24. května 2018, čtk
Senát Parlamentu České republiky chce mírnější cíle pro snížení emisí oxidu uhličitého pro nová osobní vozidla a dodávky, než jak je navrhuje Evropská komise. Navrhuje také jiné vymezení bezemisních a nízkoemisních vozidel tak, aby nezahrnovalo jen elektromobily, ale například i vozidla na stlačený zemní plyn. Horní komora českého parlamentu to uvedla ve stanovisku k návrhu příslušného unijního nařízení.
Mírnější snižování emisí nových vozidel podporuje také vláda, k unijnímu návrhu je podle ministra průmyslu a obchodu Tomáše Hünera v demisi „zdrženlivá“. „Nařízení bude mít samozřejmě velký dopad na český automobilový průmysl, který zajišťuje devět procent hrubého domácího produktu a 25 procent exportů České republiky a zaměstnává přímo 150 tisíc osob a nepřímo 400 tisíc občanů,“ řekl senátorům.
Evropská komise podle něho navrhuje, aby výrobci byli povinni snížit průměrné emise u jejich nově registrovaného vozového parku v Evropské unii o 15 procent do konce roku 2025. Do konce roku 2030 se navrhuje snížení o 30 procent oproti roku 2021.
Senát chce, aby cíl pro rok 2025 činil deset procent nebo aby nebyl závazný. Pro rok 2030 by podle horní komory mělo být stanoveno snížení o pětinu až čtvrtinu proti roku 2021, stojí v usnesení senátu, které je v souladu s postojem vlády.
(čtk)