28. listopadu 2002
Francouzské státní dráhy SNCF musí podle svého prezidenta Louise Galloise v letošním roce počítat se zdvojnásobením loňské ztráty na zhruba 150 miliónů €. Společnosti se totiž nejenže nepodařilo dohnat výpadek příjmů z prvních měsíců roku, ale v druhém pololetí se její hospodaření dokonce dále zhoršovalo. Louis Gallois na konci září prohlásil, že za hlavní příčinu potíží SNCF považuje obecnou hospodářskou situaci ve Francii, která nejeví žádné známky zlepšení.
Do konce června dokázaly SNCF v oblasti osobní dopravy ve srovnání s prvním pololetím loňského roku zvýšit výkony o celkem 3,5 procenta. Plán ovšem počítal s meziročním nárůstem na úrovni sedmi až osmi procent. Příjmy společnosti se meziročně zvýšily o 5,3 procenta, tedy o 1,8 procenta méně, než předpokládal plán. Výkony v oblasti nákladní dopravy byly o 4,4 procenta nižší, než stanovoval plán, příjmy dokonce o 7,2 procenta. Celkové výnosy tak za srovnatelným obdobím loňského roku zaostaly o 1,8 procenta.
Trend z prvního pololetí pokračoval i v červenci a srpnu. „Výkony nákladní divize Fret SNCF neodpovídají představám zákazníků,“ potvrdil státní tajemník pro dopravu Dominique Bussereau. „Zhoršení výsledků jde ovšem na vrub nejen oslabení tempa růstu hospodářství, ale také nedostatkům v provozu drah a špatně fungující organizaci,“ dodal. Dominique Bussereau patří mezi zastánce plného oddělení nákladní dopravy jako samostatného podnikatelského subjektu.
Alarmující pololetní bilance
Alarmující byla již špatná pololetní bilace: mzdové náklady, které pohltí 51,8 procenta příjmů SNCF, se za prvních šest měsíců roku zvýšily o tři procenta. Výdaje na nákup zboží a služeb současně vzrostly o dvě procenta.
Přitom v této první fázi „ozdravné kúry“ podnik důsledně odsunoval veškeré investice na pozdější dobu. Škrty postihly například plánovaný nákup nové informační techniky, na který mělo být vyčleněno 60 miliónů €. Vedení SNCF současně zrušilo všechny projekty, které nebyly bezpodmínečně nutné pro zajištění provozu. A souběžně s tím pokračovalo i propouštění zaměstnanců – jen od ledna do srpna SNCF zrušily na 4500 pracovních míst.
V loňském roce SNCF vykázaly záporný provozní výsledek ve výši 75 miliónů €; jejich čistá ztráta se zvýšila na 134 miliónů €.
RFF rovněž s problémy
S problémy se potýká i infrastrukturní podnik Réseau Ferré de France (RFF), který musel při svém založení v roce 1997 převzít dvě třetiny dluhů SNCF. Navzdory opakovanému navyšování základního jmění společnosti ze strany státu se závazky RFF pohybují kolem 23,2 mi-liardy €.
V loňském roce skončil infrastrukturní podnik po ztrátě 1,7 miliardy € v roce 2000 opět v minusu – 1,65 miliardy € – což vedlo k radikálnímu zvýšení poplatků za přístup na železniční síť, a to o 8,7 procenta. Tento pro SNCF nepříznivý trend bude podle odhadu expertů pokračovat nejméně do konce letošního roku.
A