silniční doprava

Rozpory ohledně vyšší kolektivní smlouvy stále přetrvávají

Rozpor mezi stanovisky Svazu dopravy ČR (SDČR) a Odborového svazu silniční dopravy (OSSD) ve věci uzavření vyšší kolektivní smlouvy (VKS) trvá i nadále. Sekce silniční dopravy nepověřila SDČR, aby jménem organizací sekce silniční dopravy VKS uzavřel. Takový byl výsledek společného jednání SDČR a OSSD, které se uskutečnilo začátkem června v Praze.

Obě strany se nicméně dohodly na tom, že v kolektivním vyjednávání budou pokračovat i nadále a stejným způsobem se budou snažit řešit případné sociální problémy, které se během roku mohou objevit.

Podle předsedy odborového svazu Františka Klímy usilují odbory o uzavření VKS především z toho důvodu, aby se sjednotily pracovní podmínky zaměstnanců a tarifní složky mzdy u různých provozovatelů silniční dopravy a řešily se sociální otázky a problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Zástupci silničních dopravců s řešením řady problémů souhlasí, přesto však členská základna sekce silniční dopravy uzavření VKS nadále odmítá. Předseda komise pro kolektivní vyjednávání František Luža a předseda sekce silniční dopravy Jaroslav Hanák v této souvislosti zdůraznili, že neetické chování některých dopravců je dáno úrovní jejich osobní podnikatelské odpovědnosti, kterou žádná kolektivní smlouva vyššího stupně ovlivnit nemůže. Naopak, její uzavření podle nich může vyvolat celou řadu nežádoucích efektů, neboť každý dopravní subjekt působí v odlišných podmínkách různě rozvinutých regionů.

Jediným možným řešením je podle nich vyvinout společný a důrazný tlak na orgány státní správy, a to jak v oblasti tvorby legislativy, tak i kontrolní činnosti, v níž přetrvávají značné nedostatky – například při výkonu státního odborného dozoru, při převodu kompetencí na krajské úřady či v dotačním systému.

(lan)

spinner