Rusko

Reforma počítá pouze s kosmetickými změnami

Ruské dráhy RŽD zaznamenaly v prvním pololetí letošního roku pokles objemu nákladní dopravy. Již v červenci však zaregistrovaly první oživení, když meziroční nárůst oproti červenci loňského roku dosáhl dvou procent. Na počátku září to uvedl Werner Albert, ředitel společnosti TransRail, která v SRN působí jako agent pro železniční dopravu se zeměmi Společenství nezávislých států. Podle Wernera Alberta se skutečně „blýská na lepší časy“ a lze počítat s lepšími výsledky, zejména díky zvýšenému zájmu o přepravu paliv.

Hospodářská situace RŽD se půl roku před odstartováním první fáze restrukturalizace podniku v prvním čtvrtletí příštího roku vyvíjí uspokojivě: Ruské dráhy v prvním pololetí vykázaly příjmy z nákladní dopravy ve výši 6,4 miliardy €, což bylo o plných 34 procent (+1,1 miliardy €) více než za prvních šest měsíců loňského roku. Výdaje činily téměř 5,8 miliardy €. Čistý zisk podniku ve sledovaném období dosáhl 161 miliónů €.

Mezi nejdůležitější úkoly RŽD patří nadále zajištění včasných odvodů daní do státního rozpočtu a kompletní restrukturalizace závazků na všech úrovních. Zejména po nástupu nového ruského ministra železnic Gennadije Fadějeva v lednu letošního roku se situace začala výrazně zlepšovat. Na srpnové tiskové konferenci Gennadij Fadějev označil za prioritu „hospodářskou stabilizaci drah“.

Na jaře příštího roku bude zahájena rozsáhlá reforma drah, jejímiž klíčovými body bude oddělení státních kontrolních funkcí od podnikatelských aktivit, změna právní formy státního podniku RŽD na veřejně obchodovatelnou akciovou společnost (prozatím stoprocentně vlastněnou státem), vytvoření konkurenčního prostředí (a to především na trhu nákladní železniční dopravy) a privatizace těch oblastí, které přímo nesouvisejí s hlavní hospodářskou činností podniku. Reforma zachová jednotnou železniční síť s centrálním řízením provozu.

V listopadu letošního roku se v ruském parlamentu (Státní dumě) dostane do druhého, respektive třetího čtení balík zákonů o transformaci drah. Lze přitom očekávat zapracování řady pozměňovacích návrhů. Ruský železniční trh nicméně nečeká žádné velké zemětřesení, které by dokázalo rozbít dominantní postavení RŽD. Vláda se bude touto problematikou znovu zabývat na svém zasedání 20. října. A

spinner