Ing. Jiří Navrátil pro DN

„Rozpočet MDS bude i v příštím roce založen na poklesu neinvestičních nákladů“

Vláda na začátku minulého týdne schválila pět materiálů ministerstva dopravy a spojů – „Řešení současné situace ve vnitrozemské a námořní plavbě České republiky“, „Program minimální obnovy parku vozidel Českých drah, s .o., v roce 2002 pro zajištění dopravní obslužnosti“, „Modernizace IV. železničního koridoru České republiky v úseku Praha-České Budějovice-Horní Dvořiště, včetně modelu jeho financování“, „Smlouvy o závazku veřejné služby k zabezpečení dopravních potřeb státu v roce 2001 a 2002“ a „Zákon o poskytnutí státní záruky České republiky na úvěr uzavřený pro krytí investičních nákladů modernizace I. tranzitního železničního koridoru Děčín-Praha-Břeclav“. Poslední dva z nich jsou z dílny odboru financí a ekonomiky ministerstva dopravy a spojů. A protože i návrh rozpočtu kapitoly MDS měl minulý týden nejlepší vyhlídky na to, že tento týden projde druhým a třetím čtením v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, vypadal ředitel odboru ing. Jiří Navrátil daleko spokojeněji než ve stejné době loni nebo předloni.
„Na konci loňského roku jste prohlásil, že při enormních škrtech neinvestičních výdajů bude letos obtížné zachovat bezporuchové zajištění výkonu státní správy, především v souvislosti s převodem kompetencí z ministerstva vnitra. Jak se resortu podařilo s přiděleným rozpočtem vyjít?“
„Samozřejmě se nám to muselo podařit a částečně k tomu přispěly prostředky delimitované na tento účel z ministerstva vnitra. Převod dopravně správních agend probíhal ve dvou vlnách – od 1. ledna a od 1. července. První fáze už byla zakomponována do rozpočtu na příští rok – byl o to, co bylo předmětem delimitace, navýšen. Delimitace druhé fáze se teprve dokončuje, takže se do rozpočtu na rok 2002 nedostane a bude předmětem rozpočtového opatření.“
„V jakém stadiu je příprava rozpočtu na příští rok a kolik v něm kapitola MDS získá? Schválí poslanci její strukturu podle předloženého kapitolního sešitu?“
„Projednávání rozpočtu naší kapitoly i rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který rovněž předkládá ministr dopravy a spojů, proběhlo bez větších problémů, i když napoprvé ani jeden v Hospodářském výboru Poslanecké sněmovny neprošel. Většina původních pozměňovacích návrhů však byla značně vzdálena realitě, takže při opakovaném jednání za čtrnáct dní výbor schválení doporučil jen s mírnými úpravami. Myslím, že hlavním důvodem odkladu bylo to, že si poslanci chtěli ujasnit, co je v dopravě financováno přes jiné kapitoly (třeba dopravní obslužnost přes okresní úřady). Struktura rozpočtu, kterou jsme navrhli, by se tedy již nijak radikálně měnit neměla a druhé i třetí čtení by se mělo stihnout do Vánoc.
Na příjmové straně rozpočtu jsou na příští rok zhruba 2,0 miliardy a na straně výdajové 4,3 miliardy Kč. Převážná část těchto výdajů bude směrována vůči Českým drahám.“
„To je zhruba o tři čtvrtě miliardy více než loni. Které položky byly proti letošku navýšeny, které naopak postihly škrty?“

„Skutečná struktura rozpočtu je pro laika velmi nepřehledná. Aby se s ním mohl seznámit každý, rozdělili jsme návrh pro přehlednost podle jednotlivých oborů (viz tabulka). Z přehledu jasně vyplývá, že výdaje v příštím roce vzrostou o 9,4 procenta, přičemž největší navýšení je plánováno pro České dráhy – o 193 procent. Toto srovnání je ovšem poněkud zkreslující, protože letos byla tato položka extrémně krácena, především v položce ‚Příspěvek na ztrátu dopravce z provozu veřejné osobní dražní dopravy‘. V porovnání s loňským rokem je tato položka nižší o 1,0 miliardy Kč a právě tato disproporce způsobuje tak velký procentní nárůst. U silnic a dálnic je také patrný značný pokles – jen na sedm procent letošního roku. Tento pokles je způsoben metodickým vlivem – rozdíl je hrazen z SFDI.
Celý rozpočet je nadále založen na poklesu neinvestičních výdajů, vytváří se tak tlak na racionální nakládání s penězi.
Položka ‚vodní doprava‘ doznala nárůst o 6,6 procenta, ale při velmi malém celkovém objemu. Také položka ‚kombinovaná doprava‘, která je prakticky celá určena na dotační systém Ro-La Lovosice-Drážďany vyplývající z mezinárodní úmluvy a je vázána na počet vypravených vlaků, se zvýší mírně nadinflačně o 6,5 procenta. Všechny ostatní položky zůstávají zhruba na úrovni loňského roku včetně ‚nedotknutelné‘ ‚vědy a výzkumu‘, která má při návrhu rozpočtu zvláštní režim projednávání. Nezměnily se ani mandatorní výdaje: platy ve státní správě byly dočasně zmrazeny a rozhodnutí o jejich úpravě bylo odsunuto až na duben příštího roku.“
„Jaké pozměňovací návrhy tedy Hospodářský výbor doporučil?“
„Týkaly se kombinované dopravy. Poslanci navrhli převést 100 miliónů Kč z položky ‚Podpora pořízení a obnovy vozidel autobusové dopravní obslužnosti‘ na investiční dotaci pro rozvoj kombinované dopravy. Z všeobecné pokladní správy (z vládní rozpočtové rezervy) pak doporučili převést ve prospěch naší kapitoly na tento účel dalších 66 miliónů Kč. Pokud bude návrh odsouhlasen i v druhém čtení, kombinovaná doprava získá 166 miliónů Kč nad rámec původního návrhu. Pro ilustraci – jeden speciální vůz stojí zhruba dva milióny Kč, takže to bude představovat osmdesát vozů – dva ucelené vlaky.
Kombinovaná doprava podporu zaslouží – ještě před několika lety se na její podporu ročně vynakládalo daleko víc – pět set až sedm set miliónů Kč. Přesto považuji za nešťastné, že se tyto prostředky hledaly na úkor dopravní obslužnosti, i když chápu, že se poslanci snaží přesouvat jen v rámci kapitoly, aby negenerovali další požadavky na rozpočet a nezvyšovali tlak na deficit.“
„Jak se schválená výše rozpočtu kapitoly projeví na činnosti MDS a rozpočtových organizací ve srovnání s letošním rokem? Bude se vám ‚dýchat‘ lépe než loni?“
„Celý rozpočet je nadále založen na poklesu neinvestičních výdajů. Vytváří se tak tlak na racionální nakládání s penězi. Ministerstvu i dalším podřízeným organizacím s výkonem státní správy, jako je Státní plavební správa, Drážní úřad atd., to může způsobit dílčí potíže, ale žádná katastrofa to nebude. I když samozřejmě kdybychom měli dvakrát tolik, tak bychom také věděli, co s tím – to je stejné jako v domácnosti. Zcela jiná je situace, pokud jde o infrastrukturní výdaje. Protože byl rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury schválen v navržené výši, myslím, že si tato oblast dále polepší.“
„Považujete schválenou výši rozpočtu SFDI za reálnou?“
„Finanční zabezpečení rozvoje infrastruktury má díky zřízení SFDI rostoucí tendenci. I pro příští rok byl navržen ve vyšším objemu než loni a pozměňovací návrhy Hospodářského výboru jej ještě dále malinko navýšily. I když většina příjmů bude opět závislá na solventnosti Fondu národního majetku, myslím, že se v oblasti rozvoje infrastruktury situace oproti letošnímu roku opět zlepší. A to nejen díky výdajům fondu – nově začínáme modelovat financování dopravní infrastruktury způsobem, který se u nás zatím nevyužíval, a to formou zapojení soukromého kapitálu v projektu B.O.T. (Build-Operate-Transfer) na dálnici D47. Pokud se tento model osvědčí, určitě najde uplatnění i u dalších větších celků – nejen dálnic, ale i železničních koridorů, letišť a dalších.“
„Je zapojení soukromého kapitálu nutné i při současných příjmech fondu dopravy?“
„Určitě. Masivní podpora ze strany Fondu národního majetku nevydrží dlouho. Příští a přespříští rok snad ještě ano, ale pak už bude pomalu doprivatizována většina strategických podniků. Možná přijde ještě na řadu privatizace aerolinií a letiště, ale ten zásobník se bude pořád ztenčovat. Ani při současných příjmech fondu dopravy se ostatně nedaří naplňovat záměry ‚Rozvoje dopravních sítí do roku 2010‘. Při současném tempu investic by se jeho realizace protáhla až někam k roku 2015, takže jistá akcelerace z prostředků soukromého sektoru je velmi žádoucí.“
„S ministerstvem financí se vám po řadě měsíců podařilo dohodnout na způsobu úhrady ztráty ČD z osobní dopravy. Co obsahuje konečná podoba smlouvy mezi ministerstvem financí a Českými drahami?“
„Tento materiál se projednával už od dubna a mezi námi a ministerstvem financí byly skutečně dlouho zásadní rozpory. Teprve poté, co návrh v říjnu projednala a vrátila k dopracování vláda, byla mezi oběma ministerstvy uzavřena dohoda na úrovni prvních náměstků o jeho základních principech a návrh se podařilo dopracovat do podoby, která je přijatelná pro všechny strany. Nezakládá nárok na další prostředky do kapitoly resortu ve vazbě na České dráhy a přitom řeší dlouhodobé vztahy mezi ČD a ministerstvem financí.
Její princip je velmi jednoduchý. Smlouvou stát uznává nutnost rozsahu zabezpečovaných dopravních potřeb státu železniční osobní dopravou ve veřejném zájmu vlaky vyššího řádu, a to rychlíky a expresy. Naopak vlaky typu EC a IC musí České dráhy provozovat na podnikatelské bázi. Uznáním toho rozsahu dopravního zabezpečení bylo možné smluvně stanovit i výši prokazatelné ztráty ze závazků veřejné služby. K této výši prokazatelné ztráty z provozu rychlíků a expresů je třeba připočítat i výši prokazatelné ztráty ze závazku tarifního zabezpečování základní dopravní obslužnosti, na kterou s Českými drahami uzavírají smlouvy jednotlivé okresní úřady (později kraje). Tyto smlouvy z územní úrovně (jde o provoz osobních a spěšných vlaků) řeší pouze úhradu prokazatelné ztráty ze závazků provozu a závazku přepravy; závazek tarifní zůstává na centrální úrovni. Souhrnný smluvní závazek na výši prokazatelné ztráty snížený o finanční krytí této ztráty z rozpočtu kapitoly 327 MDS dosahuje v letošním roce výše asi čtyř miliard Kč a podle smlouvy se převede na formu pohledávky Českých drah vůči státu, ovšem pohledávky neobchodovatelné.
Protože i České dráhy na druhou stranu státu dluží spoustu peněz (stát za ně už několik let platí některé garantované úvěry, které dráhy nejsou schopny splácet), budou se vzniklé pohledávky Českých drah a pohledávky státu za Českými drahami vzájemně započítávat.
Předpokládá se přitom, že prostředky v rozpočtu kapitoly se budou zvyšovat (minimální výše byla stanovena na 1,8 miliardy Kč). Současně by nám měly jít vstříc i České dráhy snižováním ztráty v důsledku postupné restrukturalizace. V cílovém roce by měla být výše neuhrazené ztráty nulová.“
„Kdyby se tyto vzájemné pohledávky srovnaly dnes, kdo by musel doplatit – stát nebo ČD?“
„České dráhy dluží více státu než naopak a vzhledem k tomu, že stát stále masivně podporuje výstavbu koridorů, se tento gard bezpochyby udrží i v budoucnu. To však neznamená, že by ČD neměly dostat nic, stanovené minimum 1,8 miliardy považuji za správné. Letos to bylo jen půl miliardy a i kdyby se nám podařilo ve výboru projednat ještě zvláštní rozpočtové opatření a částka se poněkud zvýšila, v žádném případě nebude dostatečná.“
„Má to logiku? Proč stát neplatí drahám a dráhy pak nesplácejí úvěry?“
„České dráhy jsou velký subjekt, obtížně řiditelný a s kumulovanými problémy, především v oblasti závazků a pohledávek z hospodářské činnosti, dále závazky z poskytnutých úvěrů, tlaku na zvyšování mzdové úrovně atd. Pokud by se tyto prostředky daly do provozu, není vůbec jisté, že by se objevily v investicích. Pro stát je v zájmu udržení kontroly výhodnější vázat prostředky na investice. Dráhy je nemohou využít k jiným účelům, protože by to bylo klasifikováno jako porušení rozpočtové kázně pod penalizací a povinností zpětného vypořádání vůči státnímu rozpočtu. Stejné je to i u autobusové dopravy – ani pro silniční dopravce by nemusela existovat dotace na obnovu vozového parku, kdyby se posílil klasický dotační systém. O účelnosti tohoto řešení však lze pochybovat.“

Luboš Spálovský 

spinner