Ing. Martin Špryňar pro DN

„Stav výkonu státního odborného dozoru zůstává i nadále velmi tristní“

Problematika výkonu státního odborného dozoru a vyjednávání o kabotáži v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie, taková byla hlavní témata našeho rozhovoru s generálním tajemníkem Sdružení ČESMAD Bohemia ing. Martinem Špryňarem.
„Vyjednávání o vstupu České republiky do Evropské unie v oblasti dopravy stále komplikují jednání o kabotáži…“
„Loni na podzim přijala Evropská unie tzv. formuli 2+2+1. Podle ní by po rozšíření EU měl pro nové členské země platit dvouletý zákaz kabotáže s možností rozšíření o další dva plus jeden rok. Problém z našeho hlediska spočívá v tom, že tento návrh neobsahuje žádné podmínky ani mechanismus pro prodloužení počátečního zákazu o další dva až tři roky. V důsledku toho by okolní země mohly přechodné období dvakrát prodloužit, aniž by pro to měly nějaké podpůrné argumenty, protože by záleželo víceméně jen na jejich libovůli.
Tato skutečnost se českému vyjednávacímu týmu pochopitelně nelíbila. Jeho vedoucí Pavel Telička v Bruselu upozornil na to, že by měl existovat nějaký monitorovací systém, díky němuž by bylo možné zjistit, zda kabotáž trh skutečně ohrožuje – a teprve pak případně zákaz prodloužit o další období. Země Evropské unie však nebyly schopny se na takovém opatření dohodnout.
Co se týče celkové liberalizace dopravy, myslím, že v tomto bodě není sporu – v době vstupu ČR do EU by měla být veškerá bilaterální, třetizemní i tranzitní doprava zcela liberalizována.“
„Formule 2+2+1 by tedy pro vás byla v zásadě přijatelná, pokud by existovala přesná pravidla pro prodloužení zákazu?“
„Naše stanovisko je takové, že nejlepší by byla úplná liberalizace včetně kabotáže. Naše obavy z otevření trhu konkurenci nejsou tak velké jako v sousedních zemích.“
„Jak vlastně tato diskuse vznikla?“
„Na poslední smíšené komisi, která se uskutečnila loni v červenci, navrhla německá strana tzv. třífázový plán. Ten spočívá v tom, že pokud by ČR (a stejně tak ostatní kandidátské země) akceptovala přechodné období pro kabotáž, Němci by byli ochotni zvyšovat kontingent povolení již v době před jejím vstupem do EU. To znamená, že by se kontingent bilaterálních povolení zvyšoval pravidelně a rychleji než dosud.
Pro letošní rok jsme získali zhruba 315 trvalých povolení do SRN. Německá strana však jejich výdej dopravcům zatím nepovolila a podmiňuje jej uzavřením kapitoly doprava. Já osobně však věřím, že se nám otázku výdeje povolení podaří v dohledné době vyřešit bez ohledu na projednávání této kapitoly.
Pokud je mi známo, ministerstvo zahraničních věcí se nyní snaží kapitolu doprava uzavřít podmínečně a projednávání otázky kabotáže ponechat až na období těsně před vstupem ČR do EU. V té době by se znovu jednalo o všech problémech, na jejichž řešení nebylo možné se shodnout dříve.
Na druhou stranu ovšem nemůžeme popřít, že je v našem zájmu, aby Německo i další země, jejichž povolení jsou nedostatková, postupně navyšovaly kvóty ještě v předvstupním období. Pouze postupnou liberalizací bude možno zabránit velkému třesku v okamžiku rozšíření EU se všemi jeho negativními důsledky.“
„V únoru britský odvolací soud potvrdil, že udělování pokut za ilegální imigranty dopravcům, kteří o jejich přítomnosti ve vozidlech neměli tušení, je nezákonné. Jaké jsou vaše poslední informace o situaci ve Velké Británii?“
„Podle zprávy, kterou jsme dostali od Mezinárodní unie silniční dopravy IRU na konci února, odvolací soud potvrdil předchozí rozsudek, který stanovil, že systém vybírání pokut je nelegální a odporuje mezinárodním dohodám. V současnosti se tedy ve Velké Británii pokuty vybírat nesmějí, stejně tak nelze zadržovat vozidla; britské ministerstvo vnitra také dostalo za úkol stanovit určitý mechanismus pro vracení již zaplacených pokut.
Na začátku března jsem však obdržel dopis z českého konzulátu ve Velké Británii, v němž se píše, že ministerstvo vnitra přece jen zvažuje možnost dalšího odvolání ke Sněmovně lordů. Celou tuto kapitolu tedy ještě nelze pokládat za uzavřenou a bude nutné vyčkat konečného rozhodnutí. Zatím doporučujeme, aby dopravci i nadále dodržovali patřičná bezpečnostní opatření, včetně vyplňování tzv. kontrolních listů.“
„Na pražském regionálním shromáždění sdružení na začátku března zazněly i určité výhrady k práci Komise pro hraniční přechody, která byla zřízena při MDS. Jaké?“
„Naše námitky se nesou především v tom duchu, že ze zasedání komise zatím nevzešla žádoucí opatření. Vyhovovalo by nám, kdyby komise byla akceschopnější a kdyby se i v praxi skutečně realizovaly konkrétní návrhy, které by předložila. Zatím komise především shromažďovala informace a její činnost probíhala spíše na teoretické úrovni.“
„Vaše sdružení naopak uvítalo skutečnost, že v únoru vláda schválila koncepci výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě…“
„Výkon státního odborného dozoru v silniční dopravě zůstává i nadále velmi tristní. Přestože se tuto problematiku podařilo dostat do legislativy, státní odborný dozor – jak vůči tuzemským, tak zahraničním dopravcům – stále nefunguje. Pokud zahraniční dopravní firmy spáchaly na českém území nějaký závažnější přestupek, ať již proti dohodě AETR nebo ADR, mohly donedávna na místě dostat maximálně blokovou pokutu do výše dvou tisíc Kč, což například pro německé či rakouské dopravce pochopitelně představovalo směšnou částku.
Nakonec se nám podařilo do zákona prosadit institut kaucí, takže dnes mohou kontrolní orgány ukládat kauce až do výše 50 tisíc Kč. Jedná se o naprosto běžné řešení, obvyklé takřka ve všech zemích Evropské unie – částky, které v nich čeští dopravci musí při přestupcích platit, se pohybují řádově v desítkách tisíc Kč.
Přesto však tento nástroj, který by přinejmenším mohl omezit porušování českých předpisů ze strany zahraničních dopravců, není dodnes vůbec využíván. Ministerstvo dopravy, ministerstvo vnitra a policie si tuto záležitost dlouho přehazovaly jako horký brambor. Například policie tvrdila, že nemá určená odstavná parkoviště, kam by zadržená vozidla mohla odstavit a nést za ně odpovědnost. Stěžovala si také na to, že MDS nevytisklo stvrzenky, které by se při výběru kaucí používaly, a že vůbec není jasné, kam mají vybrané peníze vlastně putovat.
To je podle nás naprosto nepochopitelná situace: v zákoně je to jednou stanoveno a není přece naše starost, abychom za státní správu vymýšleli nějaký mechanismus pro výběr kaucí. Loni jsme dokonce viděli interní pokyn policie, v němž bylo uvedeno, že kauce se vybírat nemají! Policie se tak vlastně sama nabádala k nedodržování zákona!
Podle našich posledních informací však již proběhla určitá jednání na úrovni ministerstev dopravy a vnitra a byla domluvena zkušební kontrolní akce, která by se měla uskutečnit v nejbližší době. Věříme, že po tomto odzkoušení konečně celý mechanismus začne fungovat.“
„Podílelo se vaše sdružení nějak na návrhu koncepce výkonu státního odborného dozoru, který byl předložen vládě?“
„Tento materiál, o němž se hovořilo již více než dva roky, byl připravován v rámci projektu financovaného nizozemskou vládou. Kromě ministerstva dopravy a spojů se na něm podílelo také Sdružení ČESMAD Bohemia a jeho partnerské zahraniční, zejména nizozemské organizace. Bohužel, současný materiál je oproti verzi, která byla zpracovávána v rámci projektu, značně okleštěn. Přesto jsme rádi, že byl i v této podobě schválen. Návrh předpokládá mimo jiné zřízení mobilních
skupin, které mají být složeny ze zástupců policie, referátů dopravy a odborníků na danou dopravní problematiku, například na ADR nebo AETR. Právě to je stěžejní moment, neboť dnes neustále bojujeme s tím, že kontrolní orgány nejsou, až na světlé výjimky, dostatečně kvalifikované. V mnoha případech policie ani neví, co vše má kontrolovat. Účast skutečných odborníků v týmu by proto měla výrazně přispět ke zvýšení kvality prováděných kontrol.“
„Jaký je váš názor na nový zákon o pracovní době?“
„Rozhodně s ním nejsme spokojeni. Jednak není sjednocen s mezinárodní dohodou AETR, jednak obsahuje určitá administrativní pochybení, k nimž došlo, když putoval mezi sněmovnou a senátem. V současné době si necháváme zpracovat jeho právní rozbor; na jeho základě pak budeme případně usilovat o novelizaci zákona.“

Milan Frydryšek 

spinner