20. prosince 2001
Další krok na cestě k transformaci Českých drah minulý týden učinila
Poslanecká sněmovna, když schválila vládní návrh tohoto zákona. Na jeho
základě by měly být ČD rozděleny na státem vlastněnou akciovou
společnost, která bude provozovat železniční dopravu, a státní organizaci
pod názvem Správa železniční dopravní cesty, která bude vlastnit
železniční infrastrukturu. Zákonu o transformaci ČD ovšem
k definitivnímu přijetí schází ještě projednání Senátem a podpis
prezidenta.
Návrh zákona je výsledkem společné práce ministerstva dopravy a spojů,
vedení ČD, dopravních odborníků ČSSD a představitelů odborových
centrál na železnici. Právní úprava podle vlády vychází z požadavku
Evropské unie na zajištění nezávislosti železničních dopravců na státu
a účetní oddělení správy železničního provozu a infrastruktury od
železničních přepravních služeb. Součástí transformace ČD je
i oddlužení podniku. Stát by měl dráhy zbavit dluhu přesahujícího
38 miliard Kč, který vznikl od roku 1993 kvůli neuhrazování nákladů na
provoz osobní dopravy ve veřejném zájmu.
První verzi návrhu zákona o transformaci ČD schválila vláda v červnu
roku 1999, ale o měsíc později ji Poslanecká sněmovna vrátila
k dopracování. Ministerstvo dopravy a spojů původní návrh přepracovalo
nejprve ještě za ministra Antonína Peltráma (ČSSD) a po protestech odborů
i managementu ČD opět loni na jaře po nástupu nového ministra Jaromíra
Schlinga (ČSSD). Projednávání současné verze zákona, kterou schválila
loni v září Správní rada ČD a letos 26. února vláda, Poslanecká
sněmovna několikrát odložila.
Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling přijetí předlohy přivítal a
poznamenal, že přijetí zákona významně pomůže k reformě železnic.
Připomněl rovněž, že o osudu předlohy se ještě musí jednat v Senátu,
v němž mají převahu pravicové strany.
V případě přijetí by předloha měla nabýt účinnosti dnem vyhlášení.
Opozici se totiž nepodařilo prosadit návrh, aby zákon nabyl účinnosti až
na počátku roku 2003, tak, aby v něm ještě mohla provést změny i nová
vláda.
Opozice vládní návrh zákona trvale kritizovala. Pravice vládě mimo jiné
vyčetla, že zákon není transparentní, konzervuje státní monopol, zvyšuje
veřejný dluh a obsahuje i mnoho systémových chyb. Krátce po závěrečném
hlasování přijatou předlohu kritizoval například poslanec Unie svobody
Pavel Němec. „Zákon o transformaci Českých drah v přijatém znění
nezajistí skutečné tržní prostředí na železnici. Jsem přesvědčen, že
železniční infrastrukturu by měla spravovat jiná právnická osoba, která
by měla rovné soutěžní podmínky pro všechny operátory na železničním
trhu,“ řekl.
Ekonomové: „Stav na železnici se nezlepší“
Ekonomové zpravidla tvrdí, že pouhé rozdělení Českých drah na akciovou
společnost provozující železniční dopravu a státní podnik vlastnící
dopravní cestu stav na železnici nezlepší. Podle jejich názoru vyžaduje
řešení situace v ČD politické rozhodnutí, zatím však politikům chybí
dostatek odvahy k prosazení zásadní reformy. Ta by totiž vedla
k rozsáhlému propouštění části z 85 tisíc pracovníků.
„Oddělení dopravní cesty je pouze podmínkou nutnou, nikoli dostačující.
Pro efektivní fungování dopravních služeb je potřeba umožnit konkurenci,
která by tlačila na lepší služby a větší efektivitu,“ uvedl
například analytik Wood&Company Jan Slabý.
Podle analytika Venture Investors Mariána Rusnáka je přeměna na akciovou
společnost předpokladem větší průhlednosti operací ČD. Vy-tvoření
akciové společnosti by podle něj v dlouhodobém horizontu mohlo umožnit
nevyhnutelné snížení počtu pracovníků, jemuž dosud bránily politické
důvody.
Podle Petra Švarce ze společnosti Atlantik finanční trhy je škoda, že se
prostředky, které do ČD plynou, používají do značné míry na udržení
stávajícího neefektivního systému. „Přitom by, v případě, že by
došlo k významnému zlepšení fungování ČD, takové prostředky mohly
být použity k tomu, aby se dráhy etablovaly jako významnější alternativa
silniční dopravy,“ řekl.
Martin Říman: „Vznikne nehospodárný moloch“
Podle stínového ministra dopravy za ODS Martina Římana bude schválený
zákon stěží naplněn. „Každá příští vláda vzešlá z voleb
v příštím roce se bude muset pokusit o nový kompromis. O to
nesmyslnější je způsob, jakým vláda zákon protlačila,“ uvedl. Akciová
společnost České dráhy bude podle Martina Římana fakticky plně
nástupnickou organizací státní organizace a tedy stejně „netržním a
nehospodárným molochem“. Správa železniční cesty se podle něj stane
mrtvou organizací, kde stát sice bude vlastnit část infrastruktury, ale
nebude s ní nakládat. Zákon podle něj postrádá jakékoli kvalitativní
změny a ztíží realizaci skutečné reformy v budoucnu.
Z hlediska financování zákon po-dle Martina Římana nevytvoří
transparentní prostředí. Vláda naopak ztratí kontrolu nad majetkem
Českých drah. Veřejný dluh státu se navíc zvýší o 35 miliard Kč,
což je konsolidovaná ztráta drah převedená na Správu železniční
cesty.
Management ČD: „Zákon zlepší možnosti podnikání“
Mluvčí Českých drah Martina Benešová v reakci na schválení zákona
řekla, že ČD hodlají i po transformaci udržovat hodnotu jízdného na
úrovni 30 procent nákladů. Očekávají však, že zbývající část jim
bude hradit stát v rámci úhrady zajišťování základní dopravní
obslužnosti. Dosud stát hradil náklady osobní dopravy jen zčásti a podniku
tak od roku 1993 vznikla konsolidovaná ztráta 38 miliard Kč.
Přijetí zákona podle Martiny Benešové zlepší možnosti podnikání a
zrovnoprávní postavení drah s ostatními společnostmi na dopravním trhu.
„Vedle zprůhlednění systému financování ČD předpokládají i možnost
privatizace jednotlivých činností a vstup soukromého kapitálu,“
uvedla.
Transformace bude mít podle jejího názoru důsledky nejen pro ČD, ale pro
celý dopravní sektor České republiky. Oddělení infrastruktury umožní
vstup konkurence na železniční dopravní cestu i odstranění finančního
břemene ČD na její údržbu a rozvoj.
Schválena smlouva o úhradě ztráty
České dráhy jsou v posledních letech trvale vysoce ztrátové kvůli
neuhrazeným nákladům na provoz osobní dopravy. Ty by měl hradit stát,
který reguluje cenu jízdného na úrovni 30 procent nákladů. Vláda na
začátku minulého týdne schválila návrh smlouvy, který řadu měsíců
připravovali experti ministerstev dopravy a financí. Stát by se podle ní
v letošním a příštím roce zavázal uhradit celý rozsah dopravy ve
veřejném zájmu, který si objednal. „Jedná se zhruba o závazek státu ve
výši pět až sedm miliard Kč (ročně),“ uvedl ministr dopravy a spojů
Jaromír Schling.
Do září zaznamenaly České dráhy podle ministra ztrátu z osobní dopravy
ve výši 4,6 miliardy Kč. Za celý letošní rok očekávají dráhy i přes
dotaci státu 7,2 miliardy Kč, nekrytou ztrátu z osobní dopravy ve výši
6,2 miliardy Kč. Částečně ji sníží miliardový zisk z nákladní
dopravy a profit zhruba 500 miliónů Kč z ostatních činností.
Úhrada ztráty z osobní dopravy je letos v reálné hodnotě nejnižší od
roku 1993. Zatímco před osmi lety dráhy dostaly 6,05 miliardy Kč, letos to
bylo reálně jen 70 procent z této částky. V příštím roce má podnik
od státu dostat okolo devíti miliard Kč.
„České dráhy vládě nadiktovaly cenu, za kterou budou provozovat osobní
dopravu. A s tím nelze souhlasit,“ komentoval přijetí zákona stínový
ministr dopravy za ODS Martin Říman. Vyčíslené náklady jsou po-dle něj
neadekvátní a vypovídají „pouze o neschopnosti a neochotě vedení drah
hledat úspory nákladů a příležitosti na straně výnosů“. „Vláda
schválila nehospodárné chování ČD a vytvořila precedens pro další
léta,“ řekl.
(čtk)