Ing. Ladislav Klimeš pro DN

„Společnost Menzies hlásí výrazný nárůst objemu odbaveného zboží“

Menzies Aviation Group (Czech) je jednou z handlingových společností, které operují na letišti v Praze-Ruzyni. O tom, jak se do její činnosti promítla krize letecké dopravy a také nedávná změna vlastníka firmy, jsme hovořili s jejím obchodním ředitelem ing. Ladislavem Klimešem.
„Jak se současný pokles poptávky po letecké přepravě odrazil na vašich loňských výsledcích? Mám na mysli hospodářské i přepravní ukazatele.“
„Hospodářské výsledky zatím k dispozici nemáme, protože podléhají auditu, který stále ještě probíhá. Pokud jde o přepravní výsledky, v oblasti cargo přepravy jsme za celý loňský rok zaznamenali pokles zhruba o pět procent. Je ovšem paradoxní, že od října evidujeme až závratné nárůsty. V porovnání se stejným obdobím roku 2000 jsme loni v říjnu zaznamenali nárůst o 17 procent, v listopadu o 46 a v prosinci o 13 procent.“
„Co je podle vás hlavní příčinou tohoto naprosto opačného trendu, než jaký vykazuje osobní doprava?“
„Souvisí to de facto i s 11. zářím loňského roku. V září jsme zaznamenali propad o plných
16 procent. Navíc také ukončil provoz Swissair. Naopak pozitivní vliv měl růst ekonomiky ČR.“
„Jak se vyvíjely výsledky cargo přepravy v prvních měsících letošního roku?“
„Za leden se přeprava meziročně zvýšila o 25 procent, v únoru jsme evidovali nárůst dokonce o 93 procent a za březen o 33 procent. Musím připustit, že do těchto výsledků se promítl příchod nového zákazníka, Lufthansy Cargo, což je z hlediska objemů největší společnost na pražském ruzyňském letišti. Kromě toho British Airways na linku do Prahy nasadily letadlo Boeing 767, které přepraví mnohem větší množství zboží. Současně ovšem téměř všechny společnosti zaznamenaly mezi loňským prosincem a letošním lednem určitý nárůst. A to přitom leden patří ke slabším obdobím roku…“
„Očekáváte, že stejný trend bude pokračovat i nadále v letní sezóně?“
„Ano. Pokud budu hovořit nejen za Menzies, ale třeba i za ČSA, musím uvést, že v současné době probíhají jednání o tom, aby do Prahy začala asi jednou až dvakrát týdně nákladním jumbem létat linka společnosti Cargolux Hongkong-Kuala Lumpur-Abú Dhabí-Praha-Lucemburk. Poté by i při pesimistických předpovědích mohlo pražské letiště vykázat po dvanácti měsících od zahájení provozu této linky téměř desetiprocentní nárůst. V propočtech vycházím z údajů, jež publikuje Česká správa letišť, i když do nich nezahrnuje náhradní leteckou dopravu, která je v některých případech dost významná.“
„Je již naplánován konkrétní termín zahájení provozu této linky?“
„Zavedení linky je vázáno na to, zda společnost získá patřičná obchodní práva. Pokud všechno dobře dopadne, mohl by se první let uskutečnit v horizontu dvou, maximálně tří měsíců.“
„Změnila se za poslední rok výrazným způsobem struktura vašich zákazníků?“
„Jak už jsem se zmínil, přibyla Lufthansa Cargo. Z českého trhu naopak odešla společnost Cathay Pacific, která nabízela sběrnou službu, protože k letům do Prahy neměla povolení od MDS. Opustily nás také společnosti Belavia a Croatia Airlines, z hlediska objemů ale nijak významné. Podstatným způsobem se projevila i skutečnost, že kurýrní a expresní společnost TNT začala pro lety do Prahy vy-užívat větší letadlo: drží stejnou frekvenci, avšak objemy se zdvojnásobily. Také další zákazníci výrazně zvětšili své objemy, někteří až v řádu sta procent.“
„Jaký podíl na přepraveném cargu zaujímají expresní společnosti TNT, UPS a DHL?“
„Tento podíl přesahuje deset procent z našeho celkového objemu. V důsledku teroristických útoků však UPS zrušila další let přes Prahu, kterým by zvýšila objem až o 50 procent své současné kapacity.“
„V roce 1999 změnila vaše mateřská společnost vlastníka a později i název. Jak se to projevilo na činnosti české pobočky?“
„Má to výhodu v tom, že jsme získali přístup k informacím o zákaznících, dozvíme se například, jaké druhy služeb požadují a jaká je jejich platební morálka. Máme také možnost získat v rámci firmy nové zákazníky, protože i pro ně je určitě jednodušší oslovit českou pobočku společnosti Menzies, pokud s její činností byli spokojeni i v jiných zemích. Na druhou stranu musíme přísně dodržovat stejný přístup ke všem zákazníkům na všech pobočkách společnosti.“
„Přinesl tento krok s sebou také rozšíření služeb?“
„Od začátku listopadu loňského roku jsme otevřeli v terminálu Jih pražského ruzyňského letiště obchodní značku pro pozemní odbavení letů všeobecného letectví Execair. Execair je další dceřiná společnost naší mateřské firmy, která se specializuje pouze na všeobecné letectví. Pražská stanice byla otevřena jako desátá na světě, po ní ještě přibyly další tři.“
„Byli jste nuceni nějaké služby naopak omezit?“
„Ne.“
„Zmínil jste se o spolupráci se sesterskými stanicemi. Spolupracujete s pobočkami ve východní Evropě?“
„Menzies Aviation Group provozuje další pobočku ve východní Evropě pouze v Rumunsku, proto se zaměřujeme spíše na spolupráci se stanicemi na západ od České republiky. Nejvíce samozřejmě komunikujeme s londýnským ústředím.“
„Stále častěji se v současné době hovoří o zavádění elektronického nákladního listu. Jste na tuto možnost připraveni již nyní?“
„Pokud bude v rámci České republiky rozhodnuto, že budou zavedeny elektronické nákladní listy, budeme se muset na tuto skutečnost připravit. Určitě se v tomto směru projeví jako výhoda naše začlenění do skupiny Men-zies, protože veškeré elektronické systémy jsou centrálně koordinovány z našeho londýnského ústředí. Lze tedy očekávat, že pokud bude používání elektronických nákladních listů fungovat jinde, nebude problém je lokalizovat ani v České republice. S platností od 1. ledna letošního roku jsme zavedli nový systém pro celý cargo provoz, který byl vybírán ve spolupráci s londýnskou centrálou tak, aby byl jednotný v celé Evropě.“
„Vnímáte to, že Česká republika ještě neratifikovala Montrealský protokol č. 4, který možnost použití tohoto elektronického dokladu mimo jiné zavádí, jako výrazný nedostatek?“
„Pro zrychlení komunikace mezi námi a například konečným příjemcem by používání elektronického nákladního listu bylo určitě přínosem.“
„Kromě odbavení zboží zajišťujete také odbavení cestujících. Jak se situace vyvíjela v této oblasti?“
„Od 22. března začala do Prahy létat dceřiná společnost British Midland bmibaby. Jedná se o tzv. nízkonákladového dopravce. I díky rostoucí poptávce pak společnost Go zvýšila frekvenci na čtyři lety denně a po Lufthanse se stala naším druhým největším zákazníkem. Musím říci, že dosavadní výsledky Go i bmibaby jsou překvapující.“
„Které společnosti jsou vaším dalším významným zákazníkem?“
„Podle počtu frekvencí je pořadí našich pravidelných zákazníků následující: Lufthansa, Go, Alitalia, bmibaby, Aerosvit, Turkish Airlines a TAROM.“
„Vy stále ještě odbavujete Alitalii, která je spolu s ČSA členem aliance SkyTeam? To zní trochu paradoxně…“
„Paradoxy existují na obou stranách. My odbavujeme Lufthansu, zatímco další členy Star Alliance – SAS a Austrian Airlines – odbavují ČSA.“

Martina Novická 


spinner