součást
silničního dopravního trhu, a proto zastává stanovisko, že čeští
silniční dopravci by měli mít plný přístup na trh kabotáže EU.
Důsledky útlumu celní spedice
Spediční obor bude při vstupu do EU konfrontován s útlumem celého jednoho
druhu podnikání, který je tradiční součástí speditérských služeb –
celního servisu včetně celního deklarantství. Tyto služby budou po
zrušení formálních obchodních hranic nadbytečné, bude je však nutné
poskytovat prakticky do posledního dne před očekávaným vstupem.
Zrušení služeb se odrazí ve spedičních firmách a u jejich pracovníků
v podobě:
l likvidace pracovních míst (předpokládá se, že jich bude několik
tisíc),
l ztráty tržeb z celně-deklarantských aktivit,
l ztráty provizí z finančních služeb,
l nevyužití současných zařízení (celních skladů, hraničních objektů
apod.).
Při zřízení společného trhu bývalého EHS před deseti lety bylo
ohroženo nejen přibližně 70 tisíc míst celních deklarantů, ale
i existence velkého množství specializovaných firem. Problém se podařilo
vyřešit díky spolupráci národních resortů a za přispění EHS.
S podobným problémem se při pozdějším vstupu do společných evropských
struktur setkaly také severské státy a Rakousko.
Členství v CLECAT
Valná hromada SSL schválila návrh představenstva na přidružený vstup do
společné organizace spedičních svazů členských zemí Evropské unie
CLECAT. Řádným členem se SSL stane po vstupu České republiky do unie.
CLECAT existuje po řadu let a funguje nejen jako lobbistická organizace
evropského spedičního oboru, ale také jako jeho informační středisko.
V loňském roce se stal CLECAT regionální organizací FIATA. Prezidentem
CLECAT je od 1. ledna letošního roku předseda německého Spolkového svazu
spedice a logistiky Manfred F. Boes, ředitelem bruselské kanceláře se stal
dánský právník Ivan Sorensen.
Organizace má pět pracovních komisí: celní a daňovou, námořní,
železniční, silniční a pro nebezpečné zboží. V elektronické podobě
vydává oběžníky (v angličtině) a vede databázi členů Evropského
parlamentu. Vždy na podzim pořádá za účasti významných funkcionářů
Evropské komise, Evropského parlamentu a představitelů členských
národních svazů „Speditérský den“. Jeho letošní ročník bude
zaměřen na problematiku silniční daně v zemích Evropské unie a na
rozšíření EU. V