13. června 2002
Rakouské spolkové dráhy ÖBB a italská skupina Lucefin vytvoří
společnou logistickou platformu; oba podniky pak budou spojenými silami
bojovat o získání dalších zakázek ocelářského, papírenského a
chemického průmyslu pro železnici. ÖBB tak poprvé ve své historii
investují do logistické platformy v sousední zemi.
Předseda představenstva ÖBB Ferdinand Schmidt v květnu uvedl, že
Österreichische Bundesbahnen jsou „jediným železničním podnikem
v Evropě, který roste s trhem a který si na něm dokázal udržet svůj
podíl“. Pro zajištění pozic ovšem ÖBB musí rozšiřovat paletu
nabízených produktů a posilovat vazby se zákazníky. Tuto strategii
výrazně posiluje i vytvoření společného podniku s koncernem Lucefin.
Prokurista nákladní složky Rail Cargo Austria Wolfgang Scharinger při
prezentaci záměru obou společností zdůraznil význam mezinárodního
partnerství, které umožňuje, aby společnosti zákazníkům nabízely
mezinárodní přepravu a logistické služby „z jedné ruky“ bez ohledu na
státní hranice.
Pro provoz multifunkční logistické platformy v hornoitalském Santo Stino
založily partnerské firmy společný podnik Magazzini Veneto Orientala (MVO),
v němž drží stejný podíl. Společníky jsou dceřiná společnost ÖBB
Express Italia a podnik skupiny Lucefin. MVO organizuje celý logistický proces
od převzetí zboží až po doručení koncovému zákazníkovi a spolupracuje
s odbytovými odděleními mateřských podniků.
Filozofie „coopetition“
„Naše filozofie se opírá o ‚coopetition‘, tedy zdravou kombinaci
konkurenční soutěže (competition) a spolupráce (cooperation). Chceme
získat více zboží pro železnici, která je ekologickým druhem dopravy,“
řekl Ferdinand Schmidt. Terminál v Santo Stino zajišťuje mimo jiné
vykládku železničních vagónů, přechodné uskladnění zboží při
tranzitu a jeho opětovné naložení, časově garantované služby „z domu
do domu“ a celní procedury. Místní distribuci provádějí nákladní
vozidla.
Santo Stino leží na důležité železniční trati Turín-Milán-Terst a
funguje jako překladový uzel mezi železniční a silniční dopravou,
protože je přímo napojeno na dálniční síť. Díky strategicky výhodné
poloze pokrývá šest přilehlých provincií s významnými hospodářskými
centry v severovýchodní Itálii. Dosud se většina zboží v tomto silně
rostoucím hospodářském regionu dopravovala po silnici a jen malou část
přepravy realizovala železnice.
Geografické umístění logistického terminálu Santo Stino je ideální pro
železniční spojení na ose sever-východ přes rakouský Villach, v němž
jsou již sestavovány ucelené vlaky určené přímo pro Santo Stino. Také
v opačném směru jsou do Villachu vypravovány ucelené vlaky se zbožím
nebo prázdnými vagóny.
Od letošního listopadu bude v terminálu k dispozici první hala pro
univerzální skladování zboží. Plný provoz by měl být zahájen
pravděpodobně v únoru příštího roku. Po dokončení bude jedna ze dvou
hal vyčleněna výhradně pro skladování oceli, po níž je v severní
Itálii, kde se prudce rozvíjí produkce „bílého zboží“, značná
poptávka. Druhá hala bude sloužit pro uskladnění papírových rolí a
dalšího zboží. Třetina plochy bude podle představitelů ÖBB speciálně
upravena pro skladování chemických produktů. Vedení firem Lucefin a ÖBB
nevylučují, že v případě vyššího vytížení překladového centra,
než bylo původně plánováno, rozšíří logistické centrum
i o přilehlý areál.
A