22. února 2001
Počet zásilek, které v loňském roce přepravila společnost Bohemiakombi, se zvýšil o 6,1 procenta a přesáhl i výsledky rekordního roku 1998, a to o více než 2,5 procenta. V únoru to oznámili představitelé jediného operátora v České republice, který vedle nedoprovázené kombinované dopravy kontejnerů a výměnných nástaveb provozuje i doprovázenou kombinovanou dopravu kamiónů po železnici Ro-La. Za nesporný úspěch vedení společnosti považuje již více než tříleté provozování uceleného vlaku výměnných nástaveb mezi Mladou Boleslaví a terminálem partnerského polského operátora Polkombi v Kobylnici u Poznaně. Vlaky jezdí denně oběma směry; po značnou část loňského roku jezdily mezi oběma zeměmi denně dokonce dva páry vlaků. Díky převedení přepravy výměnných nástaveb ze silnice na železnici se daří významnou měrou snižovat zatížení českých a polských silnic směrem k hraničnímu přechodu v Harrachově. Škoda Auto Mladá Boleslav a speditérská firma Rosner díky tomuto řešení nadměrně nezatěžují chráněnou přírodu v Krkonoších a Jizerských horách novými přepravami. Každodenní jízdy zhruba padesáti až osmdesáti kamiónů přes harrachovský přechod, za něž je vlak alternativou, by jistě pro citlivou rekreační oblast představovaly velmi nepříjemnou zátěž. Ucelený vlak zvládá téměř pětisetikilometrovou vzdálenost mezi Mladou Boleslaví a Poznaní v průběhu jediné noci. „Moderní logistická přeprava v rámci tzv. nočního skoku se v tomto případě stala realitou,“ poznamenal k tomu jednatel Bohemiakombi, spol. s r. o., ing. Vladimír Fišer. Pozitivní vývoj Bohemiakombi zaznamenala při přepravách ve směru na Polsko i v dalších relacích, především pak na polsko-běloruský přechod Malaszewice/Brest. Po prudkém poklesu poptávky v roce 1999 v důsledku ruské hospodářské krize vykazuje kombinovaná doprava na této ose podle představitelů společnosti opět tendenci k velmi dynamickému, více než desetiprocentnímu nárůstu ročně, takže objem přepravy Bohemiakombi na ní loni opět překročil hranici 1100 TEU. Itálie a Slovinsko: rovněž vysoká dynamika Velmi vysokou dynamiku růstu vykazují i přepravní osy do Itálie a Slovinska, které dosahují meziročního nárůstu dokonce o několik desítek procent. „Pozoruhodná je přitom skutečnost, že se nejedná výhradně o maritimní přepravy do nebo z italských a slovinských přístavů, nýbrž ve značné míře i do a z vnitrozemských terminálů,“ uvedl ing. Vladimír Fišer. „Naopak lepší budoucnost si podle něj kombinovaná doprava bude muset teprve vybudovat na přepravních osách směrem do Německa a evropských zemí ležících z pohledu České republiky za ním. V západním směru se kombinovaná doprava velmi dobře uplatňuje dosud jen do námořních přístavů v severním Německu, Nizozemsku a částečně Belgii, ale vnitrokontinentální kombinované přepravy výraznější tempo růstu snad teprve očekávají,“ řekl. „Výraznější přesun přeprav ze silnice na železnici formou kombinovaných přeprav bude záviset především na dalším směrování dopravní politiky Evropské unie, konkrétně na postupném praktickém zavádění poplatků za použití silniční infrastruktury v závislosti na ujeté vzdálenosti, případně i na přepravované hmotnosti. Bohemiakombi je na těchto relacích však již dnes společně se svými evropskými partnery připravena nabídnout své služby,“ řekl ing. Vladimír Fišer. Bohemiakombi si podle jeho slov uvědomuje, že pro speditéry je rozhodujícím kritériem pro volbu operátora kvalita poskytovaných služeb. „Kvalitní péče o zákazníka stojí vždy na prvním místě a spočívá mimo jiné v kvalitě poskytovaného informačního servisu, ve sledování zásilky na její cestě z místa podání do místa vyložení, ve včasném podávání informace o případných překážkách a problémech na cestě a podobně,“ zdůraznil ing. Vladimír Fišer. Osmé místo v rámci UIRR „Vezme-li se jako hodnotící kritérium počet přepravených zásilek v kombinovaných přepravách, pak je Bohemiakombi největším českým operátorem kombinované dopravy,“ poznamenává ing. Vladimír Fišer. Na žebříčku Unie evropských společností kombinované dopravy sinice/železnice UIRR se svými 280 tisíci TEU ročně podle údajů firmy zaujímá osmé místo v Evropě. K této velmi dobré pozici jí velmi významnou měrou napomáhá linka Ro-La Lovosice-Drážďany, která loni překročila hranici jednoho sta tisíc kamiónů ročně. Vedle řady jiných výhod atraktivitu Ro-La pro uživatele zvyšuje snaha operátora o trvalé zlepšování celého systému nabízených služeb. „Po loňském úspěšném zavedení internetového rezervačního systému, kterého dnes zákazníci, kteří si předem objednávají místa na vlaku, využívají již z 80 procent, letos Bohemiakombi zavede další novou internetovou službu, spočívající v automatickém odeslání informace zákazníkovi o tom, že kamión již na vlaku z Lovosic odjel,“ řekl ing. Vladimír Fišer. (zr) Popisek: Ucelený vlak výměnných nástaveb přejíždí nad volnou dálnicí u Turnova. Škoda Auto tak díky výraznému využívání železnice pro své nákladní přepravy ponechává kapacitu dálnic volnou pro své zákazníky – motoristy.