17. října 2002
Americký federální soud v San Francisku minulý týden nařídil otevření všech 29 uzavřených přístavů na západním pobřeží Spojených států a stanovil osmdesátidenní lhůtu pro příměří v pracovním sporu, který k jejich uzavření vedl, s cílem předejít citelným hospodářským ztrátám před vánočními svátky.
Výluku v přístavech od San Diega až po Seattle nařídila 29. září Asociace tichomořské námořní přepravy (PMA), která hájí zájmy vedení přístavů. Asociace obvinila odborovou organizaci přístavních dělníků ILWU z toho, že její členové záměrně bojkotovali práci přehnaným dodržováním předpisů a dalšími kroky.
Zástupci PMA po vyjádření soudu uvedli, že přístavy začnou postupně obnovovat činnost. Bude však trvat asi šest týdnů, než přeloží náklad z lodí, které se před nimi za deset dní výluky shromáždily. Odbory již vyhlásily, že tato situace může ohrozit bezpečnost práce, a naznačily tak možné pokračování svého bojkotu.
O soudní intervenci požádal prostřednictvím ministra spravedlnosti prezident George Bush na základě Taftova-Hartleyova zákona, který umožňuje nařídit obnovení práce za stávky či výluky až na 80 dní, pokud je to v zájmu národní bezpečnosti nebo zdraví.
Komise, kterou prezident ustavil k prozkoumání situace, totiž dospěla k závěru, že obě strany nevyřeší spor v rozumném čase. Kvůli zastavení práce ztrácela ekonomika USA asi jednu miliardu USD denně.
Odbory v jednáních o nové pracovní smlouvě vystupují proti zavádění základních počítačových technologií do přístavů. Jejich klíčovým požadavkem je snaha o udržení dosavadních privilegií, tedy o to, aby nová místa v obsluze počítačů zůstala plně pod jejich kontrolou, jako je tomu u většiny jiných pracovních postů v přístavech. Jednání obou stran s federálním zprostředkováním skončila po týdnu bez výsledku.
V přístavech na západním pobřeží USA se překládá zboží až za 300 miliard USD ročně. Ještě v polovině minulého týdne bylo před přístavy nuceno čekat na dvě stě námořních lodí s potravinami, spotřebním a průmyslovým zbožím.
Profitovali letečtí dopravci
Zavřené přístavy v USA byly ovšem naopak darem z nebes pro letecké společnosti: letecká doprava na linkách přes Tichý oceán z nastalé situace významně profitovala. Řada asijských vývozců totiž přešla na leteckou dopravu, aby stihla předvánoční nákupní sezónu.
Manažeři divizí nákladní přepravy leteckých společností uvedli, že zhruba za týden, po nějž byly přístavy na západě USA uzavřeny, se cena za dopravu zboží do USA v Asii zvýšila o více než 15 procent.
„Sazby za nákladní dopravu se od začátku výluky přístavů zvýšily na lince z Hongkongu do USA o dva hongkongské dolary (0,26 USD) za kilogram,“ uvedl například manažer italské Jet Air Service Freight Forwarding, podle nějž se do letadel v Číně a Hongkongu nyní nakládají především oděvy a hračky – hlavní čínské exportní položky a nejvyhledávanější předvánoční zboží.
Za posledních padesát pět let američtí prezidenti využili Taftova-Hartleyova zákona jedenatřicetkrát a ve dvaceti devíti případech jim dal soud možnost nařídit stávkujícím zaměstnancům obnovení práce. Nikdy však nešlo o výluku, tedy o zastavení práce manažery. (čtk)