Bc. Vojtěch Máša pro DN

„Současný počet povolení nestačí na pokrytí exportních potřeb České republiky“

Činnost kontrolních orgánů v zahraničí, kriminalita v mezinárodní kamiónové dopravě a vstup České republiky do Evropské unie – to jsou některá z témat, o nichž jsme hovořili s vedoucím brněnského regionálního pracoviště Sdružení ČESMAD Bohemia Bc. Vojtěchem Mášou.

„Stále existuje řada zemí, jejichž zahraničních vstupních

povolení nemají čeští dopravci k dispozici potřebné množství…“

„Ano, velké problémy mají dnes dopravci například s italskými zahraničními vstupními povoleními – jejich požadavky jsou uspokojovány maximálně na třicet procent. Kromě toho Italové začali letos, možná po vzoru Rakouska, v praxi důsledně kontrolovat zahraniční kamióny, a to včetně zahraničních vstupních povolení. Letos byla v Itálii některá vozidla i s řidičem za účelem ověření některých skutečností dokonce zadržena a zboží muselo být přeloženo na jiná vozidla. Nepříjemná je i skutečnost, že sankce uplatňované v Itálii vůči zahraničním řidičům jsou v porovnání se sankcemi vůči zahraničním dopravcům v České republice neporovnatelně vyšší.“

„Tento postup je uplatňován pouze vůči českým nebo i ostatním zahraničním dopravcům?“

„Italská strana takto postupuje vůči všem dopravcům. Proto se naše sdružení snaží zjistit co nejvíce podrobností o italské legislativě pro silniční dopravu. Ještě na letošní rok také chystáme pracovní seminář, na němž se dopravci budou moci přímo na místě seznámit s požadavky italských kontrolních orgánů. Předpokládáme, že se nám na něm podaří mimo jiné získat také kontakty na kompetentní pracovníky, na něž se dopravci budou moci v případě potřeby se svými dotazy v budoucnu obracet.

Vzhledem k tomu, že se v současnosti snažíme zjistit co nejvíce skutečností o novém způsobu zpoplatnění silniční infrastruktury v západní Evropě – především v Německu, kde se připravuje zavedení mýtného – budeme se zajímat i o to, jestli se něco podobného nepřipravuje také v Itálii.“

„Pomáhá Sdružení ČESMAD Bohemia dopravcům, kteří se v Itálii dostanou do potíží?“

„Dopravci, kteří jezdí do zahraničí, mají většinou uzavřeno pojištění o právní ochraně. To však neznamená, že by nepotřebovali pomoc i z jiných zdrojů. Na brněnském pracovišti máme pracovníka s dobrou znalostí italštiny, který má tyto záležitosti v rámci celého sdružení na starosti. Itálie totiž není problematická pouze z hlediska vstupních povolení a kontrol, ale také kvůli vysoké kriminalitě. Enormně v ní narůstá počet vykrádání i krádeží kamiónů.“

„Mají dopravci v poslední době podobné nepříjemné zkušenosti s kontrolními orgány i v jiných zemí?“

„Kromě Italů začali podstatně tvrdším způsobem postupovat také Maďaři. V obou zemích to došlo až tak daleko, že úřady někdy v případech, kdy podle mého názoru nemají pravdu, udělují sankce a vozidlo zadrží až do doby, než se vše prošetří. To je postup, který je pro dopravce velmi nepříjemný, protože jim pak hrozí další sankce za nedodržení podmínek přepravy. A představa, že by někdo mohl zpětně po úřadech požadovat náhradu za ušlý zisk, je v praxi těžko uskutečnitelná.“

„Není tento tvrdší postup třeba důsledkem špatných zkušeností s určitými dopravci?“

„Myslím si, že se jedná spíše o reakci na skutečnost, že silniční doprava stále narůstá – a tyto země se ji snaží právě tímto způsobem částečně regulovat. Je ovšem otázkou, jedná-li se o nejvhodnější způsob. A také jde o to, na co by kontroly měly být zaměřeny, jaké by měly být postihy… Myslím si, že současný stav, kdy jsou udělovány maximální sankce, není zrovna nejšťastnější. Navíc existuje riziko zneužití a diskriminace některých dopravců.“

„Kriminalita v Itálii, o níž jste se zmínil, se týká pouze krádeží, nebo máte informace také o zneužívání pravomoci celních a kontrolních orgánů, jako je tomu například v některých bývalých sovětských republikách?“

„Ne, jedná se pouze o běžné vykrádání, kdy řidiče například uspí a poté okradou, anebo mu v době, kdy si na čerpací stanici odskočí na toaletu, ukradnou celé vozidlo. To se sice třeba za pár dní najde, avšak již bez zboží.

V současné době se francouzské kontrolní orgány začaly zaměřovat na kontrolu atestů k ekologickým vozidlům

Podobné informace však máme v poslední době i z Mikulova, kde zřejmě začala působit organizovaná skupina zlodějů. Řidiči jsou zde údajně uspáváni přes topení a poté je vozidlo vykradeno – neztrácí se zboží, ale peníze, doklady atd. Vzhledem k tomu, že se tak stává ještě před výjezdem z České republiky, kdy má řidič u sebe veškeré finance, bývají tyto ztráty dosti vysoké.

S Itálií se to však stále nedá srovnávat – jen v brněnském regionu jsme letos řešili na 40 případů krádeží v Itálii. A to se jedná pouze o případy, kdy se na nás dopravci sami obrátí s žádostí o pomoc.“

„Zmínil jste se o tom, že postup italských kontrolních orgánů vůči zahraničním dopravcům se s postupem jejich českých kolegů nedá srovnávat. To by se však v příštím roce již mohlo změnit (viz DN 39/02)…“.

„Přestože v české legislativě je již zakotven institut kaucí, doposud nebyl v praxi uplatněn. Doufám ovšem, že se tato situace co nejdříve změní, protože nedůsledná kontrola a neúčinné sankce mohou například i zkreslovat statistiky využívání vstupních povolení do České republiky. Také to naše dopravce znevýhodňuje a vytváří to pro ně nerovnoprávné podmínky v porovnání se zahraniční konkurencí. Například v Německu se kauce pro dopravce pohybují ve výši minimálně 500 až 750 €.“

„V úvodu jste hovořil o zahraničních seminářích, které pořádá vaše sdružení. Můžete se zmínit i o některých dalších aktivitách na mezinárodním poli?“

„Například v září jsme se v Gmündu zúčastnili česko-rakouské pódiové diskuse na téma ‚Je doprava ve slepé uličce?‘, při níž se hovořilo o silniční a železniční dopravě. Potěšilo mě, že zástupci rakouské veřejnosti, kteří byli diskusi přítomni, ve-směs vnímali rozvoj české kamiónové dopravy pozitivně. I oni vědí, že vozový park českých dopravců je dnes z hlediska ekologických parametrů jedním z nejmodernějších v Evropě. Problematiku kabotáže také vnímají spíše jako politickou otázku. Mají ovšem obavy ze vstupu

českých podnikatelů na jejich území, a to i přesto, že jeden Rakušan při diskusi prohlásil, že ihned po otevření hranice začne v České republice provozovat vlastní kamiónovou dopravu.“

„Také rakouská povolení stále patří k nedostatkovým…“

„Právě tento měsíc se mají uskutečnit dvě mezinárodní smíšené komise – s Rakouskem a Itálií. Na těchto jednáních bude česká strana požadovat navýšení kontingentu povolení. Problém je, že stávající počet povolení dnes nestačí na pokrytí exportních potřeb České republiky. Místo českých dopravců pak nastupují polští či běloruští dopravci, kteří tyto přepravy zajišťují.

Ale i přes nedostatek povolení v některých relacích se počet nákladních vozidel v České republice neustále zvyšuje. Například v tak velké zemi, jako je Rusko, dopravci provozují pouze dvanáct tisíc kamiónů, zatímco u nás je jich do započítávání pro příděl zahraničních povolení zařazeno téměř jedenadvacet tisíc!“

„Problematika vstupních povolení by se však měla, alespoň zčásti, vyřešit se vstupem České republiky do Evropské unie. Máte již představu o tom, co dalšího rozšíření EU tuzemským dopravcům přinese?“

„Vstupem do EU zmizí ‚nenáviděná‘ vstupní povolení, která limitují mezinárodní dopravu a potažmo i obchod. To bude bezesporu zásadní změna. Tato liberalizace se bude týkat nejen stávajících zemí EU, ale i nově přijatých členů. Dále je jasné i to, že čeští dopravci si budou moci zažádat o vrácení DPH z pohonných hmot, například v Německu. Dopravci ze zemí Evropské unie dnes také mají třeba až čtyřprocentní slevy na silniční poplatky v Itálii a vedle toho mohou žádat i o vrácení DPH. Dnes jsou čeští dopravci znevýhodněni i při cestách do Rakouska, kam mohou vjet pouze s vozidly o celkové hmotnosti 38 tun, zatímco dopravci z EU s vozidly o dvě tuny těžšími.“

„Můžete se stručně zmínit o některých nových službách, které váš region pro dopravce zajišťuje?“

„Zavedli jsme například informační portál pro dopravce. Každý dopravce, který navštíví naše regionální pracovitě, si tak může ‚zasurfovat‘ bez omezení po internetu a prostřednictvím webové stránky Sdružení ČESMAD Bohemia může získat mnoho důležitých dopravních informací. Pro dopravce jsme také zavedli prodej platebních karet, které jsou určeny k placení průjezdu některými komunikacemi v zahraničí.

Velmi užitečné jsou již zmíněné zahraniční semináře – doposud jsme při nich jednali s anglickými, francouzskými, německými a rakouskými orgány a mohu říci, že se podařilo navázat velice potřebné kontakty. Například ve Francii jsme díky nim letos mohli pomoci již čtyřiceti pěti firmám, aby jim nebyla udělena kauce, neboť se podařilo prokázat, že k nesrovnalostem došlo neúmyslně – pouze proto, že řidiči neměli všechny potřebné informace.“

„Takže Francie se pro české dopravce z hlediska kontrol stala již bezproblémovou?“

„Tak se to říci nedá, ale řadu nepříjemných situací se nám skutečně již podařilo vyřešit bez zbytečných postihů. V současné době se však francouzské kontrolní orgány začaly zaměřovat na kontrolu atestů k ekologickým vozidlům. Víme dokonce o případu, kdy dealer špatně vyplnil příslušný formulář a dopravce pak byl ve Francii pokutován, a vlastně ani nevěděl proč. Takže nyní se snažíme získat novou metodiku, podle níž se postupuje, aby se dopravci na tyto kontroly mohli připravit. Stejně jako další důležité dokumenty ji hodláme přeložit do češtiny a zveřejnit na našich webových stránkách. V dohledné době zde budou k nahlédnutí například pasáže z novely silničního zákona Slovenské republiky, která se českých dopravců dotýká především v tom smyslu, že řidič nyní u sebe musí mít potvrzení, které dokládá, že je u dané firmy zaměstnán (obdobně jako je tomu ve Francii či v Německu).“

Milan Frydryšek

spinner