24. října 2002
Více než sto účastníků z České republiky, Rakouska, Polska, Slovenska a Belgie se sešlo na konferenci Evropská vodní cesta Dunaj-Odra-Labe – Porta Moravica 2002, která se pod záštitou hejtmanů Jihomoravského, Zlínského, Olomouckého, Moravskoslezského a Pardubického kraje uskutečnila na počátku října v Přerově. Dopravním novinám to oznámil ředitel Sdružení Dunaj-Odra-Labe Jaroslav Kubec.
Těžištěm jednání byla diskuse o osmi referátech, které se zabývaly očekávanými účinky vodní cesty, a to zejména v regionech, jimiž má její trasa procházet. „Účastníky za-ujal zejména příspěvek zástupce Evropské unie, který poukázal na to, že záměr vodní cesty by mohl být vzhledem k jejímu charakteru a celoevropskému významu financován z kohezního fondu EU a jeho podíl by mohl dosáhnout až 85 procent investičního nákladu,“ uvedl Jaroslav Kubec. Podmínkou pro zahrnutí projektu do seznamu požadavků na financování z tohoto fondu je ovšem přesvědčivé prokázání jeho ekonomické efektivnosti a jasný důkaz jeho slučitelnosti s životním prostředím a jeho ochranou. Potřebnou dokumentaci by mělo zajistit ministerstvo dopravy a spojů.
Otázce vztahu projektu k životnímu prostředí byla podle Jaroslava Kubce věnována značná část diskuse. Zastánci projektu přitom zdůrazňovali i pozitivní vlivy realizace záměru na životní prostředí, vyplývající jak z příznivého ovlivnění dělby přepravních výkonů (tj. přesunu zátěže ze silniční dopravy na ekologicky méně škodlivé druhy dopravy), tak i z jeho mimodopravních funkcí (příspěvek k ochraně před povodněmi i k vodohospodářské bilanci, tvorba umělých vlhkých biotopů v rámci revitalizace krajiny a podobně).
„Pořadatel konference, Sdružení Dunaj-Odra-Labe, hodlá konference Porta Moravica organizovat každoročně a tematicky je zaměřovat na jednotlivé aktuální otázky tohoto záměru,“ dodal Jaroslav Kubec.
(von)