14. listopadu 2002
Navýšení letošního kontingentu jednorázových povolení pro bilaterální a třetizemní přepravy o tisíc kusů a zvýšení celkového počtu jednorázových loco povolení pro příští rok o 3500 kusů – takové byly hlavní výsledky jednání česko-rakouské Smíšené komise pro mezinárodní silniční nákladní dopravu, které se konalo v říjnu v Praze.
Úvod jednání byl věnován hodnocení obchodní výměny zboží a vývoje silniční nákladní dopravy. Po projednání statistických údajů především z let 2000 a 2001 a z prvního pololetí letošního roku obě strany konstatovaly, že vzájemný obchod a výměna zboží vykazují pozitivní vývoj s mírně stoupající tendencí. V zahraničním obchodě mezi oběma zeměmi panuje téměř vyrovnaná bilance a také na vzájemné výměně zboží po silnici se čeští a rakouští dopravci podílejí téměř stejným dílem.
Hlavním bodem jednání pak bylo stanovení konečného kontingentu povolení pro letošní rok a předběžného kontingentu na rok příští. Česká delegace rakouskou stranu informovala o tom, že Česká republika byla vyzvána k uzavření dohody o přístupu k Evropské unii. V této souvislosti a s ohledem na potřeby obchodu navrhla radikální navýšení kontingentu povolení s důrazem na využívání vozidel s vysokým ekologickým standardem. Dále rakouské straně zopakovala svůj návrh z loňského roku na zavedení nového druhu trvalých povolení. Tato povolení by byla vytvořena tak, že sto kusů trvalých povolení pro bilaterální a třetizemní přepravy by bylo získáno výměnou za 44 kusů trvalých univerzálních povolení platných i pro tranzit, která jsou součástí stávajícího kontingentu.
Návrh na změnu skladby a v důsledku toho i zvýšení kontingentu
trvalých povolení však rakouská strana neakceptovala. Odmítla rovněž jakékoli navýšení jednorázových povolení pro tranzitní dopravu.
Bilaterální a třetizemní přepravy
Naopak poměrně přístupná byla rakouská delegace při jednání o zvýšení kontingentu jednorázových povolení platných pouze pro bilaterální a třetizemní přepravy. Po složité diskusi tak mohlo být pro letošní rok dojednáno navýšení počtu těchto povolení o tisíc kusů a pro příští rok zvýšení celkového počtu jednorázových povolení o 3500 kusů loco povolení (oproti předběžnému kontingentu na letošní rok). Podmínkou zvýšení kontingentu byla změna skladby jednotlivých druhů povolení ve prospěch vozidel s vyšší ekologickou způsobilostí.
V relaci Rakousko nyní existuje šestnáct různých druhů jednorázových a trvalých povolení; až do nynějška byla tato povolení z 80 procent určena i pro neekologická vozidla. To se od příštího roku změní a 60 procent všech povolení, a to i v příhraniční dopravě, bude určeno pro vozidla splňující vysoké ekologické standardy.
Obě delegace se dohodly na tom, že i na loco povoleních bude zřetelně vyznačena jejich platnost pro bilaterální a třetizemní přepravy. Loco povolení určená pouze pro vozidla „Euro 2 (3) bezpečná“ budou platná i pro přepravu kulatiny a řeziva. Omezení však nadále platí u typu loco povolení určených pro vozidla minimálně Euro 1.
Česká delegace dále navrhla rozšíření příhraniční oblasti na české i rakouské straně o okresy, v nichž měli čeští dopravci zájem uskutečňovat nakládku či vykládku. Rakouská delegace prohlásila, že Rakousko zatím nemá zájem příhraniční oblast dále rozšiřovat, a návrh odmítla. Požádala však české zástupce, aby vzhledem ke změně krajského uspořádání státní správy ČR zaslali rakouské straně nově definovanou hranici české příhraniční zóny včet-ně názvů obcí s rozšířenou působností.
Zástupci ČR se ve smyslu ustanovení čl. 8 odst. 2 Dohody o mezinárodní přepravě mezi Českou republikou a Rakouskem pokusili rozšířit výčet přeprav, které nepodléhají povolovacímu řízení. V této souvislosti se jim podařilo dohodnout, že česká strana zpracuje návrh na liberalizaci přeprav nadměrných nákladů a nedělitelných předmětů ve vazbě na určité trasy, které vyžadují zvláštní povolení pro použití komunikací podle vnitrostátních předpisů. K dalšímu návrhu české delegace na liberalizaci přeprav poštovních zásilek rakouská delegace prohlásila, že přijetí tohoto ustanovení by bylo v rozporu s ostatními platnými dohodami, které Rakousko uzavřelo, a proto jej odmítla akceptovat.
Prázdná vozidla a kombinovaná doprava
Smíšená komise projednala i možnost používání loco povolení při vjezdu prázdného vozidla na území smluvního státu ze třetí země. Obě strany souhlasily s tím, že v tomto případě lze použít loco povolení. Podmínkou však je, že dopravce doloží konkrétní objednávkou přepravy, že ve smluvním státě bude provádět nakládku a zboží poveze do své domovské země. Pokud to nebude schopen řádně dokladovat, bude muset pro vstup vozidla z třetí země předložit univerzální povolení na prázdný vjezd.
K problematice kombinované dopravy rakouská delegace uvedla, že v případě nové trasy Ro-La Wörgl-
- Verona (kterou provozuje společnost Ökombi) platí stejné podmínky jak pro odměnná povolení, tak pro nájezd do terminálu Wörgl bez povolení (při použití povinné trasy přes Kufstein po dálnici A12), jaké byly v roce 2000 stanoveny pro trasu Ro-La Wörgl-Trento.
Kabotáž
Na závěr jednání česká delegace informovala rakouské partnery o stavu projednávání Kapitoly 9 – Dopravní politika, a to s důrazem na nutnost řešit přechodné období pro kabotáž. Upozornila na to, že na základě pozičního dokumentu mají jednotlivé státy možnost vést bilaterální jednání o případném postupném uvolňování kabotáže. V této souvislosti informovala o dosavadních jednáních České republiky s jednotlivými zeměmi EU a požádala rakouskou stranu o její stanovisko k této problematice. Rakouská strana uvedla, že se zasazuje za úpravu kabotáže podle systému „2+2+1“, ale přislíbila, že s přihlédnutím k revizní doložce bude v daný okamžik ochotna o zrušení zákazu kabotáže jednat.
Vedoucím rakouské delegace byl Reinhard Rentmeister z Ministerstva dopravy, inovací a technologií Rakouska, českou delegaci vedl ředitel odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy a spojů ČR Ondřej Šťastný. Za Sdružení ČESMAD Bohemia se jednání zúčastnili jeho prezident Vladimír Starosta a vedoucí odboru povolení Jaroslava Černá.
Příští jednání Smíšené komise o silniční dopravě by se mělo uskutečnit v prvním pololetí příštího roku v Rakousku.
Jaroslava Černá,
vedoucí odboru povolení
Sdružení ČESMAD Bohemia