Setra

Řada TopClass 400 přinesla novou koncepci konstrukce

Na konci loňského roku převzali zástupci závodu Setra z německého Ulmu prestižní ocenění „Coach of the Year 2002“, a to za novou řadu autobusů TopClass 400 (viz DN 49/01). Při udělování ceny porota přihlížela zejména k nové koncepci konstrukce.
Setra, která je součástí společnosti EvoBus, patří v současnosti k předním evropským výrobcům autobusů. Už dříve, když ještě byla součástí rodinného podniku Kässbohrer, přicházela tato značka při konstrukci s řadou novinek. Jako první například při výrobě autobusů použila samonosnou konstrukci karoserie (ze zkratky jejího německého označení pochází i jméno firmy – Setra). Zásadní změna však přišla v době, kdy rodina Kässbohrerů prodala svůj výrobní závod v Ulmu společnosti EvoBus, jež dnes sdružuje výrobce autobusů Mercedes-Benz a Setra. Setra vyrábí vozidla pouze v Ulmu, výrobní závod Mercedes- 

  • Benz se nachází i v tureckém Istanbulu.


Málo se ví o tom, že nosníkové díly podvozku karoserie obou značek se vyrábějí v Holýšově v závodě SVA. S prací českých dělníků i konstruktérů jsou vlastníci velmi spokojeni a tvrdí, že díly, které se vyrábějí na několika místech, jsou nejlepší právě z Holýšova. Nedávno EvoBus zahájil v tomto západočeském městě výstavbu nového moderního závodu.
Podstatné změny oproti řadě 300
Vozidla oceněné řady TopClass 400 jsou určena především pro přepravu osob na středně dlouhých tratích, jedná se tedy o zájezdové autobusy. Nová řada nahradila dosavadní řadu 300, dobře známou prakticky všem autobusovým dopravcům v Evropě.
Pro řadu 400 jsou charakteristické zásadní změny v konstrukci karoserie. První z nich, a to dosti podstatná, je patrná již při pohledu na její nový tvar: zmizela klasická „hokejka“ vyztužující předek vozidla, kterou nahradila velice elegantní výztuha, známá spíše z modelů Mercedes-Benz O 350 Turismo či z modernějšího typu Travego. Nezapře se tak, že vozidla obou značek vznikala ve stejné konstrukční kanceláři. Zvýraznění výztuhy použitím leštěného kovu však novým vozidlům poskytuje podstatně elegantnější vzhled.
Další změny se týkají bezpečnosti provozu. Konstruktéři při vývoji dbali na maximální bezpečnost přepravovaných osob, a to jak po stránce pasivní, tak i aktivní bezpečnosti. Co se týče ochrany karoserie proti ko-rozi, ošetřuje společnost EvoBus všechny autobusy v kataforické lázni v Mannheimu (společné pro Mercedes-Benz i Setru). Díky použití této lázně mohl výrobce prodloužit dobu záruky na karoserii; po dlouhou dobu na ní nejsou patrné žádné známky koroze.
V souvislosti s ochranou životního prostředí je velice důležitá skutečnost, že vozidlo lze po vyřazení z provozu plně recyklovat. Dokonce i některé použité díly jsou již vyrobeny z recyklovaného materiálu.
Nová instalace elektric-kých rozvodů a klimatizace
Nové je také umístění svazku elektrického rozvodu – prakticky vše je vedeno stropem vozidla. Zvýšila se tak ochrana drátů před vlivy agresivních chemických látek v zimním období a snížilo se riziko výskytu poruchy z důvodu poškození některého z vodičů. Vzhledem k tomu, že se ve vozidle nachází několik set metrů vodičů, je zřejmé, že nová koncepce představuje výrazný přínos pro plynulost a bezpečnost provozu.
Další podstatnou změnou je umístění klimatizační jednotky. Dosud všichni výrobci, Setru nevyjímaje, umisťovali jednotky klimatizace na střechu. U nové řady ji však již – s výjimkou varianty S 411 HD – nenajdeme. Klimatizační jednotka je nově umístěna v boku vozidla, aniž by to mělo negativní vliv na její činnost. Neprojevilo se to ani zvýšením hladiny hluku ve vozidle při zapnutých ventilátorech. Naopak díky tomu došlo k určitému zlepšení aerodynamických vlastností celého vozidla, což se bezpochyby projeví i na celkové spotřebě pohonných hmot.
Moderní pracoviště řidiče
Další změny jsou patrné až při nástupu do vozidla. Na první pohled je zřejmé, že bylo nově koncipováno pracoviště řidiče. Jednotlivé přístroje, které dříve vyplňovaly celou palubní desku (řidič měl co dělat, aby je všechny najednou přehlédl, a jeho pozornost tak byla odváděna od sledování silničního provozu), už na ní nenajdeme. Nahradila je centrální obrazovka, jež s použitím výpočetní techniky zobrazuje veškeré důležité údaje o provozu vozidla.
Dojde-li například k poruše některého obvodu, je řidič prostřednictvím monitoru o závadě ihned informován. Počítač rovněž sleduje intervaly mezi jednotlivými provozními údržbami a řidiče na ně upozorňuje.
Také řadicí páka doznala změny – je umístěna přímo v palubní desce a svou velikostí připomíná joystick k počítači. Řazení s ní nečiní žádné potíže.
Přínosem pro plynulost provozu a snazší orientaci řidiče na trase je bezpochyby systém GPS. Jeho monitor je zabudován v palubní desce tak, že potřebné údaje jsou dobře čitelné i při silném slunečním záření.
Pokud mají cestující zájem sledovat, kudy právě autobus projíždí, může řidič průběh trasy přenášet na dva digitální monitory v prostoru pro pasažéry. Při nástupu a výstupu cestujících se obrazovky zasunují do střechy a nijak jim nepřekážejí.
Výbava pro cestující
Ve všech vozidlech společnosti EvoBus jsou instalována sedadla, respektive spací křesla „Top“. Vyrábějí se z recyklovaného materiálu a jsou dále plně recyklovatelná. Čeští cestující se však dočkají pro ně možná poněkud nemilého překvapení. Podle přepisů platných v Evropské unii jsou cestující povinni za jízdy používat bezpečnostní pásy; každé sedadlo je proto vybaveno bederním bezpečnostním pásem.
To, že se ve vozidlech nachází WC, kuchyňka a umývárna, je snad již zbytečné připomínat – jedná se o standardní vybavení, jež v dané kategorii nabízejí všichni výrobci autobusů.
Vývoj nové řady dále pokračuje
Výroba všech nových vozidel již běží naplno a na odstavném parkovišti u výrobního závodu autobusů Setra je nyní připraveno velké množství nových vozidel určených k předání zákazníkům. Ani vývoj nové řady neustrnul a dále pokračuje. Postupně by měla Setra představit další nové typy, mezi nimiž by neměl chybět ani patrový autobus, který nahradí dosavadní typ S 328 HD.
(ce) 

spinner