WCRR 2001

Specialisté jednali o klíčových otázkách drážního výzkumu

„Trhy, produkty a technologie“ – takové bylo hlavní téma 5. ročníku Světového kongresu o drážním výzkumu „WCRR 2001“ (World Congress on Railway Research), na němž se v německém Kolíně nad Rýnem na konci listopadu setkalo přibližně tisíc odborníků z celého světa.
Specialisté z oblasti drážního výzkumu se na kongresu zabývali možnostmi, jak lépe naplnit očekávání odesilatelů zboží i občanů hledajících efektivní a k životnímu prostředí přátelskou železniční dopravu. Diskutovali o optimalizaci železniční dopravy a její infrastruktury, o provozních systémech a managementu sítě, technologii kontroly a bezpečnosti, optimalizaci řetězců osobní dopravy a logistických řetězcích pro zboží. Zvláštní pozornost věnovali automatickým naváděcím systémům, inspekcím tratí, pohodlí cestujících v osobní dopravě, zvyšování rychlosti, boji proti hluku, inteligentním nákladním vlakům, budování struktur a údržbě.
Kongres zahájili komisař Evropské unie pro výzkum Philippe Busquin, německý ministr pro vědu a výzkum Edelhard Bulmahn a předseda představenstva Německé dráhy Hartmut Mehdorn. S referáty o klíčových otázkách drážního výzkumu z hlediska železničních společností na kongresu vystoupili například i předseda Mezinárodní železniční unie UIC Miguel Corsini, Louis Gallois z Unie evropského železničního průmyslu (UNIFE), H. Steffen z Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a předseda Východojaponské drážní společnosti M. Matsuda.
Nový evropský orgán
Jednou z klíčových událostí kongresu bylo ustavení Evropské poradní rady pro drážní výzkum „ERRAC“ (European Rail Research Advisory Council), která se bude zabývat podněty Evropské komise. Záměrem nového orgánu bude sjednocování činnosti jednotlivých subjektů působících v oblasti železničního výzkumu a vytváření podmínek pro fungování jednotného evropského drážního systému.
Součástí kongresu byl odborný veletrh, na němž se prezentovaly podniky drážního průmyslu, železniční společnosti i výzkumné instituce. Odborníci se mohli během kongresu zúčastnit i některé z řady odborných exkurzí, například na zkušební okruh magnetického vlaku Transrapid, do výzkumného střediska v Mindenu, na novou vysokorychlostní trať spojující Kolín nad Rýnem a Frankfurt nad Mohanem či do centra elektronické signalizace v Kolíně nad Rýnem-Deutschi.
Předchozí ročníky kongresu se konaly v Paříži, v Colorado Springs, ve Florencii a v Tokiu. WCRR se v průběhu své desetileté existence stal unikátním fórem pro výměnu informací a zkušeností ze všech oblastí drážního výzkumu. Pořadatelem letošního kongresu byla Německá dráha (DB), Asociace amerických železnic (AAR), Technologické centrum drážní dopravy USA (TTCI), Drážní technický výzkumný ústav z Japonska (RTRI) a italské a francouzské dráhy.
(jk) 

spinner