2. ledna 2003
Slovensko má před Českou republikou zhruba roční náskok v postupu transformace národního železničního dopravce: Železnice Slovenské republiky se rozdělily na provozovatele dopravy Železniční společnost a správce dopravní cesty ŽSR již v lednu loňského roku. Od rozdělení drah si obě země slibují snížení nákladů, zvýšení výkonů a tedy i tržeb nástupnických firem.
Dopravci v obou zemích se však stále potýkají s podobnými problémy, především s nedostatečnými příspěvky státu na úhradu osobní železniční dopravy v rámci zajištění dopravní obslužnosti. Jízdné na současné úrovni totiž vynaložené náklady pokrývá jen zhruba z třiceti procent. Od rozdělení federálních drah v roce 1993, kdy oba dopravci začínali s nulou, jejich dluhy do roku 2001 narostly na 30 až 40 miliard Kč.
České dráhy vykázaly v roce 2001 ztrátu čtyři miliardy Kč. Loni v pololetí ohlásily zisk ve výši 730 miliónů Kč. Zisk však vznikl po započtení účetní pohledávky za státem na úhradu osobní dopravy. Podle vedení drah stát podniku za poslední dva roky dluží sedm miliard Kč.
Ještě nerozdělené Železnice Slovenské republiky snížily v roce 2001 ztrátu o 160 miliónů Sk na 3,9 miliardy. Za prvních osm měsíců loňského roku ŽSR vykázaly ztrátu ve výši 1,43 miliardy Sk. Železniční společnost hospodařila od ledna do srpna se ztrátou téměř tří miliard Sk.
Vlaky Českých drah v roce 2001 přepravily 188 miliónů osob, tedy o 3,5 procenta více než v předcházejícím roce. Výkony v nákladní dopravě se pohybovaly na úrovni předchozího roku, kdy dráhy přepravily téměř 90 miliónů tun zboží. České dráhy v roce 2001 snížily počet zaměstnanců zhruba o dva tisíce na méně než 84 tisíc.
Slovenské železnice v roce 2001 přepravily 63 miliónů osob a 53 miliónů tun zboží. Podnik před rozdělením zaměstnával 48 tisíc pracovníků.
Vlaky ČD jezdí na 9444 kilometrech tratí. ŽSR spravují celkem 3665 kilometrů tratí.
(čtk)