Itálie/Francie

Summit přinesl dohodu o stavbě vysokorychlostní trati

Nejvyšší představitelé Itálie a Francie se na summitu v italském Turíně na přelomu ledna a února dohodli na výstavbě vysokorychlostní trati, která by měla v budoucnu spojit Turín s francouzským Lyonem. Stavba tři sta kilometrů dlouhé trasy by si měla vyžádat okolo deseti miliónů UDS a dokončena by měla být do roku 2015. Vybudování nové železniční trati prosazovala zejména Francie, která usiluje o převedení toku zboží na železnici. Plány na její postavení se dokonce staly hlavním tématem 20. italsko-francouzského summitu. Výstavba trasy by měla zahrnovat také vybudování nového, 52 kilometrů dlouhého alpského tunelu. Celý projekt by měl umožnit přepravu asi čtyřiceti miliónů tun zboží ročně a zprovozněn by měl být do patnácti let. Zatím není jasné, zda zvítězil italský návrh na stavbu dvou paralelních tunelů nebo francouzský plán na konstrukci jednoho tunelu. Je ovšem možné, že se o této otázce rozhodne teprve až na základě provedených analýz. Finanční pomoc při stavbě okamžitě přislíbila Evropská investiční banka (EIB). Podle současných odhadů bude realizace projektu vysokorychlostní tratě stát okolo deseti miliónů USD. Řím a Paříž se na summitu shodly i na otevření tunelu pod Mont Blankem, který musel být před časem uzavřen v důsledku požáru. Tato událost měla negativní dopad na vzájemný italsko-francouzský obchod a poškodila severoitalské přepravce, kterým zvýšila náklady. Tunel by měl být znovu otevřen v září letošního roku. (čtk)

spinner