4. července 2002
Jedním z důležitých témat, kterými se na svém květnovém zasedání zabývala Pracovní skupina
Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) pro informatiku, byla oblast vývoje elektronických dopravních
dokladů. V následujícím textu uvádíme stručný výtah z materiálů vztahujících se k problematice
nákladního listu CMR, s nimiž se mohli účastníci jednání seznámit.
Irský poskytovatel logistických služeb Transwide představil na jaře v Paříži elektronický nákladní list CMR pro oblast mezinárodní kamiónové dopravy, se kterým mohou v reálném čase na internetu pracovat všechny články logistického řetězce. Po dvou letech vývojových prací a praktických testů je tak příslušný software tw.Doc konečně uváděn na evropský trh.
„Nová technologie elektronického nákladního listu má především sloužit k užší a plynulé spolupráci mezi odesilatelem, poskytovatelem logistických služeb a konečným zákazníkem. Jako vzor a základ pro elektronický nákladní list pro kamiónovou dopravu jsme použili belgickou verzi dokladu CMR, která je velice podrobná a propracovaná. Díky tomu vyhovuje všem nárokům, které jsou na tento doklad kladeny i v jiných zemích,“ uvedl generální ředitel společnosti Transwide Arnaud van Wijck. V současnosti lze nákladní list vystavovat v angličtině, francouzštině, němčině nebo holandštině, v budoucnu také v italštině a španělštině. Nákladní list CMR jako standardní doklad v evropské silniční dopravě se sice již většinou vyplňuje a tiskne pomocí počítačů, poté se však ručně doplňuje, mění a v různých fázích dopravy kopíruje. Často uplynou dny a týdny, než se vrátí k odesilateli a jsou do něho zahrnuty všechny změny a je vystavena faktura.
Elektronický nákladní list zpravidla vyhotovuje odesilatel pomocí software tw.Doc. Od něj je prostřednictvím internetu odeslán dopravci, který má jako smluvní partner příslušný software také k dispozici. Dopravce příkaz potvrdí a po naložení a odbavení kamiónu doplní elektronický nákladní list dalšími údaji.
Celý proces je dostatečně průhledný
Pro všechny subjekty je celý proces dostatečně průhledný, protože do něj mohou v jakémkoli okamžiku nahlédnout prostřednictvím internetu. Je však nezbytné zadat číslo příkazu a kód, přičemž každý partner v dodavatelském řetězci má přístup pouze k informacím, které jsou pro něho nezbytné.
Řidič obdrží pro svou informaci a případnou kontrolu na trase vytištěný doklad, nemusí mít proto ve vozidle speciální techniku.
Zákazník se může při odjezdu vozidla dozvědět (opět pomocí e-mailu) předpokládanou dobu příjezdu.
Pokud se během jízdy přihodí jakýkoli problém, řidič o něm informuje prostřednictvím mobilního telefonu a SMS zpráv ústředí dopravce, kde nákladní list na internetu odpovídajícím způsobem doplní a aktualizují. Zákazník přitom může získat tyto důležité informace i přímo bez jakéhokoli časového zpoždění.
Transwide hodlá program tw.Doc rozšířit o další prvek, který umožní sledovat zásilky pomocí satelitu (tracking and tracing).
Při nakládce nebo vykládce zboží je také možné vyznačit do elektronického nákladního listu reklamace, případně ztrátu, poškození či rozdíl v hmotnosti zboží a podobně.
Systém také umožňuje naprosto přesně později zjistit, co, kdo a kdy v nákladním listě měnil, doplňoval či kopíroval. Forma podpisů na dokumentech přesně odpovídá legislativní úpravě Evropské unie.
K dispozici jsou také doplňkové funkce
Pomocí programového segmentu tw.Report lze po dodání zásilky celý průběh operace dokumentovat a archivovat. Segment tw.Control umožnuje v rámci firmy provádět vyhodnocení a sledovat statistické údaje.
Program firmy Transwide i jeho segmenty lze trvale používat v rámci sítí XML a EDI a umožňuje také samostatně sledovat konkrétní případy. Software totiž není závislý na hardwaru lze jej používat nejen například pomocí počítače, ale také prostřednictvím PDA (Personal Digital Assistant) nebo mobilního telefonu. Podmínkou je pouze připojení
k síti internet.
Dobré zkušenosti s programy od firmy Transwide má například společnost Solvin (joint venture belgických a německých chemických skupin Solvay a BASF), která je využívá při zajišťování dopravy ve čtyřech evropských zemích.
(jk)