Ing. Otto Slavík pro DN

„Svaz zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě změní název na Svaz dopravy“

Sekretariát Svazu zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě se jako každým rokem v této době připravuje na nadcházející výroční valnou hromadu, která se uskuteční na začátku března v Praze. Letos na ní hodlá předložit návrh na změnu názvu i stanov nejvýznamnějšího českého dopravního sdružení. Od března by pak měl svaz změnit i sídlo. O tom, co SZPD ke všem těmto změnám vede, jsme hovořili s předsedou svazu ing. Otto Slavíkem.
„Na začátku března se opět uskuteční valná hromada SZPD. Na loňské jubilejní desáté valné hromadě bylo v centru pozornosti členů svazu jednání o vstupu ČR do Evropské unie a nastolování přechodných období pro české dopravce ze strany některých současných členských zemí unie. Bude i letošní valná hromada ve znamení nějakého konkrétního tématu?“
„Valnou hromadu, která se letos bude konat 5. března, již pilně připravujeme a projednáváme konkrétní materiály, které jí předložíme, například zprávu o činnosti a návrh rozpočtu. Pokud jde o její program, chtěli bychom letos dát co největší prostor pozvaným hostům a získat od nich co nejvíce nových informací. Jejich seznam je velmi obsáhlý – od ministrů Jaromíra Schlinga, Petra Lachnita a Vladimíra Špidly, jenž ovšem zpravidla vysílá svého zástupce, až po ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Pavla Švagra a náměstka ministra zahraničních věcí Pavla Teličku.
Rozhodně by mělo být součástí valné hromady také samostatné vystoupení Marka Novotného, předsedy naší nové – v pořadí již desáté – odborné sekce silničního hospodářství, která vznikla loni v červenci, kdy se členy svazu staly podniky Správy a údržby silnic (od letošního roku je jejím členem i Ředitelství silnic a dálnic).
Přestože nepůjde o volební schůzi – ta se uskuteční až v roce 2003 – očekáváme jednání i o řadě organizačních bodů. Mimo jiné chceme navrhnout i zvýšení členských příspěvků u malých organizací. Bude to po několika letech jejich první úprava a vychází z toho, že jejich dnešní roční výše (jeden nebo dva tisíce Kč) je opravdu neúměrně nízká. V průběhu letošního roku totiž musíme opustit dosavadní prostory, které nám velmi výhodně pronajímala Unie zaměstnavatelských svazů, a přestěhovat se do nových. Tato změna více zatíží náš rozpočet; proto chceme valné hromadě navrhnout, aby se roční příspěvek pro organizace zaměstnávající do 400 pracovníků zvýšil o dva tisíce Kč. Věřím, že se tento návrh nesetká s nepochopením.“
„Takže vás čeká stěhování? Už víte, kam se sekretariát přemístí a kdy se tak stane?“
„Ano, již dříve jsme oslovili členské firmy a partnery a začali hledat nové prostory. Vstříc nám vyšlo Ústřední autobusové nádraží Praha–Florenc, do jehož prostor bychom se chtěli přestěhovat již na počátku března. Do termínu konání valné hromady bychom měli stihnout uzavřít smlouvu, změnit registraci a informovat partnery.“
„Zmínil jste se o několika organizačních změnách. Jaké další hodláte účastníkům valné hromady předložit?“
„Další, víceméně formální změna se týká názvu svazu: domníváme se, že je na místě, aby se Svaz zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě přejmenoval na Svaz dopravy ČR. Současně připravujeme nové stanovy, jež by měly tuto formální změnu zakotvit a jež by měla schválit nadcházející valná hromada. A když už hovoříme o změnách: v průběhu letošního roku, který je posledním rokem tohoto volebního období, se musíme připravit ještě na jednu změnu vnitřního charakteru. Domníváme se, že je na místě, aby se Svaz zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě přejmenoval na Svaz dopravy ČR. Současně připravujeme nové stanovy, jež by měly tuto formální změnu zakotvit. Já v příštím roce s největší pravděpodobností ve funkci předsedy svazu skončím, protože chci dát prostor mladším. Když jsme tento můj záměr diskutovali na představenstvu, došli jsme k závěru, že by bylo vhodné, aby se po mém odchodu do čela svazu postavil prezident, který by byl představitelem úspěšných podnikatelů, ochotných věnovat značnou část svých schopností řešení společných problémů všech dopravních odvětví, a chod sekretariátu aby zajišťoval výkonný ředitel, což je model obvyklý v řadě obdobných asociací. Do funkce výkonného ředitele bych rád připravil našeho nového tajemníka a ve funkci prezidenta bych si já osobně představoval dnešního prvního viceprezidenta ing. Jaroslava Hanáka, ale to už asi trochu předbíhám…“

„Jak se v posledních letech vyvíjí členská základna SZPD? Kolik pracovníků členské firmy SZPD vlastně zaměstnávají?“
„V současné době zastupujeme organizace zaměstnávající kolem 168 tisíc pracovníků. Naši členskou základnu v poslední době ovlivnily zejména dvě skutečnosti. Tou první, potěšující, byl příchod podniků SÚS a Ředitelství silnic a dálnic, o kterém jsem se již zmínil. Naopak nepříjemnému, byť nepodstatnému úbytku členů jsme museli – zejména před asi dvěma lety – čelit v sekci silniční dopravy.
Svaz je oprávněn vést kolektivní jednání jen za ty organizace, které jej tím pověří. Protože většina členů sekce silniční dopravy nám tento mandát nedala, můžeme dnes sice vyjednávat, ale uzavírat vyšší kolektivní smlouvu nemůžeme. Jako zaměstnavatelský a podnikatelský svaz totiž máme ze zákona povinnost také kolektivně vyjednávat a uzavírat s odborovými partnery vyšší kolektivní smlouvu a někteří členové nechtěli být touto vyšší kolektivní smlouvou vázáni. Tuto situaci jsme nakonec vyřešili úpravou stanov v tom smyslu, že svaz je oprávněn vést kolektivní jednání jen za ty organizace, které jej tím pověří. Protože většina členů sekce silniční dopravy nám tento mandát nám nedala, můžeme dnes sice vyjednávat, ale uzavírat vyšší kolektivní smlouvu nemůžeme.“
„Jaké aktuální problémy tedy v současné době svaz řeší?“
„Na návrh dozorčí rady se například právě zabýváme osudem Koordinační rady v silniční dopravě ČR, která v době, kdy jsme před dvěma lety předali v souladu se stanovami její předsednictví, prakticky zanikla. Je to podle mého soudu veliká škoda, protože si v době svého působení vydobyla určitou vážnost a dobře reprezentovala celé odvětví vůči partnerům. Dozorčí rada nám nicméně doporučila, abychom z nefunkční Koordinační rady vystoupili, což budu v nejbližší době tlumočit jejímu současnému předsedovi panu Bedřichu Dandovi.
Vysokou aktivitu v poslední době v souvislosti s osudem labské plavby vykazuje naše sekce vodní dopravy, která minulý týden jednala o možných opatřeních na podporu tohoto odvětví
V oblasti mezinárodní sledujeme podmínky na hraničních přechodech. Po naší kritice stavu na českoněmeckých hranicích z loňského roku letos konstatujeme minimální problémy v oblasti železniční a kombinované dopravy a jisté zlepšení i v případě dopravy silniční. To jsme také tlumočili ministru průmyslu a obchodu Miroslavu Grégrovi, který se připravuje na jednání se svým bavorským protějškem Otto Wies-heuem. Vysokou aktivitu v poslední době v souvislosti s osudem labské plavby vykazuje naše sekce vodní dopravy, která minulý týden jednala o možných opatřeních na podporu tohoto odvětví. Protože i podle našeho názoru má vnitrozemská plavba velké klady a není dostatečně využita, za doporučení sekce se plně postavíme.“
„V novoroční anketě Dopravních novin jste uvedl, že od letošního roku očekáváte především posílení Státního fondu dopravní infrastruktury i jinou náhradu výdajů, o které byla doprava v posledních letech ve státním rozpočtu krácena. Jste se současným výhledem v tomto směru spokojen?“
„Rozhodně v tomto směru nejsem pesimista. Jistě, žádný rozpočet ani současný návrh zákona o transformaci ČD chápu jako první krok a vytvoření určité výchozí čáry, na které bude možno stavět dálv blízké budoucnosti nenaplní potřeby dopravy tak, jak bychom si to asi představovali. Ale musíme usilovat o to, aby rozdíl byl co nejmenší a aby se i stát konečně přihlásil ke své zodpovědnosti. A v této oblasti pozoruji jistý pokrok, například v podobě smlouvy o úhradě závazku státu z osobní železniční dopravy. Vždy jsem zastával názor, že dokud se tento vztah nenarovná, nepomůže žádný zákon a České dráhy nebudou moci normálně hospodařit. Pokud jde o silniční dopravu, velmi mile mě překvapil postoj ředitele SFDI Pavla Švagra k potřebám silniční infrastruktury. Naše někdejší starost, aby stát z příjmů z dopravy nepokrýval jiné díry v rozpočtu, už díky fondu není tak akutní.“
„Senát minulý týden zamítl návrh zákona o transformaci ČD. Jaký je váš názor na tuto předlohu?“
„Samozřejmě ji sleduji a mám k ní zvláštní vztah. Koneckonců jsem byl čtyři roky místopředsedou Správní rady ČD, až do doby, než mě z ní bývalý ministr Antonín Peltrám pravděpodobně na nátlak odborů, které mě – z nepochopení a zcela neprávem – považovaly za zastánce zájmů silniční dopravy, vyřadil. Současný návrh zákona o transformaci ČD chápu jako prvním krok a vytvoření určité výchozí čáry, na které bude možné stavět dál. Jistě není ideální, ale jako výchozí bod s možností dalších jednání a upřesňování je dobrý a měl by být přijat.“
„Jak dnes s odstupem hodnotíte jednání českých zástupců s Evropskou komisí o kapitole ,Dopravní politika‘?“
„Náš postoj v této věci se postupně vytvářel, až vykrystalizoval do současného odmítání jakýchkoli přechodných období a snahy prosadit pro české dopravce stejná práva i povinnosti. Jsem velmi rád, že s námi pan náměstek Telička svůj postup před jednáním v Bruselu vždy konzultoval, stejně jako se zástupci Sdružení ČESMAD Bohemia a SAČM. I při našem posledním jednání o kabotáži jsme vyjádřili náš jednoznačný postoj, že na případná přechodná období ze strany Ně-mecka a Rakouska bychom měli reagovat recipročním opatřením, který při jednání s Evropskou komisí věrně tlumočil. Nepochybuji o tom, že naše zájmy zastupuje velmi dobře.“
Luboš Spálovský 

spinner