Ředitelství silnic a dálnic

Škody na komunikacích v zimě o třetinu vyšší než loni

Celkem 172,131 miliónu Kč museli v letošní zimní sezóně silničáři vynaložit na údržbu českých dálnic a rychlostní komunikace R35 u Olomouce. Na tiskové konferenci v Praze to minulý týden oznámil provozní ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Otakar Vacín.
Letošní zima přitom nebyla podle Otakara Vacína nijak výjimečná. „Nepříznivé období přelomu roku, kdy jsme se potýkali se sněhem a silným větrem, bylo z hlediska nákladů vyrovnáno příznivými povětrnostními podmínkami letošního jara,“ uvedl. Na údržbu dálnic i silnic po dobu celého roku by měli silničáři získat přibližně sedm miliard Kč, tedy asi o 900 miliónů Kč více než loni.
Škody na komunikacích se v poslední zimní sezóně meziročně zvýšily asi o jednu třetinu, a to především z toho důvodu, že se po loňské mírné zimě podcenila nutnost oprav. Na dálnicích eviduje Ředitelství silnic a dálnic ČR škody v hodnotě 277,1 miliónu Kč, na silnicích I. třídy škody dosahují 326 miliónů a na ostatních komunikacích téměř 858 miliónů Kč. Na veškeré nutné opravy a rekonstrukce by ovšem podle Otakara Vacína bylo třeba po dobu pěti let vynakládat asi 3,5 miliardy Kč ročně.
Celkový rozpočet Ředitelství silnic a dálnic, které více než 95 procent prostředků získává ze Státního fondu dopravní infrastruktury, se letos zvýší z původně předpokládaných 18,5 miliardy Kč. „Vzhledem k tomu, že jsme některé investiční akce nemohli loni zahájit v uvažovaném termínu, museli jsme do letošního rozpočtu převést asi tři miliardy Kč z loňska,“ uvedl ekonomický ředitel Luděk Dostál. Získané prostředky investuje ŘSD do výstavby – v letošním roce hodlá zahájit stavbu osmi dálničních úseků. Kromě toho získá asi jednu miliardu Kč z fondů Evropské unie (Phare a ISPA).
Výstavba obchvatu Plzně bude financována půjčkou od Evropské investiční banky, kterou minulý týden schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR. Úvěr od Evropské investiční banky v hodnotě 210 miliónů €, tedy asi 6,4 miliardy Kč, na výstavbu dálničního obchvatu Plzně, silničních přivaděčů a dalších souvisejících staveb by stát splácel po dobu 25 let. Podle české vlády je půjčka od EIB výhodná. Úvěrové financování totiž umožní využít prostředky fondu dopravy na jiné akce, zejména na údržbu a opravy komunikací druhé a třetí třídy. Vedle toho EIB na rozdíl od komerčních finančních institucí nepožaduje kromě úroku žádné další poplatky, má vysoké ratingové hodnocení a nulovou rizikovou váhu. To znamená, že zdroje získává za podmínek srovnatelných s nejvíce bonitními suverénními zeměmi.
ŘSD spravuje síť dálnic a rychlostních komunikací a vozovky první třídy. Silnice nižších tříd mají na starosti jednotlivé kraje. (mna/čtk) 

spinner