12. září 2002
Současně se vstupem České republiky do Evropské unie a zrušením formálních hranic a tradičních cel bude přebytečná řada služeb, které provádějí jak spediční podniky, tak i celní deklaranti na železnici nebo u velkých odesilatelů a příjemců zboží. Oba podnikatelské spediční svazy působící v České republice – Svaz spedice a logistiky ČR a Svaz hraničních speditérů a celních agentů – odhadují, že jen v soukromém spedičním sektoru se bude jednat nejméně o pět tisíc osob. Služby přitom bude nutné poskytovat prakticky do posledního dne před očekávaným vstupem země do unie.
Zrušení služeb se odrazí na členských podnicích a jejich pracovnících ve čtyřech oblastech:
l likvidaci pracovních míst,
l ztrátě tržeb z celně-deklarantských aktivit,
l ztrátě provizí z finančních služeb,
l nevyužití současných zařízení jako celních skladů, pořízených hraničních objektů apod.
Při zřízení společného trhu někdejšího EHS před deseti lety bylo ohroženo 70 tisíc celně-deklarantských míst a existence množství specializovaných firem. Potíže se ovšem s pomocí národních vlád a za přispění EHS podařilo vyřešit. S podobným problémem se při pozdějším vstupu do Evropské unie potýkalo také Rakousko, Finsko i další severské státy.
S rušením celně-deklarantských míst a zavíráním specializovaných firem se budou muset v době předpokládaného rozšíření Evropské unie v roce 2004 vypořádat nejen kandidátské země, ale na svých východních hranicích také Spolková republika Německo a Rakousko. Svaz spedice a logistiky ČR a Svaz hraničních speditérů a celních agentů proto nedávno uzavřely dohodu, jejímž záměrem je minimalizovat nepříznivé dopady rozšíření unie na celní a spediční sféru v České republice.
Informace členům české vlády
Předsedové obou svazů se již na počátku léta obrátili na čtyři ministry bývalé vlády dopisem, v němž poukázali na očekávanou nepříznivou situaci. Na dopis reagovali tehdejší ministr práce a sociálních věcí Vladimír Špidla, ministr financí Jiří Rusnok, ministr dopravy Jaromír Schling a ministr zahraničních věcí Jan Kavan. Přestože žádný z nich nepřišel s okamžitým řešením, vzali informace na vědomí a potvrdili jejich závažnost. Současně navrhli řadu kroků, jež bude třeba provést v následující etapě.
Je nanejvýš žádoucí, aby přijatá opatření byla koordinována s ostatními kandidátskými zeměmi.
Další kroky
Oba svazy v současnosti spolu se svými členy kvantifikují důsledky útlumu celní spedice, aby mohly příslušným institucím poskytnout přesnější údaje. Zprávu bude zřejmě provázet důraznější žádost, aby se stát tímto problémem začal vážně zabývat. I v sousedním Německu se zpočátku zdálo, že se stát od současných požadavků hraničních speditérů, operujících na hranicích s kandidátskými zeměmi, spíše distancuje. Poslední zprávy ovšem ukazují, že politikové tuto záležitost začali brát velmi vážně.
Lze si jen těžko představit, že by česká celně-speditérská obec byla kvůli liknavosti státu nucena – byť jenom na pár dní – zastavit práci na hranicích, nebo že by přestala vystavovat celní tranzitní doklady. Na druhé straně je zřejmé, že situace po povodňové katastrofě nenahrává snadnému řešení. O to důležitější bude prezentovat celou záležitost na úrovni Evropské unie. V