Dálnice D47

Příprava smlouvy vrcholí, stavba dálnice možná už v květnu

V květnu příštího roku hodlá privátní investorské konsorcium vedené izraelskou firmou Housing&Construc­tion zahájit výstavbu dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy a dále na polské hranice. Jak minulý týden na tiskové konferenci v Praze uvedl ministr dopravy a spojů Jaromír Schling, cena, za kterou konsorcium dálnici vybuduje a bude provozovat, zatím nebyla stanovena. Cena vlastních stavebních prací se podle jeho slov pohybuje mezi 37 až 40 miliardami Kč.
„Zatím nemáme konečnou cenu, ale pouze model, podle kterého hodláme k ceně dojít. Očekáváme však s druhou stranou velmi tvrdá jednání,“ řekl Jaromír Schling.
První úsek dálnice mezi Hrušovem a Vrbicemi by měl být dokončen v roce 2006 a další tři úseky v následujícím roce. Zbývající dva úseky, k nimž zatím Ředitelství silnic a dálnic nevypracovalo projektovou dokumentaci, budou hotovy do září 2009, řekl projektový manažer investora, holdingu Housing&Construc­tion, Amir Ronen. Díky posunu při jednání s Polskem by dálnice měla pokračovat dále na polském území. Podle posledního jednání premiéra Miloše Zemana s jeho polským protějškem Leszkem Millerem by Polsko mělo výstavbu úseku k hranicím s ČR dokončit rovněž v letech 2006 až 2007, doplnil Jaromír Schling.
Ministerstvo dopravy již vládě předalo materiál, který hodnotí přípravy smlouvy o vybudování 80 kilometrů dálnice a obsahuje finanční model navržený německou Deutsche Bank. Ten počítá s tím, že stát začne dálnici splácet formou stínového mýta až po zprovoznění prvních úseků v roce 2007. Tyto platby by se pak měly uskutečňovat do konce smluvního období kolem roku 2032.
Evropské zkušenosti dokazují, že model spolupráce státu a soukromého investora typu B.O.T. (Build-Operate-Transfer) představuje pro státní rozpočet velice šetrný způsob financování a nabízí významný příspěvek k rozvoji dopravní infrastruktury. Podobné projekty nabízejí také jedinou šanci pro naplnění ambiciózního vládního plánu rozvoje dopravních sítí do roku 2010, řekl děkan dopravní fakulty ČVUT a poradce ministra prof. Petr Moos. Předložil současně studie, z nichž podle něj vyplývá, že předložená varianta B.O.T. je s náklady na výstavbu ve výši 36,0 miliardy Kč pro stát výhodnější než porovnatelná vládní varianta (37,5 miliardy) a současná vládní varianta (49,7 miliardy Kč).
To potvrdil i zástupce investora a expert poradenské firmy Mott McDonald ing. Jiří Petrák, který dementoval zprávy tisku o jeho údajných výrocích o nevýhodnosti projektu pro stát. Na výhodnosti navrženého financování se shodli další poradci a zástupce investora, kteří financování D47 srovnávali s podobnými projekty v zemích západní Evropy.
Podle Jaromíra Schlinga se stát při dalším jednání zaměří především na transparentnost vztahu mezi státem a investorem. I vzhledem k tomu, že se jedná o pilotní projekt, se musíme snažit uzavřít smlouvu co nejlepší, protože špatné projekty B.O.T. také existují – například v Maďarsku, řekl.
(čtk/spa) 

spinner