Zákon o transformaci Českých drah

Senát hlasy pravice zamítl návrh zákona o transformaci ČD

Senát minulý týden podle očekávání hlasy pravice zamítl vládní návrh zákona o transformaci Českých drah. Ministru dopravy Jaromíru Schlingovi se nepodařilo přesvědčit většinu senátorů, že je zákon potřebný pro reformu železnice, a zákon po více než dvouhodinové debatě odmítlo 44 ze 70 přítomných senátorů.
Zástupci ODS a čtyřkoalice přitom zákon označili za „nadbytečný“. Podle nich nepřipravuje České dráhy na vstup do Evropské unie, neboť je nevystavuje vlivu konkurenčního prostředí. Zákon tak bude znovu schvalovat Poslanecká sněmovna, která jej vyslala do horní komory hlasy 105 poslanců, především z řad ČSSD, KDU-ČSL a KSČM. Pokud jej znovu podpoří nejméně 101 poslanců, bude zákon přijat.
Jiří Skalický (ODA) označil v diskusi rozdělení na akciovou společnost ČD a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty za pouze formální, neboť správa bude „ve vazalském postavení vůči Českým drahám.“ Mirek Topolánek (ODS) považuje transformaci Českých drah za nezbytnou, neboť existence ČD v nynější podobě je podle něj porušením „zákonů ekonomických, fyzikálních a zákonů rozumu“. Zákon však podle něj nezajišťuje potřebnou transformaci ČD. Milan Šimonovský (KDU-ČSL) zase řekl že požadavkům evropského práva odpovídá už nynější zákon z roku 1994. Z lidoveckých senátorů, jejichž kolegové ve sněmovně zákon podpořili, jich osm zákon odmítlo a stejný počet se hlasování zdržel.
Jaromír Schling k výhradám mimo jiné uvedl, že „není potřeba vytvářet konkurenci na kolejích“, neboť silnou konkurencí železniční dopravě je doprava silniční. Zároveň připomněl, že již nyní má licenci k provozování dopravy zhruba 200 firem, z nichž čtyřicet ji také využívá.
Neschválení zákona by podle ministra „možná velmi podstatným způsobem“ oddálilo přizpůsobování se Českých drah konkurenčnímu prostře-dí v Evropské unii. Jaromír Schling věří, že se mu zákon ve sněmovně podaří opětovně prosadit. (čtk) 

spinner