Svaz spedice a logistiky ČR

Prognózy odborníků pro oblast dopravy a logistiky na letošní rok jsou optimistické

Valná hromada Svazu spedice a logistiky ČR se každým rokem v dubnu věnuje také hodnocení výhledů logistiky a jednotlivých dopravních oborů v blízké budoucnosti. Informaci o nich na poslední valné hromadě přednesl výkonný ředitel svazu Jiří Kladiva; přetiskujeme ji ve zkráceném znění.

Těžko začít jinak než válkou v Iráku a jejím dopadem na spediční a dopravní sektor. Ukazuje se, že nebude tak výrazný, jak se předpokládalo – zejména v oblasti růstu dopravních nákladů. Letecké společnosti sice začaly zvyšovat palivové příplatky, ale „válečný příplatek“, který zavedli jen někteří dopravci, se týkal pouze letů do části Asie. V některých teritoriích se ovšem zvyšují náklady na pojištění. Zvýšení cen paliva bylo patrné jen u českých čerpacích stanic, protože na celém světě cena ropy spíše klesá, a je otázkou, zda přežije Organizace zemí vyvážejících ropu OPEC, která stanovuje limity pro těžbu ropy. Očekává se totiž, že Irák po zrušení embarga OSN rozjede těžbu naplno, aby měl prostředky na obnovu země.

Celková prognóza pro letošní rok

Ochladlá světová konjunktura i loňské povodně v řadě evropských zemí vedly k tomu, že celkový dopravní výkon spíše stagnoval, pokud dokonce nepoklesl (to byl například případ Spolkové republiky Německo, kde zaznamenali pokles o 0,6 procenta, zatímco v předchozím roce celkový dopravní výkon vzrostl o jedno procento). Instituce zabývající se dopravní prognostikou v Evropě se shodují v tom, že letos by měl dopravní výkon narůst téměř o dvě procenta a v letech 2004 až 2006 pak růst o 3,2 procenta roč­ně.

Výkonnost jednotlivých dopravních oborů se v loňském roce vyvíjela odlišně. Zatímco silniční doprava v největších evropských zemích vzrostla o 0,2 procenta a letecká nákladní doprava dokonce o 4,7 procenta, železnice a vodní doprava zaznamenaly pokles o 2,2 procenta.

Pro letošní rok prognózy předpovídají růst ve všech dopravních oborech – i když v různé míře. Silniční doprava by mohla růst o 2,3 procenta, železnice o 0,8, vnitrozemská plavba o jedno procento a mezinárodní letecká doprava zboží o 5,9 procenta.

Pozitivní vývoj až do roku 2006

Pozitivní vývoj analytici odhadují až do roku 2006. Podle aktuálních údajů by měla silniční doprava růst v letech 2004, 2005 a 2006 v průměru o 3,6 procenta ročně, železniční doprava o 2,3, říční plavba o 1,9 a letecká doprava zboží o 5,3 procenta roč­ně.

V oboru silniční dopravy se očekává zostření konkurence a po vstupu kandidátských zemí do Evropské unie pravděpodobně vzroste jejich vliv na celoevropský výkon – zejména v oblasti kabotáže, kde by se měl podíl dopravy východoevropských zemí zvýšit o 11 procent.

Spedice a logistika: nárůst o 6 procent ročně

Prognózy uvádějí, že poskytovatelé logistických služeb se v posledních letech naučili virtuózně uplatňovat své kompetence v plánování, řízení a realizaci logistických procesů. Připomeňme, že jen v Evropské unii se celkový trh provozních a administrativních logistických výkonů hodnotí částkou 470 miliard € – z toho plná třetina se přisuzuje Německu.

Určit růst logistického trhu je však značně obtížné. Na základě hodnocení jednotlivých aspektů se ukazuje, že trh logistických služeb roste o šest procent ročně. Nicméně ne všechny oblasti logistiky vykazují nárůst a ziskovost firem do značné míry závisí na obratu výkonů: zatímco dopravním, překládkovým a skladovým výkonům lze přisoudit jen mírnou růstovou sazbu, v segmentu kontraktní logistiky se očekává hodnota vyšší. Nejvyšší nárůst – až o 20 procent – analytikové očekávají u komplexních logistických výkonů v oblasti integrace systémů a řízení dodavatelských řetězců.

Koncentrace logistického sektoru

V souvislosti s nedávnými rozsáhlými akvizicemi některých firem – především Německé pošty (Danzas a DHL), Německé dráhy (Schenker) či nizozemské TNT, ale i dalších společností – se v Evropě velmi často ozývaly hlasy varující před možností vzniku oligopolu, tedy že by logistický trh mohlo ovládnout pouze několik málo velkých koncernů. V březnu byla ve Velké Británii zveřejněna studie „Logistic Leaders 2003“, kterou zpracoval výzkumný ústav Transport Intelligence z Cambridge. Autoři v ní konstatovali, že oligopolní stav je evropskému logistickému trhu velmi vzdálen. Při odhadovaném objemu evropského logistického trhu ve výši 40 miliard € (asi 1,2 biliónu Kč) patří současné evropské jedničce – britské firmě Exel – podíl na trhu ve výši 5,8 procenta. Pět největších koncernů (Exel, TNT Logistics, Wincanton s P&O Trans European, Danzas a Hays) zaujímá na trhu podíl 23 procent. Prvních pětadvacet největších logistických firem pokrývá 55,8 procenta trhu. To znamená, že i přes časté fúze či zániky firem je trh podle ústavu Transport Intelligence nadále roztříštěn.

Ing. Jiří Kladiva, CSc.

spinner