ČR/Evropská unie

Rozšíření Evropské unie: Naděje, obavy i omyly?


S blížícím se termínem rozšíření Evropské unie na východ se představitelé podniků a svazů ze současných členských zemí EU stále více zajímají o to, jak vstup nových členů ovlivní dopravní obor v jejich zemích. Z obsáhlé diskuse účastníků konference, kterou nedávno v Berlíně uspořádalo Německé dopravní fórum, vyplynulo, že nad obavami představitelů jednotlivých oborů spíše převládají optimistická očekávání. Některé postřehy z berlínské akce přibližujeme podrobněji v následujícím textu.
Podle účastníků konference bude rozšíření Evropské unie znamenat pro dopravní obory ze zemí západní Evropy nové šance: zvýší se poptávka po dopravních a logistických službách, ve střední a východní Evropě budou liberalizovány dopravní trhy, vzniknou nové příležitosti pro diverzifikaci sídel firem, budou se rozvíjet mezinárodní kooperace a sítě a vzniknou nové obchodní trhy. Předpokladem pro využití těchto nových příležitostí bude ovšem existence odpovídajících podmínek pro podnikatelskou činnost, přizpůsobení legislativy v dopravě, sociálních otázkách a ochraně prostředí podmínkám EU a dostatečný rozvoj infrastruktury.
Mnoho rizik?
Geografická blízkost přistupujících zemí ovšem představuje i určitá rizika. Představitelé dopravních oborů ze zemí EU se obávají především narušení trhu a konkurence. Například podle názoru Německa jsou přechodná období v silniční nákladní dopravě z hlediska zajištění spravedlivé soutěže zcela nedostatečná. Za rizikový faktor se považují i nedostatky při praktickém uplatňování převzatého práva EU a také kontrola jeho dodržování v přistupujících zemích.
V příhraničních regionech je podle účastníků konference třeba počítat s vysokým tlakem na trh práce. „A to hned z několika důvodů,“ řekl jeden z nich. „Skončí celní aktivity hlavních obchodních partnerů, dopravní podniky v Polsku, ČR i v dalších zemích budou konkurovat nízkými mzdami a konkurenci bude představovat i národní distribuční servis,“ konstatoval a upozornil například na skutečnost, že v německo-polském zahraničním obchodě v současnosti zajišťují 85 procent celkového obratu polské kamióny, zatímco němečtí autodopravci z celkové mezinárodní dopravy zboží realizují přibližně 15 procent.
Za největší problém rozšíření EU na východ po-važují představitelé západoevropských podniků a svazů nedostatečnou výkonnost existující dopravní infrastruktury. Do roku 2015 by se měl současný objem mezinárodní dopravy mezi Německem a zeměmi střední a východní Evropy více než ztrojnásobit. Kandidátské země ovšem nemají na rozšiřování infrastruktury dostatek finančních prostředků. Nepříznivý stav by bylo možné částečně vyřešit s pomocí všeobecně vítaného soukromého kapitálu. Ten však bude muset být za určitou dobu splacen, což na jedné straně omezuje možnost jeho využití, na druhé představuje riziko, že se evropská doprava po zavedení dálničních či jiných poplatků ještě více prodraží.
Přístup v létě 2004?
Co se ještě nedávno mohlo jevit jen jako záležitost vzdálené budoucnosti, dostává letos již zcela konkrétní obrysy. Jednání na nejvyšší úrovni EU, která se konala v prosinci loňského roku v belgickém Laekenu, stanovila, že s deseti kandidátskými zeměmi (Polsko, Česká republika, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Kypr a Malta) mají být do konce letošního roku ukončena přístupová jednání. Podle současných předpokladů by se tedy Evropská unie mohla rozšířit již do termínu voleb do Evropského parlamentu v polovině roku 2004.
Přechodná ustanovení, která v oblasti dopravy požadují některé kandidátské země, jsou relativně úzce vymezena. Zatímco Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Malta a Kypr souhlasily s požadavkem EU na přechodná období v oblasti silniční dopravy, ostatní kandidátské země ještě hledají prostor pro další vyjednávání. Například Česká republika nepožaduje žádná přechodná období, na druhé straně ovšem nechce přijmout ani žádná omezení.
Kapitola „Dopravní politika“ má z hlediska rozšíření EU ve srovnání s otázkami agrárních, strukturních a regionálních fondů přece jen o něco menší význam. Ukázalo se to i při vystoupení zástupců Evropské komise na berlínském fóru. Akrobacie čísel rozpočtu společenství o tom, kdo v budoucnu dostane kolik prostředků a z kterých zdrojů pro zemědělce, oceláře či těžbu uhlí, tíží vlády kandidátských zemí i plánovače Evropské komise víc než doprava. Tento přístup by se ovšem mohl ukázat jako krátkozraký. Hospodářské přínosy, které má rozšíření přinést, lze totiž obtížně realizovat bez dostatečných dopravních předpokladů. A právě v tom se ukazuje slabina dosavadních příprav na rozšíření. Berlínské jednání ukázalo, že kapitola „Dopravní politika“ by měla mít zásadní význam.
Citlivé téma: kabotáž
Problémem jednoznačně zůstává otázka otevření trhu silniční dopravy. Jen několik dní po jednání v Berlíně se zástupci polských dopravních svazů účastnili 10. ročníku mezinárodních rozhovorů o dopravě ve Frankfurtu nad Odrou, na nichž požadovali plné otevření trhu silniční dopravy již k datu přistoupení. Podle jejich názoru totiž doprava v Polsku již splňuje všechny právní předpoklady. Za francouzské a německé pomoci se zvýšilo know-how pracovníků a podniky investovaly do vozového parku podle standardů EU. Pro zajímavost – z deseti největších spedičních a logistických podniků v zemi jsou jen dva v polských rukou. V 

spinner