12. září 2002
Krátce před kongresem Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA, který právě tento týden hostí Istanbul, se v bulharské Sofii v srpnu sešla její pracovní skupina silniční spedice, aby projednala aktuální témata tohoto oboru. Účastníci zasedání, jemuž předsedal výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Jiří Kladiva, mimo jiné jednali i o tranzitní dopravě přes střední Evropu, která se potýká s následky zničujících povodní.
Pracovní skupina jako obvykle hodnotila i situaci v celních tranzitních režimech. Zatímco ve Společném tranzitním systému (gesce EU) nenastaly v průběhu letošního roku výraznější problémy, druhý tranzitní režim, který upravuje celní úmluva o karnetu TIR (provozní gesce Mezinárodní unie silniční dopravy IRU), se potýká s tak vážnými potížemi, že se IRU dokonce obrátila s prosbou o pomoc i na federaci FIATA. Systém zatěžují dva hlavní problémy – jednak rapidně narůstající celní kriminalita na území Ruské federace, jednak roztržka mezi administrativním dohledem nad systémem ze strany Evropské hospodářské komise OSN a vlastní záruční a operátorskou organizací IRU. Skupina souhlasila s tím, aby se celá záležitost dostala i na program jednání probíhajícího kongresu FIATA.
Elektronický
nákladní list CMR
Oblast spedice je ve všech dopravních oborech konfrontována s vývojem elektronické formy základních dokladů. I o tom v Sofii jednala pracovní skupina silniční spedice FIATA, jejíž členové konstatovali, že v pokročilé fázi se nachází elektronická forma námořního konosamentu v rámci výstavby systému elektronického přenosu dat Bolero. Také Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA usilovalo o to, aby byla již letos do každodenního užívání zavedena elektronická forma leteckého nákladního listu, a na železnici pokročily za podpory Mezinárodní železniční unie UIC pokusy s „bezpapírovým“ drážním nákladním listem na švýcarských drahách.
Silniční doprava jako by dosud stála poněkud stranou, což lze vysvětlit dvěma důvody. Rozsáhlá příprava na zavedení elektronického přenosu dat na základě standardu Edifact byla za podpory hospodářských složek OSN zahájena již před řadou let. Druhým důvodem zřejmě byla velká roztříštěnost oboru silniční dopravy; ve většině zemí v něm převládají střední a malé firmy, které se velmi často vyskytují v konfiguraci majitel = řidič. I proto kdysi bývalý prezident FIATA, Kanaďan J. Gillespie, pateticky zvolal: „Zapomeňme na Edifact, je tu internet.“ A standard Edifact pro elektronický přenos dat v oboru silniční dopravy a spedice skutečně v praxi nenalezl odpovídající odezvu…
Pracovní skupina proto věnovala velkou pozornost další novince, kterou představuje elektronický nákladní list CMR irské společnosti Transwide. Elektronické řešení nese název „twDoc“ a umožňuje zvýšit průhlednost dopravního procesu a zlepšit spolupráci mezi odesilatelem, poskytovatelem logistické služby a koncovým spotřebitelem. Nabídka nového CMR již existuje v angličtině, němčině, francouzštině a holandštině; Transwide připravuje i italskou a španělskou verzi programu.
Software minimalizuje manuální zaznamenávání údajů
Za základ systému společnost vzala belgický papírový nákladní list CMR, který je ze všech národních dokladů tohoto typu nejpodrobnější. V systému dostává koncový zákazník v reálném čase informace o všech přijíždějících kamiónech. Nákladní list E-CMR (software pro jeho zpracování je nainstalován u všech partnerů v řetězci) putuje od odesilatele ke speditérovi/dopravci, jenž elektronickým podpisem stvrzuje uzavření smlouvy, uvádí konkrétní údaje o nakládce atd.
Zásadní inovaci tohoto řešení představuje možnost informačního vstupu do elektronického procesu: vyplňování a tisk nákladních listů CMR za pomoci počítače není novinkou, všechny další navazující údaje se ovšem dosud zaznamenávaly manuálně a odesilatel tak získával svou kopii s fakturou mnohdy až po týdnech od dokončení nakládky v jeho zařízení; údaje pak navíc musel opět manuálně
přenášet do svého informačního systému. Skupina proto společnosti Transwide doporučila, aby v příštím roce systém předvedla v praxi.
Kombinovaná doprava a její vliv na životní prostředí
Politici často argumentují tím, že kombinovaná doprava železnice/silnice je nesrovnatelně přátelštější k životnímu prostředí než přímá silniční doprava. S tímto postulátem ovšem polemizuje německá vědecká studie „Srovnávací analýza energetické spotřeby a emisí CO2 v silniční dopravě a kombinované dopravě silnice/železnice“, kterou zpracovaly Výzkumný ústav pro energii a životní prostředí v Heidelbergu (IFEU) a Výzkumná společnost pro kombinovanou dopravu (SGKV). Studie byla dalším tématem, o němž v Sofii jednali členové pracovní skupiny pro silniční spedici FIATA.
Podnět ke zpracování studie, jejímž úkolem bylo potvrdit nebo vyvrátit vžité názory, daly instituce z oboru silniční dopravy (mimo jiné i IRU). Výsledky studie, které zpracovatelé předložili i Hospodářské komisi OSN pro Evropu a Evropské komisi, naznačují, že k životnímu prostředí přátelský druh dopravy ve skutečnosti vůbec neexistuje. „Kombinovaná doprava není jednoznačně nadřazena přímé dopravě po silnici, pokud se ekologická zátěž měří spotřebou energie a emisemi CO2,“ uvádí se ve studii.
Zavádění naftových motorů s emisními standardy Euro 4 a Euro 5 snižuje úroveň specifických škodlivých emisí užitkových vozidel takovým způsobem, že se ekologická efektivnost dopravy poměřuje především v ukazatelích spotřeby primární energie a emisí CO2. V tomto směru se zdají být závěry studie jasné: převod zboží z kamiónů na vlaky neznamená automaticky snížení primární spotřeby energie a emisí CO2 (více viz DN 25/02).
Švýcarský tranzit a další témata
Účastníci pracovní skupiny se v další části jednání zabývali například administrativními omezeními tranzitu přes Švýcarsko. Všeobecnou nespokojenost dopravců a speditérů vyvolalo především nové opatření švýcarských úřadů, které na trase přes svatogotthardský průsmyk upřednostnily kamióny směřující do italské části země.
Představitelé jednotlivých členských spedičních svazů se dále informovali na prognózu útlumu činnosti celní spedice v kandidátských zemích, který lze očekávat po jejich vstupu do Evropské unie. Jednali také o důsledcích zavedení mýta na dálnicích v SRN v příštím roce. Konstatovali, že tento krok německé vlády přinese výrazné zvýšení vlastních nákladů dopravců. Podle členů skupiny bude vhodné, aby dopravci toto zvýšení jasně kvalifikovali, aby bylo zřejmé, jak vysoký je jejich přínos do německé státní pokladny.
Sekretariát FIATA účastníky jednání rovněž informoval o některých případech, kdy se dopravci a speditéři odvolali proti rozhodnutí soudu, který jim vyměřil vysoké pokuty za nevědomou přepravu imigrantů do Velké Británie.
(jk)