13. prosince 2001
„Trhy, produkty a technologie“ – takové bylo hlavní téma
5. ročníku Světového kongresu o drážním výzkumu „WCRR 2001“ (World
Congress on Railway Research), na němž se v německém Kolíně nad Rýnem na
konci listopadu setkalo přibližně tisíc odborníků z celého světa.
Specialisté z oblasti drážního výzkumu se na kongresu zabývali
možnostmi, jak lépe naplnit očekávání odesilatelů zboží i občanů
hledajících efektivní a k životnímu prostředí přátelskou železniční
dopravu. Diskutovali o optimalizaci železniční dopravy a její
infrastruktury, o provozních systémech a managementu sítě, technologii
kontroly a bezpečnosti, optimalizaci řetězců osobní dopravy a logistických
řetězcích pro zboží. Zvláštní pozornost věnovali automatickým
naváděcím systémům, inspekcím tratí, pohodlí cestujících v osobní
dopravě, zvyšování rychlosti, boji proti hluku, inteligentním nákladním
vlakům, budování struktur a údržbě.
Kongres zahájili komisař Evropské unie pro výzkum Philippe Busquin,
německý ministr pro vědu a výzkum Edelhard Bulmahn a předseda
představenstva Německé dráhy Hartmut Mehdorn. S referáty o klíčových
otázkách drážního výzkumu z hlediska železničních společností na
kongresu vystoupili například i předseda Mezinárodní železniční unie
UIC Miguel Corsini, Louis Gallois z Unie evropského železničního průmyslu
(UNIFE), H. Steffen z Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a předseda
Východojaponské drážní společnosti M. Matsuda.
Nový evropský orgán
Jednou z klíčových událostí kongresu bylo ustavení Evropské poradní
rady pro drážní výzkum „ERRAC“ (European Rail Research Advisory
Council), která se bude zabývat podněty Evropské komise. Záměrem nového
orgánu bude sjednocování činnosti jednotlivých subjektů působících
v oblasti železničního výzkumu a vytváření podmínek pro fungování
jednotného evropského drážního systému.
Součástí kongresu byl odborný veletrh, na němž se prezentovaly podniky
drážního průmyslu, železniční společnosti i výzkumné instituce.
Odborníci se mohli během kongresu zúčastnit i některé z řady odborných
exkurzí, například na zkušební okruh magnetického vlaku Transrapid, do
výzkumného střediska v Mindenu, na novou vysokorychlostní trať spojující
Kolín nad Rýnem a Frankfurt nad Mohanem či do centra elektronické
signalizace v Kolíně nad Rýnem-Deutschi.
Předchozí ročníky kongresu se konaly v Paříži, v Colorado Springs, ve
Florencii a v Tokiu. WCRR se v průběhu své desetileté existence stal
unikátním fórem pro výměnu informací a zkušeností ze všech oblastí
drážního výzkumu. Pořadatelem letošního kongresu byla Německá dráha
(DB), Asociace amerických železnic (AAR), Technologické centrum drážní
dopravy USA (TTCI), Drážní technický výzkumný ústav z Japonska (RTRI) a
italské a francouzské dráhy.
(jk)