24. ledna 2002
Senát minulý týden podle očekávání hlasy pravice zamítl vládní
návrh zákona o transformaci Českých drah. Ministru dopravy Jaromíru
Schlingovi se nepodařilo přesvědčit většinu senátorů, že je zákon
potřebný pro reformu železnice, a zákon po více než dvouhodinové debatě
odmítlo 44 ze 70 přítomných senátorů.
Zástupci ODS a čtyřkoalice přitom zákon označili za „nadbytečný“.
Podle nich nepřipravuje České dráhy na vstup do Evropské unie, neboť je
nevystavuje vlivu konkurenčního prostředí. Zákon tak bude znovu schvalovat
Poslanecká sněmovna, která jej vyslala do horní komory hlasy 105 poslanců,
především z řad ČSSD, KDU-ČSL a KSČM. Pokud jej znovu podpoří
nejméně 101 poslanců, bude zákon přijat.
Jiří Skalický (ODA) označil v diskusi rozdělení na akciovou společnost
ČD a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty za pouze
formální, neboť správa bude „ve vazalském postavení vůči Českým
drahám.“ Mirek Topolánek (ODS) považuje transformaci Českých drah za
nezbytnou, neboť existence ČD v nynější podobě je podle něj porušením
„zákonů ekonomických, fyzikálních a zákonů rozumu“. Zákon však
podle něj nezajišťuje potřebnou transformaci ČD. Milan Šimonovský
(KDU-ČSL) zase řekl že požadavkům evropského práva odpovídá už
nynější zákon z roku 1994. Z lidoveckých senátorů, jejichž kolegové
ve sněmovně zákon podpořili, jich osm zákon odmítlo a stejný počet se
hlasování zdržel.
Jaromír Schling k výhradám mimo jiné uvedl, že „není potřeba
vytvářet konkurenci na kolejích“, neboť silnou konkurencí železniční
dopravě je doprava silniční. Zároveň připomněl, že již nyní má
licenci k provozování dopravy zhruba 200 firem, z nichž čtyřicet ji
také využívá.
Neschválení zákona by podle ministra „možná velmi podstatným
způsobem“ oddálilo přizpůsobování se Českých drah konkurenčnímu
prostře-dí v Evropské unii. Jaromír Schling věří, že se mu zákon ve
sněmovně podaří opětovně prosadit. (čtk)