Montrealský protokol č. 4

Protokol ratifikovalo již 51 států, Česká republika chybí

Členové Aircargo klubu Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) na svém jarním zasedání pověřili tehdejšího předsedu svazu Zdeňka Miarku, aby se obrátil na ministerstvo dopravy a spojů s požadavkem, aby ministerstvo přehodnotilo svůj postoj k ratifikaci Montrealského protokolu č. 4, který doplňuje Varšavskou úmluvu. Na rozdíl od řady jiných zemí Česká republika tento protokol, který mimo jiné umožňuje zavedení elektronického nákladního leteckého listu, neratifikovala. Dala přednost ratifikaci obecnější Montrealské úmluvy ´99, která však zatím ve světě nemá dostatečnou podporu (viz DN 17/02).
„Dovolte mi obrátit se na vás ve věci nešťastné koncepce vašeho úřadu, pokud jde o přístup ČR k významným mezinárodním dokumentům z oblasti letecké dopravy,“ uvedl ve svém dopise adresovaném ministru dopravy Zdeněk Miarka s tím, že svaz již dříve upozorňoval na nepříznivé důsledky této koncepce.
Montrealský protokol č. 4 (MP4) mimo jiné legalizuje používání „elektronického“ (bezpapírového) nákladního leteckého listu a uvolňuje tak cestu pro využívání moderních informačních technologií. Takřka souběžně ovšem probíhá ratifikační proces plně aktualizované Varšavské úmluvy, která se označuje jako „Montrealská úmluva ´99“ a zahrnuje i problematiku, kterou řeší MP4.
Ratifikace celé úmluvy bude podle názoru SSL vzhledem k její obsáhlosti a možné různosti názorů trvat podstatně déle, než vcelku jednoduché přesměrování výhybky na cestu potřebné administrativní a smluvní racionalizace v podobě přijetí MP4. Již v roce 1999 proto svaz ministerstvo dopravy a spojů požádal, aby ČR nejdříve přistoupila ke schválení MP4 a teprve potom ratifikovala Montrealskou úmluvu ´99. To ovšem ministerstvo odmítlo. Obor spedice a letecké dopravy tak čeká již čtvrtý rok, až svůj podpis připojí ještě minimálně třináct zemí, aby Montrealská úmluva mohla vstoupit v platnost.
Svaz spedice a logistiky proto požaduje nápravu této situace. České společnosti zabývající se přepravou a manipulací s leteckým zbožím „mají plné právo se cítit přístupem vlastního státu diskriminovány,“ zdůraznil ve svém dopise Zdeněk Miarka.
Postoj ČR je téměř ojedinělý
Některé země ratifikovaly oba dokumenty – to je jak vidno z tabulek případ Bahrajnu, Slovinska, Makedonie, Jordánska, Spojených arabských emirátů, Japonska a Keni. Zcela ignorovat Montrealský protokol se naopak zatím rozhodly Česká a Slovenská republika; a vedle nich takoví „letečtí velikáni“ jako například Belize, Botswana nebo Barbados.
Česká republika uložila u ICAO dne 16. listopadu 2000 ratifikační listinu o přístupu k novému dokumentu – Úmluvě Montreal ´99. Za současné situace, kdy řada zemí připravuje přístup k této úmluvě na výzvu Valného shromáždění ICAO a – pokud jde o země Evropské unie – Evropské komise (ratifikační proces zemí Evropské unie má být ukončen do konce letošního roku), není možné vládě a Parlamentu ČR navrhnout přístup k dokumentu, jehož platnost bude ukončena. Dosavadní vývoj přístupu k nové úmluvě dává předpoklad jejího vstupu v platnost v průběhu prvního pololetí příštího roku, odpověděl na konci května na dopis předsedy SSL ministr dopravy a spojů Jaromír Schling.
MP4 ratifikovalo i devět členských zemí EU
Celý případ stojí za zmínku především proto, že je ukázkou protichůdného přístupu podnikatelské sféry a administrativy. Vlády více než padesáti zemí – včetně mnohých leteckých „velmocí“ – nepovažovaly za nevhodné nejdříve ratifikovat MP4, protože si dobře uvědomovaly význam legalizace nových trendů v oboru letecké dopravy. To se týká i devíti členských zemí Evropské unie, s nimiž Česká republika podle ministerstva dopravy v této věci údajně táhne za jeden provaz. Například v Německu otálení vlády s ratifikací MP4 vyvolalo nesouhlas odborné veřejnosti.
Naopak Montrealskou úmluvu ´99 dosud žádná členská země Evropské unie neratifikovala. Také Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA v souladu s Mezinárodním sdružením leteckých dopravců IATA plně podporuje prioritní ratifikaci MP4, i když – kupodivu – další mezinárodní organizace tento postup neschvalují. Přístup českých úředníků nejspíše utváří určitý byrokratický purismus, který odmítá dvě ratifikace prakticky stejné věci. Podobně asi také uvažovali například v Belize a Barbadosu, ale nikoli ve většině zemí s rozvinutou leteckou dopravou. Jiří Kladiva 


spinner