24. ledna 2002
Sekretariát Svazu zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě se jako
každým rokem v této době připravuje na nadcházející výroční valnou
hromadu, která se uskuteční na začátku března v Praze. Letos na ní
hodlá předložit návrh na změnu názvu i stanov nejvýznamnějšího
českého dopravního sdružení. Od března by pak měl svaz změnit i sídlo.
O tom, co SZPD ke všem těmto změnám vede, jsme hovořili s předsedou
svazu ing. Otto Slavíkem.
„Na začátku března se opět uskuteční valná hromada SZPD. Na loňské
jubilejní desáté valné hromadě bylo v centru pozornosti členů svazu
jednání o vstupu ČR do Evropské unie a nastolování přechodných období
pro české dopravce ze strany některých současných členských zemí unie.
Bude i letošní valná hromada ve znamení nějakého konkrétního
tématu?“
„Valnou hromadu, která se letos bude konat 5. března, již pilně
připravujeme a projednáváme konkrétní materiály, které jí předložíme,
například zprávu o činnosti a návrh rozpočtu. Pokud jde o její program,
chtěli bychom letos dát co největší prostor pozvaným hostům a získat od
nich co nejvíce nových informací. Jejich seznam je velmi obsáhlý – od
ministrů Jaromíra Schlinga, Petra Lachnita a Vladimíra Špidly, jenž ovšem
zpravidla vysílá svého zástupce, až po ředitele Státního fondu dopravní
infrastruktury Pavla Švagra a náměstka ministra zahraničních věcí Pavla
Teličku.
Rozhodně by mělo být součástí valné hromady také samostatné vystoupení
Marka Novotného, předsedy naší nové – v pořadí již desáté –
odborné sekce silničního hospodářství, která vznikla loni v červenci,
kdy se členy svazu staly podniky Správy a údržby silnic (od letošního roku
je jejím členem i Ředitelství silnic a dálnic).
Přestože nepůjde o volební schůzi – ta se uskuteční až v roce
2003 – očekáváme jednání i o řadě organizačních bodů. Mimo jiné
chceme navrhnout i zvýšení členských příspěvků u malých organizací.
Bude to po několika letech jejich první úprava a vychází z toho, že
jejich dnešní roční výše (jeden nebo dva tisíce Kč) je opravdu
neúměrně nízká. V průběhu letošního roku totiž musíme opustit
dosavadní prostory, které nám velmi výhodně pronajímala Unie
zaměstnavatelských svazů, a přestěhovat se do nových. Tato změna více
zatíží náš rozpočet; proto chceme valné hromadě navrhnout, aby se
roční příspěvek pro organizace zaměstnávající do 400 pracovníků
zvýšil o dva tisíce Kč. Věřím, že se tento návrh nesetká
s nepochopením.“
„Takže vás čeká stěhování? Už víte, kam se sekretariát přemístí a
kdy se tak stane?“
„Ano, již dříve jsme oslovili členské firmy a partnery a začali hledat
nové prostory. Vstříc nám vyšlo Ústřední autobusové nádraží
Praha–Florenc, do jehož prostor bychom se chtěli přestěhovat již na
počátku března. Do termínu konání valné hromady bychom měli stihnout
uzavřít smlouvu, změnit registraci a informovat partnery.“
„Zmínil jste se o několika organizačních změnách. Jaké další
hodláte účastníkům valné hromady předložit?“
„Další, víceméně formální změna se týká názvu svazu: domníváme
se, že je na místě, aby se Svaz zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě
přejmenoval na Svaz dopravy ČR. Současně připravujeme nové stanovy, jež
by měly tuto formální změnu zakotvit a jež by měla schválit
nadcházející valná hromada. A když už hovoříme o změnách:
v průběhu letošního roku, který je posledním rokem tohoto volebního
období, se musíme připravit ještě na jednu změnu vnitřního charakteru.
Domníváme se, že je na místě, aby se Svaz zaměstnavatelů a podnikatelů
v dopravě přejmenoval na Svaz dopravy ČR. Současně připravujeme nové
stanovy, jež by měly tuto formální změnu zakotvit. Já v příštím roce
s největší pravděpodobností ve funkci předsedy svazu skončím, protože
chci dát prostor mladším. Když jsme tento můj záměr diskutovali na
představenstvu, došli jsme k závěru, že by bylo vhodné, aby se po mém
odchodu do čela svazu postavil prezident, který by byl představitelem
úspěšných podnikatelů, ochotných věnovat značnou část svých
schopností řešení společných problémů všech dopravních odvětví, a
chod sekretariátu aby zajišťoval výkonný ředitel, což je model obvyklý
v řadě obdobných asociací. Do funkce výkonného ředitele bych rád
připravil našeho nového tajemníka a ve funkci prezidenta bych si já osobně
představoval dnešního prvního viceprezidenta ing. Jaroslava Hanáka, ale to
už asi trochu předbíhám…“
„Jak se v posledních letech vyvíjí členská základna SZPD? Kolik
pracovníků členské firmy SZPD vlastně zaměstnávají?“
„V současné době zastupujeme organizace zaměstnávající kolem
168 tisíc pracovníků. Naši členskou základnu v poslední době ovlivnily
zejména dvě skutečnosti. Tou první, potěšující, byl příchod podniků
SÚS a Ředitelství silnic a dálnic, o kterém jsem se již zmínil. Naopak
nepříjemnému, byť nepodstatnému úbytku členů jsme museli – zejména
před asi dvěma lety – čelit v sekci silniční dopravy.
Svaz je oprávněn vést kolektivní jednání jen za ty organizace, které jej
tím pověří. Protože většina členů sekce silniční dopravy nám tento
mandát nedala, můžeme dnes sice vyjednávat, ale uzavírat vyšší
kolektivní smlouvu nemůžeme. Jako zaměstnavatelský a podnikatelský svaz
totiž máme ze zákona povinnost také kolektivně vyjednávat a uzavírat
s odborovými partnery vyšší kolektivní smlouvu a někteří členové
nechtěli být touto vyšší kolektivní smlouvou vázáni. Tuto situaci jsme
nakonec vyřešili úpravou stanov v tom smyslu, že svaz je oprávněn vést
kolektivní jednání jen za ty organizace, které jej tím pověří. Protože
většina členů sekce silniční dopravy nám tento mandát nám nedala,
můžeme dnes sice vyjednávat, ale uzavírat vyšší kolektivní smlouvu
nemůžeme.“
„Jaké aktuální problémy tedy v současné době svaz řeší?“
„Na návrh dozorčí rady se například právě zabýváme osudem
Koordinační rady v silniční dopravě ČR, která v době, kdy jsme před
dvěma lety předali v souladu se stanovami její předsednictví, prakticky
zanikla. Je to podle mého soudu veliká škoda, protože si v době svého
působení vydobyla určitou vážnost a dobře reprezentovala celé odvětví
vůči partnerům. Dozorčí rada nám nicméně doporučila, abychom
z nefunkční Koordinační rady vystoupili, což budu v nejbližší době
tlumočit jejímu současnému předsedovi panu Bedřichu Dandovi.
Vysokou aktivitu v poslední době v souvislosti s osudem labské plavby
vykazuje naše sekce vodní dopravy, která minulý týden jednala o možných
opatřeních na podporu tohoto odvětví
V oblasti mezinárodní sledujeme podmínky na hraničních přechodech. Po
naší kritice stavu na českoněmeckých hranicích z loňského roku letos
konstatujeme minimální problémy v oblasti železniční a kombinované
dopravy a jisté zlepšení i v případě dopravy silniční. To jsme také
tlumočili ministru průmyslu a obchodu Miroslavu Grégrovi, který se
připravuje na jednání se svým bavorským protějškem Otto Wies-heuem.
Vysokou aktivitu v poslední době v souvislosti s osudem labské plavby
vykazuje naše sekce vodní dopravy, která minulý týden jednala o možných
opatřeních na podporu tohoto odvětví. Protože i podle našeho názoru má
vnitrozemská plavba velké klady a není dostatečně využita, za doporučení
sekce se plně postavíme.“
„V novoroční anketě Dopravních novin jste uvedl, že od letošního roku
očekáváte především posílení Státního fondu dopravní infrastruktury
i jinou náhradu výdajů, o které byla doprava v posledních letech ve
státním rozpočtu krácena. Jste se současným výhledem v tomto směru
spokojen?“
„Rozhodně v tomto směru nejsem pesimista. Jistě, žádný rozpočet ani
současný návrh zákona o transformaci ČD chápu jako první krok a
vytvoření určité výchozí čáry, na které bude možno stavět dálv
blízké budoucnosti nenaplní potřeby dopravy tak, jak bychom si to asi
představovali. Ale musíme usilovat o to, aby rozdíl byl co nejmenší a aby
se i stát konečně přihlásil ke své zodpovědnosti. A v této oblasti
pozoruji jistý pokrok, například v podobě smlouvy o úhradě závazku
státu z osobní železniční dopravy. Vždy jsem zastával názor, že dokud
se tento vztah nenarovná, nepomůže žádný zákon a České dráhy nebudou
moci normálně hospodařit. Pokud jde o silniční dopravu, velmi mile mě
překvapil postoj ředitele SFDI Pavla Švagra k potřebám silniční
infrastruktury. Naše někdejší starost, aby stát z příjmů z dopravy
nepokrýval jiné díry v rozpočtu, už díky fondu není tak akutní.“
„Senát minulý týden zamítl návrh zákona o transformaci ČD. Jaký je
váš názor na tuto předlohu?“
„Samozřejmě ji sleduji a mám k ní zvláštní vztah. Koneckonců jsem byl
čtyři roky místopředsedou Správní rady ČD, až do doby, než mě z ní
bývalý ministr Antonín Peltrám pravděpodobně na nátlak odborů, které
mě – z nepochopení a zcela neprávem – považovaly za zastánce zájmů
silniční dopravy, vyřadil. Současný návrh zákona o transformaci ČD
chápu jako prvním krok a vytvoření určité výchozí čáry, na které bude
možné stavět dál. Jistě není ideální, ale jako výchozí bod
s možností dalších jednání a upřesňování je dobrý a měl by být
přijat.“
„Jak dnes s odstupem hodnotíte jednání českých zástupců s Evropskou
komisí o kapitole ,Dopravní politika‘?“
„Náš postoj v této věci se postupně vytvářel, až vykrystalizoval do
současného odmítání jakýchkoli přechodných období a snahy prosadit pro
české dopravce stejná práva i povinnosti. Jsem velmi rád, že s námi pan
náměstek Telička svůj postup před jednáním v Bruselu vždy konzultoval,
stejně jako se zástupci Sdružení ČESMAD Bohemia a SAČM. I při našem
posledním jednání o kabotáži jsme vyjádřili náš jednoznačný postoj,
že na případná přechodná období ze strany Ně-mecka a Rakouska bychom
měli reagovat recipročním opatřením, který při jednání s Evropskou
komisí věrně tlumočil. Nepochybuji o tom, že naše zájmy zastupuje velmi
dobře.“
Luboš Spálovský