17. ledna 2002
Na konci loňského roku převzali zástupci závodu Setra z německého
Ulmu prestižní ocenění „Coach of the Year 2002“, a to za novou řadu
autobusů TopClass 400 (viz DN 49/01). Při udělování ceny porota
přihlížela zejména k nové koncepci konstrukce.
Setra, která je součástí společnosti EvoBus, patří v současnosti
k předním evropským výrobcům autobusů. Už dříve, když ještě byla
součástí rodinného podniku Kässbohrer, přicházela tato značka při
konstrukci s řadou novinek. Jako první například při výrobě autobusů
použila samonosnou konstrukci karoserie (ze zkratky jejího německého
označení pochází i jméno firmy – Setra). Zásadní změna však
přišla v době, kdy rodina Kässbohrerů prodala svůj výrobní závod
v Ulmu společnosti EvoBus, jež dnes sdružuje výrobce autobusů
Mercedes-Benz a Setra. Setra vyrábí vozidla pouze v Ulmu, výrobní závod
Mercedes-
- Benz se nachází i v tureckém Istanbulu.
Málo se ví o tom, že nosníkové díly podvozku karoserie obou značek se
vyrábějí v Holýšově v závodě SVA. S prací českých dělníků
i konstruktérů jsou vlastníci velmi spokojeni a tvrdí, že díly, které se
vyrábějí na několika místech, jsou nejlepší právě z Holýšova.
Nedávno EvoBus zahájil v tomto západočeském městě výstavbu nového
moderního závodu.
Podstatné změny oproti řadě 300
Vozidla oceněné řady TopClass 400 jsou určena především pro přepravu
osob na středně dlouhých tratích, jedná se tedy o zájezdové autobusy.
Nová řada nahradila dosavadní řadu 300, dobře známou prakticky všem
autobusovým dopravcům v Evropě.
Pro řadu 400 jsou charakteristické zásadní změny v konstrukci karoserie.
První z nich, a to dosti podstatná, je patrná již při pohledu na její
nový tvar: zmizela klasická „hokejka“ vyztužující předek vozidla,
kterou nahradila velice elegantní výztuha, známá spíše z modelů
Mercedes-Benz O 350 Turismo či z modernějšího typu Travego. Nezapře se
tak, že vozidla obou značek vznikala ve stejné konstrukční kanceláři.
Zvýraznění výztuhy použitím leštěného kovu však novým vozidlům
poskytuje podstatně elegantnější vzhled.
Další změny se týkají bezpečnosti provozu. Konstruktéři při vývoji
dbali na maximální bezpečnost přepravovaných osob, a to jak po stránce
pasivní, tak i aktivní bezpečnosti. Co se týče ochrany karoserie proti
ko-rozi, ošetřuje společnost EvoBus všechny autobusy v kataforické lázni
v Mannheimu (společné pro Mercedes-Benz i Setru). Díky použití této
lázně mohl výrobce prodloužit dobu záruky na karoserii; po dlouhou dobu na
ní nejsou patrné žádné známky koroze.
V souvislosti s ochranou životního prostředí je velice důležitá
skutečnost, že vozidlo lze po vyřazení z provozu plně recyklovat. Dokonce
i některé použité díly jsou již vyrobeny z recyklovaného materiálu.
Nová instalace elektric-kých rozvodů a klimatizace
Nové je také umístění svazku elektrického rozvodu – prakticky vše je
vedeno stropem vozidla. Zvýšila se tak ochrana drátů před vlivy
agresivních chemických látek v zimním období a snížilo se riziko
výskytu poruchy z důvodu poškození některého z vodičů. Vzhledem
k tomu, že se ve vozidle nachází několik set metrů vodičů, je zřejmé,
že nová koncepce představuje výrazný přínos pro plynulost a bezpečnost
provozu.
Další podstatnou změnou je umístění klimatizační jednotky. Dosud
všichni výrobci, Setru nevyjímaje, umisťovali jednotky klimatizace na
střechu. U nové řady ji však již – s výjimkou varianty
S 411 HD – nenajdeme. Klimatizační jednotka je nově umístěna v boku
vozidla, aniž by to mělo negativní vliv na její činnost. Neprojevilo se to
ani zvýšením hladiny hluku ve vozidle při zapnutých ventilátorech. Naopak
díky tomu došlo k určitému zlepšení aerodynamických vlastností celého
vozidla, což se bezpochyby projeví i na celkové spotřebě pohonných
hmot.
Moderní pracoviště řidiče
Další změny jsou patrné až při nástupu do vozidla. Na první pohled je
zřejmé, že bylo nově koncipováno pracoviště řidiče. Jednotlivé
přístroje, které dříve vyplňovaly celou palubní desku (řidič měl co
dělat, aby je všechny najednou přehlédl, a jeho pozornost tak byla
odváděna od sledování silničního provozu), už na ní nenajdeme. Nahradila
je centrální obrazovka, jež s použitím výpočetní techniky zobrazuje
veškeré důležité údaje o provozu vozidla.
Dojde-li například k poruše některého obvodu, je řidič prostřednictvím
monitoru o závadě ihned informován. Počítač rovněž sleduje intervaly
mezi jednotlivými provozními údržbami a řidiče na ně upozorňuje.
Také řadicí páka doznala změny – je umístěna přímo v palubní desce
a svou velikostí připomíná joystick k počítači. Řazení s ní nečiní
žádné potíže.
Přínosem pro plynulost provozu a snazší orientaci řidiče na trase je
bezpochyby systém GPS. Jeho monitor je zabudován v palubní desce tak, že
potřebné údaje jsou dobře čitelné i při silném slunečním
záření.
Pokud mají cestující zájem sledovat, kudy právě autobus projíždí,
může řidič průběh trasy přenášet na dva digitální monitory
v prostoru pro pasažéry. Při nástupu a výstupu cestujících se obrazovky
zasunují do střechy a nijak jim nepřekážejí.
Výbava pro cestující
Ve všech vozidlech společnosti EvoBus jsou instalována sedadla, respektive
spací křesla „Top“. Vyrábějí se z recyklovaného materiálu a jsou
dále plně recyklovatelná. Čeští cestující se však dočkají pro ně
možná poněkud nemilého překvapení. Podle přepisů platných v Evropské
unii jsou cestující povinni za jízdy používat bezpečnostní pásy; každé
sedadlo je proto vybaveno bederním bezpečnostním pásem.
To, že se ve vozidlech nachází WC, kuchyňka a umývárna, je snad již
zbytečné připomínat – jedná se o standardní vybavení, jež v dané
kategorii nabízejí všichni výrobci autobusů.
Vývoj nové řady dále pokračuje
Výroba všech nových vozidel již běží naplno a na odstavném parkovišti
u výrobního závodu autobusů Setra je nyní připraveno velké množství
nových vozidel určených k předání zákazníkům. Ani vývoj nové řady
neustrnul a dále pokračuje. Postupně by měla Setra představit další nové
typy, mezi nimiž by neměl chybět ani patrový autobus, který nahradí
dosavadní typ S 328 HD.
(ce)