25. července 2002
Německá strana je překvapena nejnovějšími problémy v souvislosti s výstavbou dálnice D8 v chráněné krajinné oblasti České středohoří, která se v příštích letech napojí na dálniční tah směrem na Drážďany a Berlín. Úřady v sousední spolkové zemi Sasku poukazují na to, že před čtrnácti dny údajně bývalý ministr dopravy Jaromír Schling sliboval včasné dokončení komunikace.
„Ještě před týdnem český ministr dopravy ujišťoval, že výstavba dálnice pokračuje podle plánu,“ citoval minulý týden deník Sächsische Zeitung nejmenovaného představitele saského ministerstva dopravy v Drážďanech. Saské ani spolkové úřady nechtějí vývoj kolem českého úseku komentovat, ale věří, že Praha najde řešení.
Zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR minulý týden připustili, že trasu přes České středohoří nedokončí v plánovaném termínu do roku 2005. Proti průchodu dálnice stále protestují ekologické organizace a o jejich dalším odvolání nyní rozhoduje litoměřický okresní úřad. Ekologové se odvolali proti územnímu rozhodnutí, které vydal stavební úřad v Lovosicích. Pokud okresní úřad námitky zamítne, obrátí se na soud.
Bývalý ministr dopravy Jaroslav Schling údajně ujišťoval o dodržení plánu ještě 8. července, když se v Drážďanech zúčastnil zahájení stavby dalšího, 13 kilometrů dlouhého úseku německé části dálnice, která má být až po českou hranici dokončena do roku 2005. Akce se zúčastnili také spolkový ministr dopravy Kurt Bodewig a saský zemský ministr dopravy Martin Gillo.
Dálnice, která je na německé straně značena jako A-17 a přes Krušné hory propojí tah směrem na Ústí nad Labem a Prahu, je v sousedním Sasku klíčovým dopravním projektem. Na západním okraji Drážďan byl loni v říjnu uveden do provozu první úsek dálnice, dlouhý 3,6 kilometru, ale městem se nadále musí projíždět. Na podzim příštího roku se předpokládá otevření dalšího, devět kilometrů dlouhého a stavebně náročného úseku se třemi tunely. Ten již napojí budovanou A-17 na dosavadní státní silnici B-170 vedoucí z Drážďan k hraničnímu přechodu Altenberg-Cínovec. Průjezd saskou metropolí pak nebude nutný.
Na saské straně bude dálnice měřit 45 kilometrů. Do roku 2005 povede podél polabského města Pirna až k hranici s Českou republikou.
Drážďanská dálnice je jednou ze dvou, které Česko s Německem a tím také s Evropskou unií propojí. Dálnice A-6 ve směru od Norimberka na Prahu má být podle plánů spolkové vlády na německé straně definitivně dokončena až v letech 2008 až 2009. (čtk)