20. prosince 2001
V květnu příštího roku hodlá privátní investorské konsorcium
vedené izraelskou firmou Housing&Construction zahájit výstavbu dálnice
D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy a dále na polské hranice. Jak minulý
týden na tiskové konferenci v Praze uvedl ministr dopravy a spojů Jaromír
Schling, cena, za kterou konsorcium dálnici vybuduje a bude provozovat, zatím
nebyla stanovena. Cena vlastních stavebních prací se podle jeho slov pohybuje
mezi 37 až 40 miliardami Kč.
„Zatím nemáme konečnou cenu, ale pouze model, podle kterého hodláme
k ceně dojít. Očekáváme však s druhou stranou velmi tvrdá jednání,“
řekl Jaromír Schling.
První úsek dálnice mezi Hrušovem a Vrbicemi by měl být dokončen v roce
2006 a další tři úseky v následujícím roce. Zbývající dva úseky,
k nimž zatím Ředitelství silnic a dálnic nevypracovalo projektovou
dokumentaci, budou hotovy do září 2009, řekl projektový manažer investora,
holdingu Housing&Construction, Amir Ronen. Díky posunu při jednání
s Polskem by dálnice měla pokračovat dále na polském území. Podle
posledního jednání premiéra Miloše Zemana s jeho polským protějškem
Leszkem Millerem by Polsko mělo výstavbu úseku k hranicím s ČR dokončit
rovněž v letech 2006 až 2007, doplnil Jaromír Schling.
Ministerstvo dopravy již vládě předalo materiál, který hodnotí přípravy
smlouvy o vybudování 80 kilometrů dálnice a obsahuje finanční model
navržený německou Deutsche Bank. Ten počítá s tím, že stát začne
dálnici splácet formou stínového mýta až po zprovoznění prvních úseků
v roce 2007. Tyto platby by se pak měly uskutečňovat do konce smluvního
období kolem roku 2032.
Evropské zkušenosti dokazují, že model spolupráce státu a soukromého
investora typu B.O.T. (Build-Operate-Transfer) představuje pro státní
rozpočet velice šetrný způsob financování a nabízí významný
příspěvek k rozvoji dopravní infrastruktury. Podobné projekty nabízejí
také jedinou šanci pro naplnění ambiciózního vládního plánu rozvoje
dopravních sítí do roku 2010, řekl děkan dopravní fakulty ČVUT a poradce
ministra prof. Petr Moos. Předložil současně studie, z nichž podle něj
vyplývá, že předložená varianta B.O.T. je s náklady na výstavbu ve
výši 36,0 miliardy Kč pro stát výhodnější než porovnatelná vládní
varianta (37,5 miliardy) a současná vládní varianta (49,7 miliardy
Kč).
To potvrdil i zástupce investora a expert poradenské firmy Mott McDonald ing.
Jiří Petrák, který dementoval zprávy tisku o jeho údajných výrocích
o nevýhodnosti projektu pro stát. Na výhodnosti navrženého financování
se shodli další poradci a zástupce investora, kteří financování D47
srovnávali s podobnými projekty v zemích západní Evropy.
Podle Jaromíra Schlinga se stát při dalším jednání zaměří především
na transparentnost vztahu mezi státem a investorem. I vzhledem k tomu, že se
jedná o pilotní projekt, se musíme snažit uzavřít smlouvu co nejlepší,
protože špatné projekty B.O.T. také existují – například v Maďarsku,
řekl.
(čtk/spa)