Německo

Spedice: „Spolková vláda likviduje německý střední stav“

Dopravní firmy střední velikosti v Německu tiše a nepozorovaně odcházejí ze scény, zatímco rámcové podmínky pro podnikání v dopravě se dále zhoršují. Na výročním zasedání Svazu spedice a logistiky německé spolkové země Bádensko-Württembersko (VSL) to v létě v Mannheimu prohlásil předseda svazu G. J. Britsch.

G. J. Britsch přisoudil odpovědnost za za-ostávání německých firem v soutěži se zahraniční konkurencí spolkovému ministru dopravy Kurtu Bodewigovi. Podle předsedy svazu je nepochopitelný především ministrův argument, že zavedení mýtného na německých dálnicích bude představovat příspěvek k harmonizaci konkurenčních podmínek, protože jej budou platit i zahraniční dopravci. „Německá politika zřejmě zájmy německých dopravních oborů odepsala a toto pole přenechá podnikům, které sídlí v zahraničí,“ prohlásil

G. J. Britsh. „Zavedení mýtného zvýší náklady a tyto náklady budou muset dopravci přesunout na své příkazce. Vše se nakonec projeví u konečného spotřebitele,“ do­dal.

Podobně „katastrofální“ jako v sektoru nákladní silniční dopravy je podle předsedy svazu i současný stav německé vnitrozemské plavby. G. J. Britsch, který stojí v čele rejdařské firmy Reederei Schwaben GmbH, na výročním zasedání prohlásil, že „obor vnitrozemské plavby žije ze své podstaty a je plíživě likvidován“. Průměrné stáří německé flotily pro suché cargo v současné době přesahuje padesát let. Obor, který tvoří především partikuláři, přitom podle G. J. Britsche nemá žádné prostředky na obnovu lodního parku. „V současné době již není možné, aby lodní dopravce mohl tak jako dříve použít na investice celý výtěžek z prodeje staré lodi. Dnes musí výnos z prodeje jako mimořádný příjem zdanit. Těmito přísnými opatřeními němečtí politici ruinují celý obor, takže je celkem pochopitelné, že Nizozemci stále zvyšují svůj podíl na rýnské plavbě, zatímco německou vlajku lze na zádích lodí vidět stále méně často,“ prohlásil G. J. Britsch.

Předseda svazu se kriticky vyslovil také k připravovanému převzetí koncernu Stinnes Německou dráhou DB AG. Podle G. J. Brit-sche se tak dráha přestane omezovat na funkci dopravce a prostřednictvím společnosti Schenker vstoupí i na pole spedice a logistiky. „Na jedné straně stojí gigant pošta, na druhé straně gigant dráha. Oba jsou vybaveny prostředky z pohledu středního stavu nevyčerpatelnými. Lze se obávat, že jednoho dne na dopravním trhu vznikne oligopolní struktura.

Střední stav pak bude mít šanci na přežití, jen když vytvoří konkurenceschopné kooperace, nebo obsadí takové mezery na trhu, o něž velké společnosti nemají zájem,“ konstatoval

G. J. Britsch. (ja)

spinner