26. září 2002
Celkem 16 miliard Kč pro České dráhy bude žádat ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský do rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy a spojů pro příští rok. „Peníze pro České dráhy jsou svého typu mandatorní výdaje, které Poslanecká sněmovna a Senát přijaly v zákoně o dráhách,“ uvedl minulý týden na setkání s novináři. V letošním roce ministerstvo hospodaří s rozpočtem čtyři miliardy Kč.
Jen státní podnik Správa železniční a dopravní cesty, na který od začátku příštího roku přejdou pohledávky a závazky Českých drah, potřebuje podle ministra již v příštím roce na splátku úvěrů na I. a II. železniční koridor a železniční vozidla 7,1 miliardy Kč. „Pokud stát zajistí tento dluh z jiné kapitoly, například ze všeobecné pokladní správy, tak se můžeme bavit o devíti miliardách,“ řekl ministr. Právě devět miliard bude potřebovat akciová společnost České dráhy na úhradu ztráty z osobní dopravy.
O D47 se bude dále jednat
Ministr dopravy na setkání s novináři dále hovořil o připravované výstavbě dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy. „Věřím, že se nám podaří systém smluv se zhotovitelem – firmou Housing&Construction – připravit tak, aby se celý projekt realizoval, protože severní Morava a Morava vůbec je závislá na propojení sever-jih. Ale nemůže to být za každou cenu,“ řekl Milan Šimonovský s tím, že pokud MDS zhodnotí, že spolupráce s firmou H&C není pro český stát únosná, předloží do vlády návrh na její ukončení. Jednání o přímých realizačních smlouvách, které by měly být uzavřeny na celkem tři jednotlivé úseky výstavby, zatím pokračují. Komplikuje je však skutečnost, že ministerstvo musí obsáhlé smlouvy, které zahrnují několik tisíc stran textu, posoudit do sedmi dnů po jejich obdržení. Tento termín stanoví rámcová realizační smlouva, kterou v červnu schválila vláda a poté podepsal Šimonovského předchůdce Jaromír Schling. Situaci se Milan Šimonovský bude snažit změnit dodatkem k rámcové smlouvě. (mna)