České dráhy

Sněmovna schválila zákon o transformaci ČD

Další krok na cestě k transformaci Českých drah minulý týden učinila Poslanecká sněmovna, když schválila vládní návrh tohoto zákona. Na jeho základě by měly být ČD rozděleny na státem vlastněnou akciovou společnost, která bude provozovat železniční dopravu, a státní organizaci pod názvem Správa železniční dopravní cesty, která bude vlastnit železniční infrastrukturu. Zákonu o transformaci ČD ovšem k definitivnímu přijetí schází ještě projednání Senátem a podpis prezidenta.
Návrh zákona je výsledkem společné práce ministerstva dopravy a spojů, vedení ČD, dopravních odborníků ČSSD a představitelů odborových centrál na železnici. Právní úprava podle vlády vychází z požadavku Evropské unie na zajištění nezávislosti železničních dopravců na státu a účetní oddělení správy železničního provozu a infrastruktury od železničních přepravních služeb. Součástí transformace ČD je i oddlužení podniku. Stát by měl dráhy zbavit dluhu přesahujícího 38 miliard Kč, který vznikl od roku 1993 kvůli neuhrazování nákladů na provoz osobní dopravy ve veřejném zájmu.
První verzi návrhu zákona o transformaci ČD schválila vláda v červnu roku 1999, ale o měsíc později ji Poslanecká sněmovna vrátila k dopracování. Ministerstvo dopravy a spojů původní návrh přepracovalo nejprve ještě za ministra Antonína Peltráma (ČSSD) a po protestech odborů i managementu ČD opět loni na jaře po nástupu nového ministra Jaromíra Schlinga (ČSSD). Projednávání současné verze zákona, kterou schválila loni v září Správní rada ČD a letos 26. února vláda, Poslanecká sněmovna několikrát odložila.
Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling přijetí předlohy přivítal a poznamenal, že přijetí zákona významně pomůže k reformě železnic. Připomněl rovněž, že o osudu předlohy se ještě musí jednat v Senátu, v němž mají převahu pravicové strany.
V případě přijetí by předloha měla nabýt účinnosti dnem vyhlášení. Opozici se totiž nepodařilo prosadit návrh, aby zákon nabyl účinnosti až na počátku roku 2003, tak, aby v něm ještě mohla provést změny i nová vláda.
Opozice vládní návrh zákona trvale kritizovala. Pravice vládě mimo jiné vyčetla, že zákon není transparentní, konzervuje státní monopol, zvyšuje veřejný dluh a obsahuje i mnoho systémových chyb. Krátce po závěrečném hlasování přijatou předlohu kritizoval například poslanec Unie svobody Pavel Němec. „Zákon o transformaci Českých drah v přijatém znění nezajistí skutečné tržní prostředí na železnici. Jsem přesvědčen, že železniční infrastrukturu by měla spravovat jiná právnická osoba, která by měla rovné soutěžní podmínky pro všechny operátory na železničním trhu,“ řekl.
Ekonomové: „Stav na železnici se nezlepší“
Ekonomové zpravidla tvrdí, že pouhé rozdělení Českých drah na akciovou společnost provozující železniční dopravu a státní podnik vlastnící dopravní cestu stav na železnici nezlepší. Podle jejich názoru vyžaduje řešení situace v ČD politické rozhodnutí, zatím však politikům chybí dostatek odvahy k prosazení zásadní reformy. Ta by totiž vedla k rozsáhlému propouštění části z 85 tisíc pracovníků.
„Oddělení dopravní cesty je pouze podmínkou nutnou, nikoli dostačující. Pro efektivní fungování dopravních služeb je potřeba umožnit konkurenci, která by tlačila na lepší služby a větší efektivitu,“ uvedl například analytik Wood&Company Jan Slabý.
Podle analytika Venture Investors Mariána Rusnáka je přeměna na akciovou společnost předpokladem větší průhlednosti operací ČD. Vy-tvoření akciové společnosti by podle něj v dlouhodobém horizontu mohlo umožnit nevyhnutelné snížení počtu pracovníků, jemuž dosud bránily politické důvody.
Podle Petra Švarce ze společnosti Atlantik finanční trhy je škoda, že se prostředky, které do ČD plynou, používají do značné míry na udržení stávajícího neefektivního systému. „Přitom by, v případě, že by došlo k významnému zlepšení fungování ČD, takové prostředky mohly být použity k tomu, aby se dráhy etablovaly jako významnější alternativa silniční dopravy,“ řekl.
Martin Říman: „Vznikne nehospodárný moloch“
Podle stínového ministra dopravy za ODS Martina Římana bude schválený zákon stěží naplněn. „Každá příští vláda vzešlá z voleb v příštím roce se bude muset pokusit o nový kompromis. O to nesmyslnější je způsob, jakým vláda zákon protlačila,“ uvedl. Akciová společnost České dráhy bude podle Martina Římana fakticky plně nástupnickou organizací státní organizace a tedy stejně „netržním a nehospodárným molochem“. Správa železniční cesty se podle něj stane mrtvou organizací, kde stát sice bude vlastnit část infrastruktury, ale nebude s ní nakládat. Zákon podle něj postrádá jakékoli kvalitativní změny a ztíží realizaci skutečné reformy v budoucnu.
Z hlediska financování zákon po-dle Martina Římana nevytvoří transparentní prostředí. Vláda naopak ztratí kontrolu nad majetkem Českých drah. Veřejný dluh státu se navíc zvýší o 35 miliard Kč, což je konsolidovaná ztráta drah převedená na Správu železniční cesty.
Management ČD: „Zákon zlepší možnosti podnikání“
Mluvčí Českých drah Martina Benešová v reakci na schválení zákona řekla, že ČD hodlají i po transformaci udržovat hodnotu jízdného na úrovni 30 procent nákladů. Očekávají však, že zbývající část jim bude hradit stát v rámci úhrady zajišťování základní dopravní obslužnosti. Dosud stát hradil náklady osobní dopravy jen zčásti a podniku tak od roku 1993 vznikla konsolidovaná ztráta 38 miliard Kč.
Přijetí zákona podle Martiny Benešové zlepší možnosti podnikání a zrovnoprávní postavení drah s ostatními společnostmi na dopravním trhu. „Vedle zprůhlednění systému financování ČD předpokládají i možnost privatizace jednotlivých činností a vstup soukromého kapitálu,“ uvedla.
Transformace bude mít podle jejího názoru důsledky nejen pro ČD, ale pro celý dopravní sektor České republiky. Oddělení infrastruktury umožní vstup konkurence na železniční dopravní cestu i odstranění finančního břemene ČD na její údržbu a rozvoj.
Schválena smlouva o úhradě ztráty
České dráhy jsou v posledních letech trvale vysoce ztrátové kvůli neuhrazeným nákladům na provoz osobní dopravy. Ty by měl hradit stát, který reguluje cenu jízdného na úrovni 30 procent nákladů. Vláda na začátku minulého týdne schválila návrh smlouvy, který řadu měsíců připravovali experti ministerstev dopravy a financí. Stát by se podle ní v letošním a příštím roce zavázal uhradit celý rozsah dopravy ve veřejném zájmu, který si objednal. „Jedná se zhruba o závazek státu ve výši pět až sedm miliard Kč (ročně),“ uvedl ministr dopravy a spojů Jaromír Schling.
Do září zaznamenaly České dráhy podle ministra ztrátu z osobní dopravy ve výši 4,6 miliardy Kč. Za celý letošní rok očekávají dráhy i přes dotaci státu 7,2 miliardy Kč, nekrytou ztrátu z osobní dopravy ve výši 6,2 miliardy Kč. Částečně ji sníží miliardový zisk z nákladní dopravy a profit zhruba 500 miliónů Kč z ostatních činností.
Úhrada ztráty z osobní dopravy je letos v reálné hodnotě nejnižší od roku 1993. Zatímco před osmi lety dráhy dostaly 6,05 miliardy Kč, letos to bylo reálně jen 70 procent z této částky. V příštím roce má podnik od státu dostat okolo devíti miliard Kč.
„České dráhy vládě nadiktovaly cenu, za kterou budou provozovat osobní dopravu. A s tím nelze souhlasit,“ komentoval přijetí zákona stínový ministr dopravy za ODS Martin Říman. Vyčíslené náklady jsou po-dle něj neadekvátní a vypovídají „pouze o neschopnosti a neochotě vedení drah hledat úspory nákladů a příležitosti na straně výnosů“. „Vláda schválila nehospodárné chování ČD a vytvořila precedens pro další léta,“ řekl.
(čtk) 

spinner