9. května 2002
Celkem 172,131 miliónu Kč museli v letošní zimní sezóně silničáři
vynaložit na údržbu českých dálnic a rychlostní komunikace R35
u Olomouce. Na tiskové konferenci v Praze to minulý týden oznámil
provozní ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Otakar Vacín.
Letošní zima přitom nebyla podle Otakara Vacína nijak výjimečná.
„Nepříznivé období přelomu roku, kdy jsme se potýkali se sněhem a
silným větrem, bylo z hlediska nákladů vyrovnáno příznivými
povětrnostními podmínkami letošního jara,“ uvedl. Na údržbu dálnic
i silnic po dobu celého roku by měli silničáři získat přibližně sedm
miliard Kč, tedy asi o 900 miliónů Kč více než loni.
Škody na komunikacích se v poslední zimní sezóně meziročně zvýšily
asi o jednu třetinu, a to především z toho důvodu, že se po loňské
mírné zimě podcenila nutnost oprav. Na dálnicích eviduje Ředitelství
silnic a dálnic ČR škody v hodnotě 277,1 miliónu Kč, na silnicích I.
třídy škody dosahují 326 miliónů a na ostatních komunikacích téměř
858 miliónů Kč. Na veškeré nutné opravy a rekonstrukce by ovšem podle
Otakara Vacína bylo třeba po dobu pěti let vynakládat asi 3,5 miliardy Kč
ročně.
Celkový rozpočet Ředitelství silnic a dálnic, které více než 95 procent
prostředků získává ze Státního fondu dopravní infrastruktury, se letos
zvýší z původně předpokládaných 18,5 miliardy Kč. „Vzhledem
k tomu, že jsme některé investiční akce nemohli loni zahájit
v uvažovaném termínu, museli jsme do letošního rozpočtu převést asi
tři miliardy Kč z loňska,“ uvedl ekonomický ředitel Luděk Dostál.
Získané prostředky investuje ŘSD do výstavby – v letošním roce hodlá
zahájit stavbu osmi dálničních úseků. Kromě toho získá asi jednu
miliardu Kč z fondů Evropské unie (Phare a ISPA).
Výstavba obchvatu Plzně bude financována půjčkou od Evropské investiční
banky, kterou minulý týden schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR.
Úvěr od Evropské investiční banky v hodnotě 210 miliónů €, tedy asi
6,4 miliardy Kč, na výstavbu dálničního obchvatu Plzně, silničních
přivaděčů a dalších souvisejících staveb by stát splácel po dobu
25 let. Podle české vlády je půjčka od EIB výhodná. Úvěrové
financování totiž umožní využít prostředky fondu dopravy na jiné akce,
zejména na údržbu a opravy komunikací druhé a třetí třídy. Vedle toho
EIB na rozdíl od komerčních finančních institucí nepožaduje kromě úroku
žádné další poplatky, má vysoké ratingové hodnocení a nulovou rizikovou
váhu. To znamená, že zdroje získává za podmínek srovnatelných
s nejvíce bonitními suverénními zeměmi.
ŘSD spravuje síť dálnic a rychlostních komunikací a vozovky první
třídy. Silnice nižších tříd mají na starosti jednotlivé kraje.
(mna/čtk)