8. února 2001
Vláda minulý týden na svém jednání schválila využívání soukromého kapitálu pro infrastrukturní investice. Jde zejména o financování výstavby dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou na hranici s Polskem. „Vláda se vůbec nezabývala rozhodováním o tom, který investor by měl D47 stavět,“ uvedl po jednání vlády ministr dopravy a spojů Jaromír Schling. „Využití soukromého kapitálu může přinést nejen určitou úlevu pro státní rozpočet, ale především zrychlení výstavby (D47),“ prohlásil ministr. Vláda také uložila ministerstvu dopravy a spojů, aby ve spolupráci s ministerstvem financí do měsíce předložilo propracovanější materiál. Ministerstvo musí současně předložit věcné návrhy legislativních norem, které chybějí nebo nevyhovují využití soukromého kapitálu pro investice do infrastruktury, dodal Schling. O projekt dálnice D47 projevila zájem izraelská firma Housing&Construction Holding Company Ltd. (viz DN 05/01), která chce výstavbu provádět přes dceřinou stavební společnost Solel Boneh. Konkrétní firmu by měla vláda vybrat později na základě výjimky ze zákona o zadávání veřejných zakázek. Původně návrh počítal s přidělením zakázky přímo izraelskému investorovi. Konkrétním postupem, jak vybrat investora, se bude vláda zabývat při dalším jednání, uvedl ministr. Jedním z modelů financování by mohlo být tzv. šedé mýtné. Státní rozpočet by investorovi v závislosti na počtu projíždějících vozidel splácel investované peníze. „Toto je nejpravděpodobnější varianta,“ dodal ministr. S postupem ministerstva nesouhlasí Sdružení pro výstavbu silnic, které požaduje vypsání běžného výběrového řízení. Sdružení rovněž upozornilo, že ekonomická studie k materiálu pro vládu neobsahuje některé neopominutelné náklady ve výši 25 miliard Kč, což variantu soukromého financování oproti stavbě za účasti státu zlevnilo na 39 miliard. Státní varianta počítá se zhruba 62 miliardami Kč. Ministr upozornil, že porovnání těchto výpočtů nebylo předmětem jednání vlády. (čtk)