IVECO Česká republika

Sériová výroba modelu Crossway LE začne v září

Společnost IVECO Česká republika zahájí sériovou výrobu nového částečně nízkopodlaž-ního autobusu s označením Crossway LE v září. Do konce roku jich v závodě ve Vysokém Mýtě hodlá vyrobit čtyřicet kusů. „Na všechny už máme zákazníky z České republiky, Francie, Finska a dalších zemí. Prvním českým majitelem nového modelu se stane ČSAD Havířov,“ uvedl v polovině července při oficiální prezentaci novinky na zámku v Litomyšli generální ředitel podniku Ing. Daniel Patka.

Model Crossway LE je pátým novým modelem italského koncernu IVECO Irisbus v průběhu posledních dvou let. Poprvé jej druhý největší evropský výrobce autobusů představil na konci května v Helsinkách při příležitosti kongresu Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP (viz DN 25/07).

Částečně nízkopodlažní autobus umožňuje snížený nástup v přední polovině vozu. Koncepčně vychází z linkového autobusu Crossway, který měl premiéru loni v červnu na brněnském veletrhu Autotec, a v nabídce výrobce bude tvořit cenově dostupnou alternativu plně nízkopodlažních městských autobusů Citelis.

Pro české zákazníky také nahradí oblíbené autobusy B 951 a 952, které se ve Vysokém Mýtě vyráběly až do loňského roku.

Při vývoji nového modelu se společnost snažila zkombinovat jejich parametry s moderní koncepcí současných linkových autobusů Arway a Crossway. Při téměř stejné hmotnosti tak nabízí vyš-ší přepravní kapacitu, výkonnější, úspornější a čistší motor a větší vnitřní prostor než vozidla řady B 900 – a samozřejmě také nový, moderní design.

Cestující vedle podstatně snadnějšího nástupu ocení i více místa uvnitř autobusu (ve srovnání s modelem B 951E je vnitřní prostor o 67,5 centimetru delší a o 50 centimetrů vyš-ší). Řidiči dostávají v podobě nového vozidla komfortní a prostorné pracoviště. Standardem u obou verzí je palubní počítač, meziměstský autobus je standardně dodáván i s digitálním tachografem (VDO nebo ACTIA).

Za nižší cenu

Crossway LE je ekonomičtější než plně nízkopodlažní verze. To se týká jak výroby, která je levnější díky unifikaci dílů s linkovými autobusy, tak i servisu a provozních nákladů. „Nový model je zhruba o 30 procent levnější než plně nízkopodlažní verze, ale jen o patnáct procent dražší než linkový autobus,“ řekl Daniel Patka s tím, že cena většiny provedení by se měla pohybovat pod hranicí čtyř milionů Kč.

Vozidlo je sestaveno ze dvou dílů: přední, snížený, konstruktéři převzali z nízkopodlažního autobusu Citelis, zadní je identický s vozidly Crossway. Cestující do něj vstupují přes dva stupínky. „Díky dveřím posunutým dozadu je nízkopodlažní část ve srovnání s konkurencí velmi dlouhá,“ poznamenal při prezentaci ředitel konstrukce a vývoje koncernu IVECO Irisbus Ing. Jiří Vaněk. Společnost již podle něj připravuje i verzi s třetími dveřmi, kterými se bude vstupovat přímo do zadní části. Na trhu by se měla objevit na přelomu roků 2008 a 2009.

Městská i meziměstská verze

Zatím IVECO novinku nabízí v provedení Urbano a Suburbano (městská a příměstská verze) v délce 12 a 12,8 metru nebo Interurbano pro meziměstskou dopravu. Všechna se vyznačují vysokou obsaditelností. Městská verze má kapacitu 107 cestujících, z toho maximálně 38 sedících. Interurbano v délkových variantách 12 a 12,8 metru má kapacitu až 95 ces-

tujících, z toho padesáti stojících. Obě verze mohou být vybaveny různými kombinacemi dveří (široké × úzké, otevírání dovnitř × ven).

Vozidla pohání motor Tector 6 (194 nebo 221 kW, 1050 Nm) nebo výkonný Cursor 8

(243 kW, 1500 Nm). Oba IVECO nabízí v provedení Euro 4, na přání městský i meziměstský model vybavuje verzemi splňujícími nejpřísnější emisní normy Euro 5 a EEV. „Nyní jsme schopni pokrýt prakticky všechny možné požadavky českých dopravních společností,“ poznamenal Daniel Patka.

IVECO Česká republika

Největší český výrobce autobusů loni prodal nejvíc autobusů od roku 1991 – celkem 2450. Meziročně tak zvýšil odbyt téměř o třicet procent. Celkem osmdesát procent produkce směřovalo na export, na domácím trhu společnost zvýšila prodej meziročně z 391 na 450 vozidel. Ze zahraničních odbytišť byla tradičně nejsilnější Francie s více než tisícem prodaných vozidel.

Letos IVECO Česká republika hodlá vyrobit celkem asi 2700 autobusů. Od dubna běží jeho závod ve Vysokém Mýtě na plný provoz

a vyrábí jedenáct vozidel denně. Do konce června sjelo z jeho výrobních pásů 1330 kusů, o 23 procent více než v prvním pololetí loňského roku. „To je při uvedení nové řady na trh úspěch,“ poznamenal Daniel Patka.

Od zahájení výroby nových modelů ve Vysokém Mýtě podle obchodního ředitele společnosti Ing. Petra Ruska vyrobili již 800 kusů modelu Arway a 700 kusů modelu Crossway.

(spa)

spinner