24. října 2002
Německá spolková země Sasko, která sousedí se severozápadními Čechami, naléhá na zastavení výstavby vodních stupňů na českém úseku Labe. Poté, co staronová německá vládní koalice pod dojmem srpnových záplav rozhodla o zastavení výstavby regulačních opatření na německém úseku řeky, volá Sasko po tom, aby Berlín vyvinul tlak i na Prahu.
„Spolková vláda se nyní musí zasadit o to, aby nedocházelo ke stavbě stupňů v Česku,“ uvedl v polovině října v listu Sächsische Zeitung saský ministr ekologie Steffen Flath. „Musí se naopak více zasazovat o rozvoj železničního tahu mezi Drážďany a Prahou,“ dodal.
Podle německého deníku český ministr životního prostředí Libor Ambrozek vyjádřil potěšení nad ukončením stavebních úprav koryta Labe v Německu. Listu řekl, že tak ztrácí smysl také plánovaná výstavba dvou stupňů na českém území. Stejně jako jeho předchůdce Miloš Kužvart má i Libor Ambrozek pochybnosti o budování vodních děl mezi Ústím nad Labem a Hřenskem, poznamenal list.
Saský ministr Steffen Flath hledá podporu v tažení proti českému projektu také v bruselské centrále Evropské unie, odkud by ČR mohla dostat na výstavbu finanční podporu. EU však zatím Sasko neuspokojila a český plán neodmítá.
Proti dílčím regulačním opatřením na české straně řeky vyjadřil námitky i bývalý spolkový ministr ekologie Jürgen Trittin. „Co nám v Německu pomůže, že necháme Labe volně téci, jestliže náš soused na něm staví vodní stupně?“ tázal se Jürgen Trittin otevřeně v září v Berlíně na mezinárodní konferenci o opatřeních proti povodním.
Bývalý německý ministr dopravy Kurt Bodewig dosud odmítal opatření k další podpoře labské lodní dopravy zastavit. V konfliktu s Jürgenem Trittinem, který považuje přizpůsobování říčního koryta lodní dopravě za hospodářsky nesmyslné, ale zřetelně podlehl. Narozdíl od Saska a spolkové vlády si však lepší regulaci řeky přeje další země, Sasko-Anhaltsko, a největší německý přístav Hamburk. (čtk)