16. května 2002
Nedávno jsme se na stránkách Dopravních novin zabývali
nejvýznamnějším dokladem FIATA – FIATA konosamentem pro multimodální
přepravu (viz DN 10/02). Tentokrát se k problematice zasilatelských dokladů
a formulářů vrátíme ještě jednou.
Systematicky lze tzv. unifikované zasilatelské doklady rozdělit do dvou
skupin:
- tzv. spediční potvrzení (v tomto kontextu se zpravidla méně po-užívá termín „zasilatelské potvrzení“), která jsou buď o převzetí zásilky (respektive o převzetí zásilky k odeslání) nebo o odeslání zásilky, a tzv. zasilatelské (spediční) konosamenty.
Spediční potvrzení o převzetí zásilky (Forwarder´s Certificate of
Receipt – FCR) i spediční potvrzení o odeslání zásilky
(Forwarder´s
Certificate of Transport – FCT) mají zpravidla unifikovanou podobu (viz
níže FIATA FCR a FIATA FCT).
Za dokumenty do značné míry problémové jsou považovány tzv. zasilatelské
(spediční, speditérské) konosamenty (House Bill of La-ding).
Jedná se o doklady, které nejsou cennými, obchodovatelnými papíry –
náložnými listy. Jsou „konosamenty“ v podstatě jen svým názvem,
protože nesplňují pro konosamenty nutnou podmínku – nevydal je totiž
dopravce, respektive osoba přejímající odpovědnost dopravce.
Jejich název – zasilatelské konosamenty – je cílevědomě
zavádějící. Na základě předložení originálu takového
„konosamentu“ nelze po dopravci požadovat vydání zásilky, protože
dopravce v tomto případě vůbec není smluvní stranou vztahu, který doklad
osvědčuje.
FIATA multimodální konosament – FIATA FBL (někdy též FIATA B/L),
o kterém jsme pojednávali minule, je tak obsahově zcela odlišný.
Mezinárodní zasilatelské doklady a formuláře FIATA
Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA dosahuje
s doklady, které navrhla a vyvinula, značného úspěchu. Během uplynulých
let již byly vydány milióny dokladů a formulářů, které úspěšně
posloužily exportérům a importérům na celém světě.
V oblasti dokumentů nejde jen o jejich formální mezinárodně jednotně
unifikovanou formu, ale především o jejich obsah.
Mezinárodně sjednocenými dokumenty (doklady) FIATA jsou:
u FIATA FCR – Spediční potvrzení o převzetí zásilky (1955, 1982);
u FIATA FCT – Spediční potvrzení o odeslání zásilky (1959, 1996);
u FIATA FWR – Potvrzení o převzetí zásilky do skladu (1975, 1982);
u FIATA FBL – Konosament FIATA pro multimodální přepravu (1970, 1992);
u FIATA FWB – Multimodální nákladní list (1997).
Do značné míry relativně samostatný problémový okruh představuje
v této souvislosti Neutral Air Waybill (AWB) – Neutrální letecký
nákladní list (1996), o kterém se zmíníme na závěr této kapitoly.
Mezi mezinárodně zavedené formuláře FIATA patří:
u FIATA FFI – Spediční příkaz FIATA (1984);
u FIATA SDT – Prohlášení odesilatele pro přepravu nebezpečného zboží
(1997);
u FIATA SIC – Hmotnostní deklarace odesilatele pro multimodální
přepravu – formulář lze použít pouze při multimodálních
kontejnerových přepravách z/do vnitrozemí USA v případech, že hmotnost
naloženého zboží přesahuje 29 000 lbs =
13 154 kg (1997).
Úvodem před objasněním konkrétních obsahových a formálních
náležitostí jednotlivých dokumentů a formulářů je ještě předem třeba
zdůraznit, že:
- důležitou otázkou v praktickém používání zasilatelských dokladů a formulářů je to, zda jsou či nejsou tzv. akreditivními doklady (dokumenty) a zda je lze považovat za tzv. cenné a tudíž i obchodovatelné papíry.
Zásadní význam těchto dokladů pak spočívá v tom, že na jejich
základě je finanční ústav (banka) povinen poskytnout plnění
vyplývající z otevřeného akreditivu. Tedy je-li v akreditivu výslovně
uveden dokument vystavený zasilatelem a splňuje-li tento dokument – či
dokumenty – náležitosti požadované akreditivem), pak je finanční ústav
povinen na jeho základě poskytnout plnění. Proto je třeba, aby zasilatel
příkazci vždy vystavoval takové dokumenty, které budou plně v souladu
s podmínkami akreditivu a které nebudou dávat příčinu k jejich
odmítnutí finančním ústavem, respektive které nezpůsobí jejich
neakceptovatelnost. Neakceptováním dokladů vystavených zasilatelem dochází
k tzv. neotevření akreditivu a tím zpravidla i ke vzniku finančních
škod, jejichž důsledek je přičítán zasilateli.
Od počátku roku 1994 jsou v platnosti tzv. „Jednotné zvyklosti a praxe
pro dokumentární akreditivy“ (The Uniform Customs and Practice for
Documentary Credits), které vydala Mezinárodní obchodní komora ICC a
zkráceně jsou nazývány UCP 500. Představují novelizaci původních UCP
400.
V rámci vstupu do tzv. elektronického věku se FIATA soustřeďuje i na to,
aby dopravně-zasilatelské doklady a formuláře FIATA umožňovaly jejich co
možná nejefektivnější elektronické zpracování a byly vzájemně
kompatibilní v oblasti dat, a umožňovaly tak pokud možno co
nejjednodušší EDI. Elektronická forma přenosu FIATA dokladů odpovídá
předpisům OSN pro EDI včetně normy EDIFACT.
Jednotlivé dokumenty a formuláře FIATA
1/ FIATA FCR – Spediční potvrzení o převzetí zásilky (někdy též:
Speditérské /zasilatelské/ potvrzení o převzetí zboží, Certifikát
o příjmu apod.), Forwarder´s Certificate of Receipt
FIATA FCR umožňuje zasilateli, aby přepravci (odesilateli) vydal speciální
doklad jako oficiální potvrzení, že převzal odpovědnost za zásilku.
Obsahem tohoto potvrzení je prohlášení zasilatele o převzetí zásilky
v souladu s podmínkami uvedenými na rubu dokumentu. Především se jedná
o převzetí zásilky tzv. v dobrém stavu a převzetí příslušných
dispozic k nakládání se zásilkou, respektive s neodvolatelným příkazem
ji zaslat příjemci uvedenému v dokladu anebo ji držet k jeho dispozici.
Tento příkaz lze zrušit pouze tím, že bude originál dokladu FIATA FCR
vrácen vydávajícímu zasilateli, a to jen do doby, dokud je zasilatel ještě
schopen zrušení nebo změnu přepravních dispozic zajistit.
FIATA FCR se velmi často používá tehdy, dodává-li se zboží na paritě
„Ex works – ze závodu“ a přitom je třeba, aby prodávající prokázal
kupujícímu skutečné splnění své povinnosti vyexpedování, respektive
předání zboží. To se děje právě předložením tohoto dokladu.
FIATA FCR lze využít jako akreditivní dokument. V případě akreditivu
může prodávající za předem stanovených podmínek předložit FIATA FCR
vydaný zasilatelem, aby obdržel platbu od kupujícího v prodejní ceně
stanovené akreditivem. Prodávající již nemůže disponovat zbožím, které
předal zasilateli, pokud byl doklad FIATA FCR předán kupujícímu.
Doklad FIATA FCR sám o sobě není cenným papírem, a tudíž není ani
obchodovatelný.
U vydání FIATA FCR musí zasilatel především zajistit, že:
u on nebo jeho agent (filiálka, mezizasilatel) převzal popsanou zásilku a
že pouze on má právo s popsanou zásilkou disponovat,
u zásilka se jeví být v dobrém stavu,
u údaje na dokladech přesně odpovídají udělenému příkazu,
u podmínky přepravních dokladů (B/L atd.) nejsou v rozporu se závazky
převzatými v rámci FIATA FCR.
Zasilateli se doporučuje, aby svou odpovědnost kryl pojištěním v souladu
s požadavky FIATA FCR.
Když dodání zásilky příjemci nezávisí na předání tohoto dokladu, je
vydáván pouze jeho originál. Jsou-li zapotřebí další kopie, mají se
použít formuláře s předtiskem „Copy Not Negotiable“.
FIATA FCR je zaveden i v České republice, kde je k dispozici členům Svazu
spedice a logistiky ČR (SSL). Jedná se o dokument zelené barvy (viz
reprodukce). V ČR jsou na rubu tohoto dokumentu uvedeny Vše-obecné
zasilatelské podmínky SSL (v angličtině), kterými je zasilatel povinen se
řídit. Formálně jsou tyto dokumenty rovněž mezinárodně unifikovány
(jsou označeny logem FIATA) a v našich podmínkách navíc nesou označení
Svazu spedice a logistiky ČR. Doklady FIATA FCR vydává sekretariát SSL již
několik let. Číslovaná sada sestává z originálu a tří kopií. Na
přední straně se uvádí odesilatel, příjemce, číslo „pozice“
zasilatele, značky a čísla zboží, počet a druh a popis zboží, hrubá
hmotnost a rozměry – podle deklarace odesilatele. Ve spodní části je
uveden text: „Potvrzujeme, že jsme převzali kontrolu nad výše uvedenou
zásilkou vnějškově v dobrém stavu a podmínkách – k dispozici
příjemci s neodvolatelným příkazem, resp. k dodání příjemci.“ Dále
jsou v dokumentu popsány podmínky možného zrušení nebo změny
zasilatelského příkazu. Nakonec se uvádí místo a datum vydání –
razítko a podpis.
2/ FIATA FCT – Spediční potvrzení o odeslání zásilky (někdy též:
Certifikát o dopravě /přepravě/, Dopravní certifikát),
Forwarder´s Certification of Transport
Tento formulář je do značné míry podobný FIATA FCR tím, že se rovněž
odvolává na (na rubu tohoto dokladu umístěné) podmínky FIATA, které jsou
však u FCT obsáhlejší. Zejména je zde uvedeno, že výstavce FIATA FCT
nejedná jako dopravce (nýbrž jako zasilatel), a tudíž odpovídá pouze za
zprostředkování přepravy a ne za její provedení, i když odpovídá za
dodání zásilky prostřednictvím třetích osob. Zasilatel má na základě
potvrzení FIATA FCT oprávnění k uzavření přepravních a jim obdobných
smluv – to znamená, že v tomto kontextu sice stále vystupuje „v zájmu
zboží“, ale již ne jako komisionář, nýbrž jako mandatář – tedy
jinak, než je v ČR
ve smyslu ustanovení zasilatelské smlouvy podle Obchodního zákoníku ČR
možné.
FIATA FCT podmiňuje pojištění zásilky pouze zvláštním ujednáním.
Také u FIATA FCT se vyskytuje určitá obsahová podobnost s konosamentem,
respektive snaha tohoto dokladu o jeho substituci. Ze stejných důvodů,
které byly uvedeny u tzv. zasilatelských konosamentů, není FIATA FCT
cenným ani obchodovateným papírem, respektive náložným listem (jde
o smluvní vztah k zasilateli, nikoli k dopravci).
Funkce FIATA FCT jako akreditivního dokladu je možná. Lze jej v podstatě
použít, avšak zásadně nikoli v případech, v nichž má být užito
konosamentu.
Jedná se o doklad žluté barvy. Dokument FIATA FCT zatím není v ČR
zaveden. V mezinárodním provedení je rovněž unifikován, na rubové
straně je opatřen všeobecnými zasilatelskými podmínkami a opatřen logem
FIATA, respektive jeho vydávajícího řádného člena.
3/ FIATA FWR – Potvrzení o převzetí zásilky do skladu (někdy též:
Příjmové skladové potvrzení nebo Příjmový skladový doklad nebo
Potvrzení o převzetí zásilky do skladu), Warehouse Receipt
FIATA FWR zatím není mezinárodním unifikovaným dokumentem FIATA. Jedná se
o doklad používaný zasilatelem v rámci jeho skladových obchodních
operací. Podstatou funkce tohoto dokladu je závazek zasilatele vydat jako
skladovatel jím uskladněné zboží, a to proti předložení originálu FIATA
FWR.
Jde o dokument oranžové barvy, který dosud nebyl v ČR zaveden.
4/ FIATA FWB – Multimodální nákladní list (nákladní list pro
multimodální přepravu), Not-Negotiable Multimodal Transport Waybill
Jde o zasilatelský doklad FIATA, který lze používat v multimodálních a
kombinovaných přepravách v těch případech, kdy z nějakého důvodu
není pro zasilatele či jeho příkazce vhodné či účelné použít dokument
FIATA FBL.
Dokument FIATA FWB odpovídá standardům UNCTAD/ICC.
FIATA FWB není cenným ani obchodovatelným papírem.
FIATA FWW je dokument bílé barvy s modrým orámováním, na jehož titulní
straně je zobrazeno logo vydávajícího národního sdružení zasilatelů a
logo ICC.
5/ FIATA FFI – Spediční (někdy též zasilatelský) příkaz, Forwarding
Instructions
V řadě obchodních případů zasilatelé navrhují a tisknou své vlastní
formuláře spedičních příkazů, které mají vyplňovat a potvrzovat jejich
zákazníci (příkazci). Proto nejsou formuláře spedičních příkazů
různých zasilatelů jednotné.
Z těchto důvodů FIATA navrhla jednotný vzor Spedičního příkazu –
FIATA FFI. Jednotný formulář FIATA odpovídá normě OSN pro obchodní
formuláře, jejímž cílem je nabídnout normalizovanou základnu pro doklady
a formuláře používané v mezinárodním obchodě. FIATA FFI je navržen
tak, aby mohl být používán v sérii s ostatními formuláři a doklady a
aby jejich kombinace mohly sloužit různým obchodním účelům.
Národní zasilatelské svazy FIATA mohou přizpůsobit tento příkazový
formulář svým vlastním potřebám. Přitom je podstatné, že tyto změny
musí být v souladu se zmíněnou normou OSN. FIATA doporučuje svým
národním členům, aby formulář FIATA FFI přijali a zavedli, a to zejména
proto, že jde o významný nástroj ke zlepšení profesní úrovně
zasilatelů, přispívající k posílení právní jistoty a vzájemné
důvěry mezi zasilateli a příkazci. Formulář FIATA FFI slouží také ke
zlepšení jednotné image zasilatelství jako podnikatelského oboru.
Formulář FIATA FFI má bílou barvu s modrým tiskem. SSL jej pro své členy
vydává od roku 2000.
6/ FIATA SDT – Prohlášení odesilatele pro přepravu nebezpečného zboží
(někdy též: Odesilatelova deklarace pro přepravu nebezpečného zboží),
Shipper´s Declaration for the Transport of Dangerous Goods
Kromě výše uvedených dokladů, vytvořených na podporu sjednocení
zasilatelských dokumentů, se FIATA rovněž rozhodla dát zasilatelům
k dispozici také speciální formulář pro odesilatelovu deklaraci
týkající se přepravy nebezpečného zboží.
V případě, že se zasilatel zabývá přepravou nebezpečných věcí,
potřebuje o nich co nejpodrobnější informace, zejména co se týče jejich
klasifikace (ve smyslu Dohody ADR – pro přepravu po silnici, Dohody RID –
pro přepravu po železnici a IMDG/IMO – pro přepravu po moři). Tato
klasifikace je uvedena na rubu formuláře. Odesilatelova deklarace FIATA SDT
zasilateli umožňuje, aby identifikoval přepravované nebezpečné zboží a
řešil otázku odpovědnosti v případě nehody či poškození. Proto je
důležité, aby formulář FIATA SDT nevyplňoval přímo zasilatel, nýbrž
aby jej v každém případě vyplnil a podepsal odesilatel, a to již před
jeho předáním zasilateli.
FIATA SDT má bílou barvu s červeným přerušovaným svislým lemováním,
je rovněž označen logem FIATA. V ČR dosud není zaveden.
Na úplný závěr této problematiky ještě zmínka o Neutrálním leteckém
náložním listu, i když se nejedná o dokument FIATA.
AWB – Neutrální letecký náložný list, Neutral Air Waybill
AWB není dokladem, resp. formulářem FIATA, a proto snad do této kapitoly ani
nepatří. Přesto – vzhledem k jeho významu a praktickému použití –
alespoň stručná zmínka. FIATA pouze AWB doporučuje k používání –
jedná se o přepravní dokument vytvořený IATA (Mezinárodní asociace
leteckých dopravců) a tak jeho obsah i další náležitosti podléhají
ustanovením IATA.
AWB je relativně samostatným druhem zasilatelského leteckého přepravního
dokladu, který nahra-zuje doklad House Air Waybill (HAWB). Ten je běžně
používán leteckými dopravci jako přepravní doklad – nákladní list.
AWB mohou používat zasilatelé vystupující jako konsolidátoři přepravy
leteckých kusových zásilek, respektive smluvní dopravci či agenti
leteckých dopravců (společností). AWB lze používat při přepravách
„letiště-letiště“ nebo „dům-dům“ pro jednotlivé, ale zejména pro
sdružené, respektive konsolidované letecké zásilky.
Aktivity zasilatele jednajícího jako smluvní dopravce, respektive jako
konsolidátor – někdy též integrátor (seskupovatel) zásilek –
vycházejí z toho, že v letecké přepravě jsou zásilky tarifovány
především podle hmotnosti. Seskupováním zásilek dosahují zasilatelé –
a tím i jejich příkazci – úspor na celkovém přepravném
vyplývajících z použití nižší hmotnostní tarifní sazby za kilogram
při vyšší celkové hmotnosti přepravované zásilky.
Letečtí dopravci přijímající neutrální AWB účtují zasilatelům
zpravidla jen poplatky za vystavení tohoto dokladu. Smyslem vystavení AWB pak
je potvrdit, že zasilatel přijímá podmínky leteckého dopravce, respektive
přepravní podmínky IATA. Proto je i dokument AWB prakticky shodný s IATA
Air Waybill s tím, že na zadní straně je poznámka o jeho použití
zasilatelem, respektive konsolidátorem.
Mezinárodní obchodní komora – ICC – vyjádřila s obsahem a formou AWB
souhlas s tím, že lze tento doklad používat i jako akreditivní doklad pro
bankovní operace.
AWB je náložným listem, tedy cenným a obchodovatelným papírem.
Neutral AWB je (shodně s IATA AWB) bleděmodrý dokument, zpravidla tištěný
v několika stejnopisech na tenkém papíře.
JUDr. ing. Radek Novák, CSc.,
katedra logistiky
Vysoké školy ekonomické v Praze