21. ledna 2020, čtk
21.1. - Zvažované sloučení ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy by vyžadovalo změnu tzv. kompetenčního zákona, ale také úpravy v dalších předpisech. Upozornil na to dnes právník Jan Kysela. Premiér Andrej Babiš v souvislosti s návrhem na odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka uvedl, že resort trvale povede vicepremiér a ministr průmyslu Karel Havlíček. Perspektivně by to mohl být krok ke sloučení obou ministerstev
Výčet ministerstev v českém právním řádu obsahuje zákon o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, nazývaný zkráceně kompetenční. Předpis také určuje základní úkoly a působnost jednotlivých resortů. "Sloučení je primárně věcí kompetenčního zákona. V desítkách dalších zákonů by následně bylo třeba nahradit dosavadní ministerstva jako příslušné správní úřady odkazy na ministerstvo nové," uvedl Jan Kysela.
Ministerstvo hospodářství spolu s ministerstvem pro hospodářskou soutěž definitivně zaniklo v listopadu 1996. Současně bylo tehdy zřízeno ministerstvo pro místní rozvoj, které převzalo otázky regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, územního plánování, stavebního řádu, investiční politiky či cestovního ruchu.
ČSSD i KSČM nechtějí, aby Karel Havlíček vedl až do voleb dva resorty
Vládní ČSSD i komunisté, kteří tolerují kabinet, by upřednostňovali, aby vicepremiér Karel Havlíček nebyl až do příštích voleb vedle ministra průmyslu a obchodu i šéfem ministerstva dopravy. Jejich představitelé to dnes řekli ve Sněmovně. Podle předsedy poslanců ČSSD Jana Chvojky by sociální demokracie mohla téma otevřít na zasedání koaliční rady. Také šéf KSČM Vojtěch Filip chce o záležitosti jednat s premiérem Andrejem Babišem, jmenování Havlíčka považuje za přechodné. Obě strany se staví i proti sloučení obou ministerstev.
Jan Chvojka před dnešním začátkem zasedání Sněmovny uvedl, že sociální demokraté nepovažují za běžnou koncentraci Havlíčkových funkcí. Karel Havlíček vykonává povinnosti plynoucí z funkce místopředsedy vlády, od pátku by se měl starat o dva resorty a jako místopředseda vládní rady má v gesci i výzkum, vývoj a inovace. "Byli bychom neradi, kdyby to bylo do konce funkčního období (vlády)," uvedl Jan Chvojka.
Oba resorty považuje za složité, připomněl, že o vědu se dříve staral například tehdejší vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) bez toho, aby měl pod sebou další resort. "Koncentrace těchto čtyř gescí by i pro sebelepšího manažera musela být velmi náročná," řekl Jan Chvojka. Není to proto zcela standardní řešení a mělo by se o něm diskutovat, dodal.
Andrej Babiš v pondělí hovořil i o perspektivě, že by se ministerstva spravovaná Havlíčkem mohla sloučit do jednoho. "Rozumím, že to někdo může pojmout populisticky, jeden ministr místo dvou, úspora jednoho platu, ale když se podíváme na ty resorty, nemuselo by to být dobře a mohly by strádat," míní Jan Chvojka.
Vojtěch Filip očekává, že Andrej Babiš navrhne nového ministra dopravy a Karel Havlíček povede oba resorty pouze přechodně. Chce o věci s premiérem jednat. "Vztah mezi ministerstvy průmyslu a dopravy bývá někdy kontradiktorní, zájmy dopravců a výrobců jsou odlišné a je potřeba, aby se to vyrovnávalo meziresortně, nikoli uvnitř jednoho resortu," řekl Vojtěch Filip k záměru ministerstva sloučit.
Podle Karla Havlíčka mají MD a MPO spoustu průsečíků
Ministerstva dopravy a průmyslu mají spoustu společných průsečíků, je proto možné je řídit obě zároveň a jejich agendu sbližovat do eventuálního spojení. Řekl to dnes Karel Havlíček. Personální otázky komentovat před svým uvedením do funkce nechtěl, uvedl pouze, že chce kolem sebe na ministerstvu dopravy sestavit silný tým náměstků a odborných ředitelů a posílit marketing. Také podle premiéra Andreje Babiše jsou mezi resorty velké synergie. Věří, že Karel Havlíček zvládne oba řídit bez problému.
"Je to o klíčových lidech, je to o tom, že tam musí být lidi ochotní nejenom odborně, ale i manažersky, personálně a fyzicky tomu něco dát. Chci lidi, kteří jsou srdcaři, kteří budou tím resortem žít," podotkl. Karel Havlíček tvrdí, že na ministerstvu průmyslu a obchodu se od loňského dubna, kdy začal úřad řídit, takový tým sestavit podařilo.
Cílem je podle Karla Havlíčka vybudovat dva špičkové resorty dopravy a průmyslu, případně do budoucna jeden velký hospodářský. "Je tam průnik v oblasti stavebnictví, v oblasti budování infrastruktury pro automobilový průmysl - myslím tím například autonomní řízení, pro čistou mobilitu. Je tam také pochopitelně vše, co se týká propojení energetických staveb, je tam propojení vodního hospodářství na vodní energetiku, je tam kosmický a letecký průmysl nebo například oblast telematiky a telekomunikací," uvedl Karel Havlíček.
Vladimír Kremlík by na MD možná dál mohl řešit některé projekty
Končící ministr dopravy Vladimír Kremlík by mohl zůstat v resortu a zabývat se některými konkrétními projekty. Řekl to dnes Andrej Babiš.Vladimír Kremlík je podle něj dobrý právník. "On (Vladimír Kremlík) je velice dobrý právník a možná, i s panem Havlíčkem jsme o tom mluvili, že by zůstal v resortu a měl na starosti nějaké konkrétní projekty," řekl Andrej Babiš.
Organizátoři hackathonu v pondělí nabídnou státu e-shop zdarma
#ZNAMKAMARADA chtějí v pondělí 27. ledna nabídnout státu zdarma vytvořený a spuštěný e-shop s dálničními známkami. Během víkendu jej chtějí naprogramovat v rámci veřejného hackathonu. V tiskové zprávě to uvedl organizátor akce, majitel české pobočky reklamní agentury WMC a digitální agentury Actum Tomáš Vondráček. Při hackathonu pracují vývojáři ve vymezeném čase na řešení konkrétního problému nebo na vytvoření zadaného softwarového projektu.
Výzvu k naprogramování e-shopu zveřejnil v pátek na svém profesním LinkedIn profilu. "Nikdy jsem netušil, jakou lavinu dokáže spustit výzva, která poukazuje na zbytečné investice peněz tam, kde je řešení již hotové či se dá pořídit za několikanásobně nižší částku. Výzvu si vzali za své největší hráči e-commerce. Dálniční známky již nabízí Alza.cz, Pilulka.cz a další," řekl Tomáš Vondráček.
Podle ředitele společnosti Coding Bear Miroslava Fuksy je složité odhadnout, zda se dá případné nové zadání zakázky stihnout do letošního prosince. "Z pohledu termínu nemusí být největším problémem vývoj samotného systému e-shopu, ale integrace na již existující systémy, důkladné otestování výsledného celku a vyřešení veškerých legislativních a ostatních projektových náležitostí. Samotné naprogramování systému e-shopu může být ve výsledku ten jednodušší krok v celém projektu z pohledu času dodání," podotkl.
Problém je podle šéfa IDC-softwarehouse Karla Diviše v tom, že zakázka je v utajovaném režimu, a nikomu tak není známo, jaké přesně bylo zadání. "Přijde mi ale smysluplné rozdělit zakázku na informační systém o projíždějících vozidlech, který bude chránit data, a samotný e-shop. Naprogramování takového e-shopu je skutečně triviální, podstatná je ale ta utajovaná část, která bude nakládat s citlivými daty, ta budou muset být dobře chráněna," řekl.
Hackathon se uskuteční od pátku do neděle v sídle Vondráčkovy společnosti Actum v budově Visionary v pražských Holešovicích. Registrace na akci je možná na webu www.znamkamarada.cz. Organizátoři hledají hlavně vývojáře, testery a webové designéry.
Akce začne v pátek v 18.00 hodin a potrvá do neděle. Na konci by mělo být spuštění celého systému.
(čtk)
Foto: TJ