21. února 2002
Námořní dopravu zasáhla vlna snižování palivových a pojišťovacích
příplatků. Některé konference oznámily jejich snížení už v lednu,
jiné nižší sazby zavedly od minulého týdne. Vlastní tarify za přepravu
kontejnerů od začátku března naopak zvyší členská rej-dařství
konference EMTA.
Zvýšení tarifů ohlásili členové konference EMTA (Europe/Mediterranean
Trade Agreement) pro přepravu kontejnerů z Evropy do východního
Středomoří (Egypt, Sýrie, Tunisko, Libanon, Řecko a Turecko). U zásilek
ze severní Evropy, Skandinávie a Pobaltí bude zvýšení činit 100 €/TEU,
v případě Velké Británie pak 60 €/TEU.
Dálnovýchodní konference AWRA (Asia Westbound Rate Agreement) a EMRA
(Eastbound Management Rate Agreement) a středomořská konference MRA
(Mediterranean Rate Agreement) k 15. únoru snížily palivový příplatek
BAF (Bunker Adjustment Factor) z 50 na 20 USD/TEU. Pro systém LCL výši BAF
stanovila na 1 USD/TEU.
Pojišťovací příplatek zase výrazně snížily konference sdružující
rejdařství, která provozují přepravy do Středomoří a na indický
subkontinent.
S platností od 22. ledna účtují členové ARA (Aquaba Rate Agreement)
pojišťovací příplatek pro mimořádná rizika (Extra Risk Insurance
Surcharge) ve výši 53 USD/TEU (původně 101 USD/TEU). Zákazníci
konference EMERA (Europe Middle East Rate Agreement) nově zaplatí 72 (namísto
102) USD/TEU, u JSG (Jeddah Service Group) pak 64 (105) USD/TEU. Již od
19. ledna účtuje IPBCC (India Pakistan Bangladesh Ceylon Conference) pro
zásilky procházející přes pákistánské přístavy pojišťovací
příplatek 100 USD/TEU, zatímco jeho původní výše činila
120 USD/TEU.
A