Ing. Pavel Urbánek pro DN

„Rádi bychom zintenzivnili vzájemnou komunikaci mezi členy asociace“

Česká asociace nákupu a logistiky (CANL) vznikla v srpnu loňského roku z iniciativy několika

předních tuzemských podniků a firem. Jejím hlavním cílem je napomáhat zvyšování úrovně nákupu a logistiky v České republice. O současné činnosti asociace a plánech do budoucna jsme hovořili s členem jejího řídicího výboru ing. Pavlem Urbánkem.

„Od založení asociace CANL uplynul již více než jeden rok. Jak hodnotíte její dosavadní činnost?“

„Domnívám se, že se nám podařilo dosáhnout všech cílů, které jsme si při založení asociace a v průběhu její činnosti vytyčili. Během několika málo měsíců jsme zajistili základní technické prostředky pro fungování asociace, také díky tomu, že přípravy začaly probíhat již dlouhou dobu před vlastní ustavující valnou hromadou asociace. I proto jsme měli dostatek času pro rozvoj aktivit, které představují přínos pro naše členy.“

„O jaké aktivity se konkrétně jedná?“

„V souladu se stanovami asociace směřují naše aktivity zejména do oblastí výchovy, vzdělávání a poradenství. CANL realizovala ve spolupráci se společností BIBS Brno například řadu úspěšných kurzů se zaměřením na výběr a hodnocení dodavatelů, řízení jakosti a nákladovosti v oblasti nákupu a logistiky. Připravujeme i komplexnější produkty, například studium MBA se zaměřením na nákup a logistiku nebo vytvoření databáze dodavatelů s hodnocením podle metodiky SPA (Supplier Potential Analysis). Při realizaci rozsáhlejších projektů spolupracujeme s externími partnery.

Asociace dále provozuje informační server, který obsahuje jak veřejnosti přístupné informace, tak i informace určené výhradně pro členy. Kromě nabídky uvedených produktů, které mohou členové využívat za výhodných podmínek, se asociace stává také platformou pro osobní setkávání členů a pro diskusi o problémech v oblasti nákupu a logistiky.“

„Zmínil jste, že jedním z produktů by měla být i databáze dodavatelů. Není takových databází na trhu již příliš mnoho?“

„Obecně lze říci, že na trhu je skutečně velké množství databází firem nejrůznější kvality a zaměření. Databáze dodavatelů CANL by však měla být určena především pro profesionály z oblasti nákupu, neboť bude obsahovat hodnocení dodavatelů, vytvořená na základě jednotného systému pro hodnocení dodavatele SPA. Základními rysy tohoto systému jsou jednoduchost, transparentnost, logika a stejný metr pro všechny. Systém je založen jednak na sebehodnocení firmy, jednak – a to především – na hodnocení firmy ze strany externího auditora.“

„Co mohou členové asociace očekávat v nejbližší době?“

„Kromě průběžného rozšiřování nabídky vzdělávacích akcí a dalšího rozvoje našich produktů bychom rádi zintenzivnili vzájemnou komunikaci mezi členy asociace. Již nyní má každý člen prostor pro prezentaci své společnosti nebo pro umístění článku z oblasti nákupu a logistiky na našem informačním serveru. Pro členy asociace se také snažíme získávat co nejvýhodnější podmínky pro účast na nejrůznějších akcích, které se týkají nákupu či logistiky a konají se na území České republiky.“

„V jakém stavu se podle vás nachází nákup a logistika v České republice?“

„Za poslední desetiletí došlo ke kvalitativnímu skoku. Většina velkých společností implementovala moderní celopodnikové řídicí systémy, jejichž součástí jsou i moduly pro podporu nákupních a logistických procesů. V rámci zavádění takovýchto systémů docházelo přirozeně i k přizpůsobení procesů a organizačních struktur společností. Z tohoto pohledu se velké společnosti dostávají na světovou úroveň. Významným přínosem bylo i zkvalitnění informací, které mohou řídicí pracovníci využívat k efektivnímu řízení procesů nákupu a logistiky.

Ovšem pokud srovnáváme efektivitu využití těchto řídicích nástrojů se západní Evropou, máme ještě stále co dohánět. V rámci zlepšování evidence skladového hospodářství v mnoha případech „vypluly“ na povrch informace o objemu nadlimitních zásob, které jsou často dědictvím minulosti. A likvidace nebo prodej takových zásob je značně složitý problém jak z praktického hlediska, tak i z hlediska dopadu na finanční ukazatele společností. Další oblastí, ve které velké společnosti často zaostávají, je technologie skladového hospodářství (úroveň skladovacích prostor, manipulační technika), což souvisí s kapitálovou silou společností a jejich finanční situací.

Velké rezervy existují rovněž ve spolupráci s externími partnery specializovanými na transport a logistiku a v outsourcování vybraných logistických činností. Malé společnosti mají oproti velkým možnost rychleji přizpůsobit nákupní a logistické systémy moderním trendům. Nevýhodou menších společností je, že řídicí systémy pro podporu nákupu a logistiky nejsou do takové míry standardizované jako u velkých společností. Na druhou stranu mají možnost přizpůsobit si systémy dokonale svým potřebám a dosáhnout tak vysoké efektivity logistických činností. Co se týká vlastní oblasti nákupu – největší rezervy na zlepšení vidím u orgánů státní správy, které využívaly nejasného znění zákona o zadávání veřejných zakázek a ve velkém počtu nákupních případů obešly povinnost realizace řádného výběrového řízení. V soukromém sektoru je situace daleko pozitivnější, firmy se snaží zajistit vyšší efektivitu nákupu především rozvojem odborných znalostí zaměstnanců nákupu.“ (von)

www.canl.iol.cz

canl@seznam.cz :

spinner