17. října 2002
V jedné z nejvýznamnějších evropských průmyslových aglomerací – německém Porúří – buduje panevropský operátor Intercontainer-Interfrigo (ICF) centrum své nové sítě kombinované dopravy. Síť s označením X.net uvádí do provozu postupně ve dvou etapách; po úspěšném startu v červenci letošního roku a rozšíření nabídky spojů od začátku října by měl být „hub“ v obci Herne v druhé etapě na začátku příštího roku ucelenými vlaky spojen i s Českou republikou a dalšími zeměmi východní Evropy. O tom, jak se ICF celý záměr daří v praxi realizovat, po prvních sto dnech od uvedení sítě do provozu minulý týden přímo v Herne informoval provozní ředitel ICF Patrice Pinoli.
Deset let po zprovoznění sítě Qualitynet, která zahrnuje hospodářské aglomerace západní Evropy na trase Benelux-Francie-Iberský poloostrov-Švýcarsko-Itálie, ICF otevírá další kapitolu evropské kombinované dopravy. Prvních sto dní od 1. července do 9. října bylo definováno jako etapa uvádění do provozu; tato etapa sloužila k optimalizaci sestavování vlaků v Herne, seznámení místních pracovníků s novými aplikacemi informačních technologií a k napojení jejich informačních systémů na systém ICF. V této etapě spojilo sítě X.net a Qualitynet devět vlaků týdně. Vedle nich je v provozu dalších devět vlaků týdně mezi Herne a obcí Maschen u Hamburku, které slouží pro kombinovanou dopravu do Dánska a Švédska, a na síť jsou napojeny i čtyři spoje týdně do belgického terminálu Muizen, řekl Patrice Pinoli.
„Během prvních sto dní se tak v síti X.net přesně a bezpečně pohybovalo 22 vlaků týdně. Také spolupráce s místními partnery – soukromou drážní společností Wanne-Herne Eisenbahn und Hafen GmbH (WHE) a terminálem Container-Terminal Herne (CTH) – byla dobrá,“ řekl dále. „Díky tomu se nám podařilo rychle nastolit potřebnou souhru mezi WHE jako drážní obsluhou hubu a CTH jako operátorem uzlového terminálu a připravit se tak na realizaci první rozvojové etapy od října letošního roku,“ dodal Patrice Pinoli.
První etapa: nové vlaky do Norska a Maďarska
Od 1. října tak operátor mohl podle plánu uvést do provozu nový kyvadlový spoj do Norska (pětkrát týdně) a ucelený vlak do jeho jihoevropského centra v maďarské Šoproni (s napojením na vlaky do Turecka, Řecka, Makedonie a Rumunska; dvakrát týdně). Po zavedení nových spojů pak bude v lednu příštího roku podle Patrice Pinoliho následovat druhá fáze, při níž síť rozšíří ucelené vlaky do Rotterdamu, severoněmeckých přístavů, Nizozemska, Švýcarska, Polska, České republiky (s napojením na Slovensko) a Itálie. Díky novým relacím a napojení sítě na existující hlavní provozní centra ICF ve francouzských Metách a v maďarské Šoproni by měl vzniknout velký počet nových spojení napříč Evropou; vedle vzniku nových spojení a zvýšení frekvence současných spojů si ICF od projektu slibuje i výraznou logistickou optimalizaci stávajících spojení. Celkem by měla síť nabídnout sto spojů do jednotlivých evropských destinací včetně Ruska a z Herne by se tak měl stát největší evropský uzel kombinované dopravy. „Při výstavbě sítě vycházíme z desetiletých zkušeností s provozem sítě Qualitynet, které se snažíme přenést na novou, kvalitativně vyšší úroveň,“ poznamenal k tomu Patrice Pinoli.
CT Herne: do roku 2004 kapacita 200 tisíc TEU ročně Centrum v obci Herne se skládá z rozřazovacího nádraží, jehož provoz smluvně zajišťuje městský drážní podnik Wanne-Herner Eisenbahn und Hafen (WHE), a terminálu pro zásilky určené pro Porúří nebo původem z Porúří (CTH). WHE, jehož hlavní aktivitou byla přeprava uhlí do nedaleké tepelné elektrárny, disponuje devíti lokomotivami a sítí kolejí o délce 34 kilometrů. ICF se na terminálu podílí 49 procenty (majoritní podíl je v rukou WHE): zatím se skládá ze dvou kolejí o délce 725 metrů, dvakrát 400 metrů překladového prostoru, 31 stanovišť pro kamióny a dvou mobilních překládacích mechanismů s kapacitou 40 jednotek za hodinu. Z celkové plochy 35 tisíc m2 je 9 tisíc m2 určeno pro uložení kontejnerů, výměnných nástaveb a návěsů.
Podle rozvojového záměru obou společností by se měl počet kolejí v terminálu do roku 2004 zvýšit na pět a kapacita by po vybavení dvěma kontejnerovými portálovými jeřáby měla vzrůst ze současných 40 na 200 tisíc TEU ročně. Kromě toho by v rámci CTH mělo vzniknout i odpovídající servisní zázemí a zázemí pro překlad nebezpečných věcí. Do terminálu, který nabízí skvělé napojení na silniční síť, železnici a díky nedalekému kanálu Rýn-Herne i na vnitrozemskou plavbu, oba partneři v první etapě investovali celkem 10 miliónů DEM (asi 5 miliónů €), z toho na zhruba 80 procent čerpali státní podporu. O tom, zda se z CTH stane trimodální centrum, ovšem podle ředitele terminálu Leonharda Ockenfusse rozhodne teprve zájem ze strany zákazníků; v každém případě by to však vyžadovalo zvýšení některých mostů překlenujících kanál Rýn-Herne.
Síť kontroluje systém Tipas
Činnost celé sítě je koordinována z centrály ICF v Basileji; jejím hlavním manažerem byl jmenován Švýcar Martin P. Bigler. Pro řízení přeprav ICF vyvinul systém Transport Information Production and Active Surveillance (TIPAS), který již zavedl v 45 svých nejvýznamnějších evropských středicích. Do konce letošního roku jím pak vybaví dalších pět stanic. Systém řídí přepravy a plánuje úkoly v centrálním překladišti; v další fázi bude vy-užíván i pro službu Tracking & Tracing na internetu a pro avizování zákazníků a terminálů dodání o blížící se zásilce.
ICF 2002: pokles pokračuje
Po loňském poklesu přepravených kontejnerů o 13,2 procenta na 834 900 TEU podnik zatím ani letos neregistruje změnu trendu. Podle Patrice Pinoliho jsou letošní výkony ještě zhruba o deset procent nižší než loni. „Na statistice se ovšem ještě neprojevily nové přepravy,“ řekl s tím, že velké naděje si ICF slibuje zejména od nových vlaků v druhé etapě rozvoje sítě X.net. Poprvé v celé své historii plánuje ICF od příštího roku také „smíšené“ vlaky, složené z vozů kombinované dopravy a temperovaných vozů Frigo: pro pilotní projekt operátor zvolil trasu Norsko-Herne a dále do jižní Evropy.
Luboš Spálovský