Letecká doprava v Evropě

Studie: Až čtvrtinu trhu obsadí nízkonákladoví dopravci

V rámci přípravy na letošní podzimní kolo zasedání svých klubů a pracovních skupin připravil sekretariát Svazu spedice a logistiky ČR pro jeho Aircargo klub infomaci o předpokládaných změnách na evropském trhu letecké dopravy. Oblast letecké dopravy v Evropě totiž podle odborníků očekává do roku 2010 významná změna struktury.

Nízkonákladoví („low cost“) dopravci by podle studie, kterou letos zpracovala společnost Mercer Management Consulting (MMC) z německého Mnichova, měli v tomto období svůj podíl na vnitroevropském trhu letecké dopravy až zpětinásobit. Také z dlouhodobého hlediska by se postavení těchto společností mělo dále posilovat.

Obor letecké dopravy v současné době prochází obdobím hluboké recese, což se projevuje v hromadném rušení kapacit, odstavování letadel a propouštění zaměstnanců. „Celková ztráta leteckých společností za loňský rok se odhaduje na 15 miliard USD, což odpovídá čtyřem procentům jejich celkového obratu,“ uvedli autoři studie.

Tři hlavní segmenty

Evropský trh letecké dopravy se dosud opíral o několik skupin dopravců. Především o velké mezinárodní společnosti, jako například německou Lufthansu, francouzské Air France a britské British Airways, a o menší, národní společnosti (Swiss, Austrian Airlines, Iberia, Al-italia). Třetí pilíř tvořili konkurenti jednotlivých národních leteckých společností (například British Midland nebo Spanair) a regionální společnosti (Eurowings či AOM/Air Liberté).

Podle studie společnosti MMC, která je dceřinou společností skupiny Marsh and McLennan Compa-

nies z New Yorku, se v budoucnu bude letecká doprava utvářet ve třech hlavních segmentech. Velké mezinárodní společnosti vytvoří společné aliance a zajistí si tak kontrolu nad centrálními leteckými křižovatkami; současně budou dominovat vnitroevropské a mezikontinentální dopravě pro služební cesty. Druhou skupinu budou tvořit společnosti využívající svůj regionální dosah, které budou doplňovat nabídku v centrech (hubs) aliancí.

Třetí velký segment budou tvořit relativně mladí nízkonákladoví dopravci. V blízké budoucnosti se po-dle MMC vyprofilují do role „vyzyvatelů“ tradičních leteckých dopravců v Evropě. Takovou cestu již nastoupila britská společnost easyJet, která převzala svého konkurenta Go a oznámila zájem o koupi německé BA, jež se i po deseti letech potýká se ztrátou. Tímto krokem podle autorů studie easyJet popřela teze mnohých expertů a manažerů leteckých společností, že nízkonákladoví dopravci představují jen přechodný jev, případně že se mohou úspěšně uplatnit jen v dílčích mezerách na trhu. Možnosti dalšího vývoje nastiňuje studie MMC v šesti základních tezích (viz rámeček).

Pro nákladní dopravu studie zatím neexistuje

Společnost easyJet a někteří další dopravci se v současné době snaží snížit dobu pohybu letadla po letišti na minimum, a proto nepřepravují letecké zboží. Jejich zvyšující se podíl na trhu tak podle názoru některých odborníků může vést k omezení nabídky nákladní dopravy na

vnitroevropských linkách. Již dnes ovšem existuje náhrada: kamióny, které přepravují zboží z leteckých center. Některé velké letecké společnosti navíc hlásí pro letošní podzim opět nárůst svých cargo kapacit na vnitrozemských linkách. Podrobnější studie na toto téma však dosud není k dispozici. Ing. Jiří Kladiva,

Svaz spedice a logistiky ČR

Šest tezí vývoje evropského trhu letecké dopravy

l nízkonákladoví dopravci zvýší do roku 2010 díky své komerční nabídce cenově výhodných přímých spojů svůj podíl na evropském trhu z dnešních pěti až na pětadvacet procent, čímž si upevní dobré postavení na trhu i z dlouhodobého hlediska,

l díky vysoké atraktivitě trhu letecké dopravy budou vznikat nové společnosti; úspěšné však mohou být jen firmy postavené na principech nízkonákladového dopravce, dceřiné firmy velkých leteckých společností zaměřené na levné lety budou mít jen malé šance na úspěch. Dlouhodobě se v Evropě prosadí pouze dvě až tři „low cost“ společnosti,

l trh letecké dopravy se bude segmentovat; zákazníci budou pro různé cesty volit různé letecké společnosti – při cestách na dovolenou dají přednost pružným a cenově výhodným nabídkám a při služebních cestách na krátké vzdálenosti budou volit nízkonákladové dopravce. Velké společnosti se budou muset zaměřit na vnitroevropskou a mezikontinentální dopravu obchodních cestujících,

l nízkonákladové letecké společnosti také konkurují evropským železničním dopravcům zejména na lukrativních tratích dálkové dopravy s vysokým obratem. Nejlepší obranou je tvorba intermodálních dopravních nabídek (tzv. Rail & Fly) ve spolupráci s leteckými společnostmi a cenově zajímavé nabídky spojení na dlouhých tratích,

l pro některá – zajména regionální – letiště a někdejší vojenské základny představují „low cost“ dopravci možnost mimořádného rozvoje. Ovšem jen málo letišť se silným zázemím zároveň disponuje tak dobrým silničním a železničním napojením na okolní infrastrukturu a velmi pružnými modely poplatků, aby upoutala vůdčí firmy na trhu,

l středně velká letiště stojí před výzvou, aby považovala větší letecké společnosti, resp. jejich „přibližovací“ partnery i nízkonákladové dopravce za rovnocenné a obsluhovala je v rámci inovované a diferencované koncepce služeb. Jen tak budou moci participovat na celkovém růstu trhu.

Zdroj: MMC

spinner