Německá pracovní víza

Pro vstup řidičů mezinárodní kamiónové dopravy do SRN platí přesná pravidla

Vízová povinnost pro řidiče, kteří zajišťují pro české dopravní a spediční firmy dopravu z/do Německa vozidly registrovanými v České republice, patří k problematice, kolem níž panuje hodně nejistoty. V polovině června uveřejnil Jan Medveď ze Sdružení ČESMAD Bohemia na internetových stránkách sdružení následující nové podrobné informace k tomuto tématu.

Podle informací, které sdružení

poskytlo velvyslanectví Německa

v Praze, mají čeští řidiči do SRN bezvízový vstup, pokud jsou zaměstnanci podniku se sídlem v České republice, mají zde trvalé bydliště (nebo obvyklý pobyt), příslušné nákladní vozidlo je registrováno na podnik v ČR a řidiči se na území Německa zdržují nejdéle celkem tři měsíce v roce. Navíc musí splnit i další podmínku a do Německa dovážet zboží, které pochází z České republiky nebo jiného státu mimo Evropskou hospodářskou oblast (EWR) či vyvážet zboží ze SRN do ČR nebo jiného státu mimo EWR, nebo využívat Německo jako tranzitní zemi. Řidiči nákladních vozidel při vstupu na území Německa u sebe musí mít nemocenské pojištění pro řidiče platné pro spolkové území, dále platnou zelenou pojišťovací kartu nákladního vozidla a doklady o místu, kde má být zboží naloženo či vyloženo.

K Evropské hospodářské oblasti (EWR) patří následující země: Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Island, Itálie, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Nizozemsko, Norsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.

Pravidla pro řidiče z třetích zemí

Víza však musí mít řidiči mezinárodní dálkové přepravy zboží z třetích zemí, podléhajících vízové povinnosti, kteří pro české podniky dopravují zboží z České republiky do Německa nebo naopak, nákladními vozidly registrovanými na tyto podniky v České republice.

Při podání žádosti o vízum je nutné předložit:

l dva důkladně vyplněné formuláře žádosti, žadatelem vlastnoručně podepsané,

l cestovní pas s dostatečnou dobou platnosti (nejméně o tři měsíce delší než činí platnost víza) a nejméně s jednou volnou stránkou pro vízum,

l dvě fotografie pasového formátu,

l povolení k pobytu v České republice (zapsáno v cestovním pase) – povolení k pobytu musí trvat již nej-méně šest měsíců a být po plánovaném návratu i nadále platné,

l průkaz o povolení k pobytu cizince – pokud je k dispozici,

l aktuální živnostenský list (nesmí být starší než šest měsíců) podniku v České republice,

l potvrzení o zaměstnavateli a platu,

l doklad o nemocenském pojištění pro řidiče na celkovou dobu pobytu,

l zelenou pojišťovací kartu k nákladnímu vozidlu,

l platnou registraci nákladního vozidla v České republice.

Veškeré podklady je třeba předložit v originále a kopii, přičemž originály budou žadateli vráceny. Vyřízení víza trvá zpravidla tři pracovní dny.

Vízová povinnost se někdy vztahuje i na české řidiče

Vízové povinnosti podléhají čeští řidiči mezinárodní dálkové přepravy zboží, kteří dopravují zboží pro český podnik v rámci EWR, pokud jsou zaměstnanci podniku se sídlem v České republice, mají svůj obvyklý pobyt nebo bydliště v České republice, příslušné nákladní vozidlo je registrováno na podnik v České republice a na spolkovém území se zdržují nejdéle celkem tři měsíce v roce; přitom dovážejí do Německa zboží z jiných států EWR nebo na-opak vyvážejí z Německa do jiných států EWR a jejich podnik vlastní pro dopravu zboží v rámci EWR povolení CEMT.

V těchto případech se v Německu vykonává výdělečná činnost, a proto je třeba ještě před vstupem na území Německa zažádat o vízum. Je sice možné, aby jeden zástupce podniku podal žádosti za všechny zaměstnance, písemné žádosti však nelze zaslat poštou.

Podklady a doklady pro žádost o vízum

Každý žadatel musí předložit následující podklady a doklady:

l platný cestovní pas,

l tři vyplněné formuláře žádosti o udělení povolení k pobytu – kaž-dý formulář musí být opatřen fotografií a podpisem žadatele v originále,

l potvrzení zaměstnavatele (originál s jednou kopií), ze kterého vyplývá pracovní poměr žadatele, příjem (v České republice a při nasazení v zahraničí) a jaká doprava se převážně provádí, tedy na kterých trasách se zboží přepravuje,

l nemocenské pojištění pro Spolkovou republiku Německo (popřípadě jméno a adresa německého kontaktního podniku či smlouvy s německým partnerským podnikem – originál se dvěma kopiemi),

l výpis z obchodního rejstříku české spediční firmy (originál se dvěma kopiemi),

l údaj, ve kterém státě jsou vozidla registrována,

l poplatek ve výši zhruba tisíc Kč.

Veškeré podklady musí být úředně přeloženy do německého jazyka. Pokud jsou podávány žádosti za několik řidičů najednou, je nutné přiložit seznam řidičů ve dvojím vyhotovení.

Při vyplňování formulářů je třeba dbát na následující:

l u otázky 15 (plánované místo pobytu) je nutné vepsat jednak nejčastěji používaný hraniční přechod z České republiky do Německa a jednak jméno a adresu smluvního podniku v Německu,

l u otázky 20 (účel pobytu) je nutno vyplnit následující: „Vnitrostátní hranice v rámci EWR, které jsou při dálkové přepravě zboží pro podnik ............ překračovány.“

Veškeré podklady je nezbytné předložit v originále se dvěma kopiemi. Podklady v českém jazyce musí být úředně přeloženy do němčiny.

Víza mohou být udělena pouze se souhlasem příslušného německého cizineckého úřadu. Doba vyřízení

trvá až tři měsíce a velvyslanectví žadatele o stanovisku cizineckého úřadu informuje písemně.

Pokud zboží, které je určené jinému státu EWR, bylo v Německu vyloženo nebo naloženo, aniž by k tomuto účelu bylo uděleno vízum, musí dopravce počítat s tím, že vstup na území Spolkové republiky Německo (popřípadě další pokračování v cestě na německém území) nebude povolen, bude mu udělena citelná peněžní pokuta či vyšší trest a příslušný cizinecký úřad stanoví řidiči na určitou dobu zákaz vstupu do Spolkové republiky Německo.

Řidiči pracující pro podnik z oblasti EWR

Řidiči mezinárodní dálkové přepravy zboží, kteří ji zajišťují pro podnik se sídlem v oblasti EWR nákladním vozidlem registrovaným v oblasti EWR, v podstatě nepodléhají v Německu vízové povinnosti (pokud řidič není občanem státu, jehož příslušníci zásadně podléhají v Německu vízové povinnosti) v případě, že:

l jsou zaměstnáni podnikem se sídlem v jednom ze států EWR,

l nákladní vozidlo je registrováno na podnik příslušné země EWR,

l nemají svůj obvyklý pobyt nebo bydliště v Německu,

l na spolkovém území se zdržují nejdéle celkem tři měsíce v roce,

l disponují nutným povolením k pobytu a práci v zemi, ve které má podnik sídlo a v níž je vozidlo registrováno. Tuto skutečnost musí řidič při kontrole prokázat. Proto musí mít u sebe také příslušná povolení, pokud možno s úředním překladem do německého jazyka.

Řidiči nákladních vozidel musí mít u sebe také pojištění pro Spolkovou republiku Německo, platnou zelenou pojišťovací kartu k vozidlu a dále úřední německý překlad zahraničního povolení k pobytu, případně potvrzení, že za účelem vykonávané činnosti není povolení k pobytu v daném státě EWR nutné. (jn)

www.cesmad-bohemia.cz

spinner