Rakousko/Itálie

Skupina Lucefin a ÖBB založily společný logistický podnik

Rakouské spolkové dráhy ÖBB a italská skupina Lucefin vytvoří společnou logistickou platformu; oba podniky pak budou spojenými silami bojovat o získání dalších zakázek ocelářského, papírenského a chemického průmyslu pro železnici. ÖBB tak poprvé ve své historii investují do logistické platformy v sousední zemi.
Předseda představenstva ÖBB Ferdinand Schmidt v květnu uvedl, že Österreichische Bundesbahnen jsou „jediným železničním podnikem v Evropě, který roste s trhem a který si na něm dokázal udržet svůj podíl“. Pro zajištění pozic ovšem ÖBB musí rozšiřovat paletu nabízených produktů a posilovat vazby se zákazníky. Tuto strategii výrazně posiluje i vytvoření společného podniku s koncernem Lucefin.
Prokurista nákladní složky Rail Cargo Austria Wolfgang Scharinger při prezentaci záměru obou společností zdůraznil význam mezinárodního partnerství, které umožňuje, aby společnosti zákazníkům nabízely mezinárodní přepravu a logistické služby „z jedné ruky“ bez ohledu na státní hranice.
Pro provoz multifunkční logistické platformy v hornoitalském Santo Stino založily partnerské firmy společný podnik Magazzini Veneto Orientala (MVO), v němž drží stejný podíl. Společníky jsou dceřiná společnost ÖBB Express Italia a podnik skupiny Lucefin. MVO organizuje celý logistický proces od převzetí zboží až po doručení koncovému zákazníkovi a spolupracuje s odbytovými odděleními mateřských podniků.
Filozofie „coopetition“
„Naše filozofie se opírá o ‚coopetition‘, tedy zdravou kombinaci konkurenční soutěže (competition) a spolupráce (cooperation). Chceme získat více zboží pro železnici, která je ekologickým druhem dopravy,“ řekl Ferdinand Schmidt. Terminál v Santo Stino zajišťuje mimo jiné vykládku železničních vagónů, přechodné uskladnění zboží při tranzitu a jeho opětovné naložení, časově garantované služby „z domu do domu“ a celní procedury. Místní distribuci provádějí nákladní vozidla.
Santo Stino leží na důležité železniční trati Turín-Milán-Terst a funguje jako překladový uzel mezi železniční a silniční dopravou, protože je přímo napojeno na dálniční síť. Díky strategicky výhodné poloze pokrývá šest přilehlých provincií s významnými hospodářskými centry v severovýchodní Itálii. Dosud se většina zboží v tomto silně rostoucím hospodářském regionu dopravovala po silnici a jen malou část přepravy realizovala železnice.
Geografické umístění logistického terminálu Santo Stino je ideální pro železniční spojení na ose sever-východ přes rakouský Villach, v němž jsou již sestavovány ucelené vlaky určené přímo pro Santo Stino. Také v opačném směru jsou do Villachu vypravovány ucelené vlaky se zbožím nebo prázdnými vagóny.
Od letošního listopadu bude v terminálu k dispozici první hala pro univerzální skladování zboží. Plný provoz by měl být zahájen pravděpodobně v únoru příštího roku. Po dokončení bude jedna ze dvou hal vyčleněna výhradně pro skladování oceli, po níž je v severní Itálii, kde se prudce rozvíjí produkce „bílého zboží“, značná poptávka. Druhá hala bude sloužit pro uskladnění papírových rolí a dalšího zboží. Třetina plochy bude podle představitelů ÖBB speciálně upravena pro skladování chemických produktů. Vedení firem Lucefin a ÖBB nevylučují, že v případě vyššího vytížení překladového centra, než bylo původně plánováno, rozšíří logistické centrum i o přilehlý areál.

spinner