29. srpna 2002
Loňský rok byl pro České dráhy jedním z nejdůležitějších v novodobých dějinách železniční dopravy v České republice.
Ve výroční zprávě Českých drah za rok 2001 to uvedl generální ředitel ČD Dalibor Zelený s tím, že České dráhy v tomto roce zcela nově zajišťovaly osobní dopravu na základě smluv uzavřených se státem, který tak poprvé v historii uznal své závazky plynoucí z novely zákona o dráhách. „I když je zatím nehradí v plné výši, je to významný posun ve vztazích mezi dopravcem a objednavatelem služby ve veřejném zájmu,“ uvedl Dalibor Zelený.
Jak jsme již informovali v Dopravních novinách 33/02, České dráhy dosáhly za loňský rok tržeb a dalších výnosů ve výši 42,5 miliardy Kč. Náklady, jejichž součástí byly účetní
odpisy ve výši 5,8 miliardy, činily 46,6 miliardy Kč. Konečným hospodářským výsledkem ČD za rok 2001 tak byla ztráta ve výši 4,1 miliardy Kč. Dominantním segmentem podnikání Českých drah byla z hlediska tržeb nákladní doprava. Celkově bylo v loňském roce po kolejích v České republice přepraveno 98,5 miliónu tun zboží, z toho 89,3 procenta vlaky Českých drah. Objem přepravy se meziročně snížil o dvě procenta, tedy o 1,76 miliónu tun. Největší dynamiku zaznamenal průvoz zboží s nárůstem 5,5 procenta, o něco menší nárůst zaznamenal dovoz (o 1,4 procenta). Naopak vývoz poklesl o 4,1 procenta a vnitrostátní přeprava o 3,8 procenta. Tyto výsledky potvrdily pokračující trend přeměny struktury nákladní dopravy ČD ve prospěch mezinárodní dopravy, jejíž podíl od roku 1994 vzrostl o 13,8 procenta.
Do nákladní dopravy se výrazně promítly změny české i evropské ekonomiky. Zatímco v přepravě trvale klesá podíl zboží s nízkou přidanou hodnotou a velkou hmotností, jako jsou uhlí a rudy, daří se ČD získávat nové komodity i moderní výrobky s vyšší přidanou hodnotou. Uvedený trend bude podle Dalibora Zeleného v příštích letech v souvislosti se spuštěním nových energetických děl na jihu Čech ještě výraznější. „Také proto stále více roste význam kombinované dopravy, která představuje moderní způsob přemisťování zboží z domu do domu ekologickým způsobem. Uzavřený rok byl v této oblasti dokonce rekordní,“ uvedl.
Lepší uplatnění železniční dopravy na přepravním trhu podle Dalibora Zeleného umožní dokončení modernizace dalších úseků prvního a druhého koridoru a příprava staveb na čtvrtém koridoru na jihu Čech. České dráhy rovněž odstartovaly dlouho očekávanou přestavbu vybraných uzlů, například děčínského a pražského hlavního nádraží.
Posun v transformaci
České dráhy v loňském roce podle Dalibora Zeleného zaznamenaly značný posun v oblasti transformace železniční dopravy. „Prostředí, ve kterém České dráhy působí, je již sice mnoho let liberalizované, ale podmínky pro jednotlivé dopravce byly i po přijetí novely zákona o dráhách velmi rozdílné. Vládou přijatý zákon o transformaci, který na počátku letošního roku odhlasoval parlament, však tyto podmínky výrazně sbližuje,“ uvedl Dalibor Zelený s tím, že všichni dopravci tak budou moci na dopravní cestě svobodně působit a všichni za to budou platit stejné poplatky. „Přijetí zákona je pro České dráhy motivací k intenzivní práci tak, aby nová obchodní společnost, akciová společnost České dráhy, mohla zahájit svou činnost od 1. ledna příštího roku,“ dodal.
Očekávaný vývoj
V průběhu loňského roku bylo docíleno shody o způsobu transformace státní organizace České dráhy. Dlouhotrvající proces završilo schválení zákona č. 77/2002 Sb., o akciové společnosti České dráhy, státní organizaci Správa železniční dopravní cesty a o změnách souvisejících zákonů. V následujícím období se bude transformace realizovat a na jejím průběhu bude záviset další rozvoj podniku a jeho postavení na dopravním trhu.
Podle transformačního zákona bude dosavadní státní organizace České dráhy rozdělena na dva samostatné subjekty: akciovou společnost České dráhy a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Akciová společnost České dráhy bude provozovat železniční dopravu a zároveň na smluvní bázi zajišťovat provozování železniční dopravní cesty v souladu se zákonem č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, popřípadě vykonávat další podnikatelské činnosti. Státní organizace Správa železniční dopravní cesty pak bude vykonávat právo hospodaření k železniční dopravní cestě a zastupovat stát v plnění povinností vlastníka k železniční dopravní cestě.
Úspěšná realizace transformačních kroků podle výroční zprávy přinese:
l reformu Českých drah v souladu s legislativou EU,
l zajištění manažerské nezávislosti a odpovědnosti podniku,
l odstranění finančních břemen železničního podniku spojených s obnovou a rozvojem železniční infrastruktury, a tím dosažení zlepšení ve finanční oblasti,
l zvýšení transparentnosti financování provozu železniční infrastruktury a služeb železniční dopravy,
l rozvoj konkurenčního prostředí na železniční dopravní cestě v České republice.
Vzájemné otevření národních dopravních
trhů evropských zemí bude ve svém důsledku směřovat k vytvoření jediného evropského dopravního trhu. Chtějí-li České dráhy udržet své postavení, musí se v krátké době stát jeho integrální součástí v roli dominantního národního dopravce České republiky, konstatuje výroční zpráva. Prioritními úkoly Českých drah v dalším období proto bude úspěšné provedení transformace, výstavba železničních koridorů, modernizace železniční dopravní infrastruktury na úroveň evropského standardu a obnova a modernizace vozového parku podle požadavků zákazníků v osobní i v nákladní dopravě.
Mezinárodní vztahy
Výroční zpráva konstatuje, že česká železniční síť a železniční doprava vůbec byly vždy integrální součástí Evropy. České dráhy se proto intenzivně zapojily do činnosti mezinárodních organizací v oblasti železniční dopravy a navázaly dvoustrannou spolupráci s jednotlivými, především sousedními železnicemi.
Činnost v mezinárodních organizacích Českým drahám podle zprávy umožňuje prosazovat vlastní stanoviska v dokumentech, které mají celoevropskou platnost, a získávat bezprostřední informace pro harmonizaci technické základny a technologie s požadavky EU. V rámci dvoustranné spolupráce se konají pravidelná jednání pracovních skupin, která se zabývají zejména operativními záležitostmi v oblasti pohraničního styku a spoluprací s železničními správami sousedních zemí.
České dráhy se v loňském roce, stejně jako v předchozích letech, zaměřily zejména na aktivní účast v Mezinárodní železniční unii (UIC), jejíž nejvýznamnější aktivitou v současnosti je snaha o kompletní reintegraci celé železniční Evropy. Tato snaha je hlavním programem skupiny „Mise východ – západ UIC“, jíž České dráhy předsedají již po druhé funkční období, konstatuje výroční zpráva s tím, že pod záštitou této skupiny se na podzim loňského roku ve Vídni konal v rámci Mezinárodního železničního kongresu (AICCF) seminář věnovaný rozvoji panevropských koridorů.
Jednou z priorit Českých drah je podle výroční zprávy sledování vývoje v Evropské unii a zapojování se do činnosti EU a Společenství evropských železnic (SEŽ). Strategicky důležitou roli přitom hraje stálé zastoupení ČD při Evropské unii v Bruselu, které České dráhy otevřely na konci 90. let jako první železniční podnik zemí střední a východní Evropy. Generální ředitelé železnic čtyř z těchto zemí – zemí Visegrádu (Slovensko, Polsko, Maďarsko a Česká republika) – se scházejí na pravidelných poradách, kde koordinují stanoviska a postup při aplikaci dopravní politiky EU.
Velký význam pro rozvoj obchodních aktivit v oblasti nákladní dopravy mezi Evropou a Asií má pro České dráhy členství v Organizaci pro spolupráci železnic (OSŽD). „ČD se v minulém roce aktivně podílely zejména na připravovaných strukturálních změnách této organizace, jejichž cílem je zefektivnění její činnosti s ohledem na probíhající transformaci železničního systému jako celku,“ uvádí se ve zprávě.
Jako spolupředsednická železnice organizace Forum Train Europe (FTE), která sdružuje konference pro jízdní řády osobních a nákladních vlaků, se České dráhy v loňském roce podílely na formování nabídky železniční nákladní dopravy a zúčastnily se i vytváření společné evropské nabídky přepravních služeb, obchodní politiky, cen a prodeje přepravy z jedné ruky.
V oblasti dvoustranných vztahů se loni konala pravidelná zasedání pracovních skupin pro železniční dopravu ČD-PKP a ČD-ŽSR. Intenzivně pokračovala příprava nového Ujednání o železniční pohraniční dopravě mezi ČD a DB AG a byla podepsána změna Ujednání o železniční pohraniční dopravě ČD-ŽSR a ČD-PKP, konstatuje výroční zpráva ČD.
(von)