31. října 2002
Společnost United Parcel Service (UPS) zavedla v říjnu jako první expresní přepravce na českém trhu doručovací informační systém DIAD, který usnadňuje přenos informací o přepravovaných zásilkách. Systém využívají pracovníci UPS zatím v Praze, postupně by se měl rozšířit i do ostatních částí republiky. O novém systému a dalším rozvoji společnosti UPS v České republice jsme hovořili s jejím ředitelem Petrem Zháňalem.
„V Praze jsou kurýři UPS nově vybaveni ručním počítačem. K čemu toto zařízení slouží?“
„Přenosný ruční počítač DIAD (Delivery Information Acquisition Device) je moderní systém pro shromažďování a přenos informací o přepravovaných zásilkách. Našim kurýrům nahrazuje desky se záznamovými přepravními listy. Řidič tedy nemusí záznam o každé zásilce ručně vyplňovat, vkládá jej prostřednictvím klávesnice přímo do paměti DIADu. Počítač má navíc zabudovaný skener čárových kódů pro rychlý záznam identifikačního čísla každé zásilky opatřené štítkem. Zákazníci v Praze, kteří budou přijímat zásilku, se nyní budou podepisovat speciálním perem na podpisovou destičku DIADu a počítač jejich podpis uchová v elektronické podobě.“
„Co se pak se získanými informacemi, uloženými v ručním počítači, děje?“
„Tyto informace se prostřednictvím telefonní linky dvakrát denně přenášejí do systému UPS. Poté jsou k dispozici zákazníkům, kteří si přes internet mohou zkontrolovat stav své zásilky, ověřit si, zda byla řádně doručena a kdo ji převzal.“
„Jak hodnotíte letošní rok z hlediska UPS v České republice?“
„Pokud se ohlédneme zpět, bylo posledních dvanáct měsíců ovlivněno dvěma nepříznivými událostmi. Z hlediska mezinárodního to byly především útoky na Světové obchodní centrum v New Yorku, vývoj v České republice pak ovlivnily hlavně srpnové povodně.
Teroristické útoky na USA měly obrovský dopad na celý svět. Světová ekonomika se tehdy dočasně zpomalila, aby se po několika měsících opět vrátila do rychlého růstu. Z hlediska bezpečnosti leteckého provozu měly události v USA na činnost UPS minimální dopad, protože většinu bezpečnostních opatření, která ostatní letecké společnosti musely teprve přijímat, UPS již dávno používala. Máme výhodu také v tom, že vyzvedáváme zboží od známých odesilatelů a posíláme je opět známým příjemcům. Navíc nevyužíváme všeobecné letecké linky, ale vlastní speciální spoje, takže máme zboží pod stálou kontrolou. Dnes jsem již osobně přesvědčen o tom, že se situace poměrně rychle stabilizovala a vrací se zpět do normálu.
Pokud se vrátíme do České republiky, musím konstatovat, že domácí ekonomika roste, do České republiky proudí více finančních prostředků a české firmy mají chuť obchodovat se světem. Navíc po povodních nastalo opět oživení a roste i vnitrostátní a mezinárodní obchod. I když jsme tedy za poslední rok zažili dvě velmi negativní události, vývoj v oblasti expresních služeb je stále velmi pozitivní.“
„Jak služby UPS ovlivnily nedávné povodně?“
„Voda zaplavila centrum UPS v Českých Budějovicích, částečně byla ochromena i pobočka v Teplicích. Nejvíce postižena však byla pochopitelně Praha a kritická situace (především dopravní) přetrvává dodnes. Situaci jsme nicméně zvládli, máme příslušná povolení pro vjezd do uzavřených částí Prahy a můžeme již opět garantovat služby na standardní úrovni UPS, i když z provozního hlediska je to pochopitelně složitější. Za největší problém v době povodní považuji skutečnost, že mnozí naši zákazníci byli evakuováni a neměli jsme tedy komu zásilku doručit. Máme ovšem naštěstí další možnosti, jak příjemce kontaktovat, a nejsme odkázáni jen na telefonické spojení.“
„UPS v dubnu otevřela nové asijské centrum na Filipínách. Jaký je zájem českých klientů o doručování zásilek na Dálný východ?“
„Zájem se začíná projevovat. Čínský trh se postupně otvírá a první signály ze strany českých zákazníků jsme zaznamenali již před otevřením centra. UPS světu zpřístupnila asijský trh a firmy této možnosti využily. Jen za první dva měsíce po otevření centra jsme na celém světě zaznamenali nárůst objemu zboží směřujícího přes novou centrálu na Filipínách o dvacet procent. Vnitroasijská centrála je umístěna na mezinárodním letišti Diosdado Macapagal a umožňuje mimořádně krátké dodací časy a širokou paletu služeb v rámci asijského regionu. Otevření centrály navázalo na rozšíření leteckého spojení mezi Spojenými státy americkými a Čínou.“
„Vedle tradiční přepravní činnosti nabízíte zákazníkům i integrovaná logistická řešení. Jaký je jejich podíl na celkové činnosti UPS v České republice?“
„Z celosvětového hlediska jsme zavedením integrovaných logistických řešení vlastně jen reagovali na poptávku ze strany zákazníků. V České republice tento trend kopíruje mezinárodní vývoj a zájem o tyto služby stále roste.“
„Připravujete na příští rok další rozšíření služeb?“
„Hovořit o vývoji v příštím roce je zatím předčasné. Místo toho bych se rád zmínil o software, který našim zákazníkům poskytujeme zdarma již letos. S pomocí tohoto software s označením ‚Worldship on-line‘ mohou klienti UPS vyplňovat všechny potřebné dokumenty v elektronické podobě. Program současně vytváří databázi všech zásilek, které prostřednictvím UPS konkrétní klient v průběhu posledního roku poslal. Uživateli umožňuje, aby ve chvíli, kdy zásilku předal k přepravě, automaticky odeslal e-mail příjemci se zprávou, že zásilka odešla.
Pro zvýšení dosažitelnosti UPS jsme dále na letišti v Praze-Ruzyni zprovoznili novou telefonní centrálu, která obsluhuje Prahu a Středočeský kraj.“ Martina Novická