6. března 2003
Transformace Českých drah na akciovou společnost a založení státní organizace Správa železniční dopravní cesty je jen prvním krokem reformy železnice v České republice. Minulý týden to na tiskové konferenci v Praze prohlásil předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík.
V reformě české železnice je po-dle Jiřího Mužíka nezbytné pokračovat, protože zákon o transformaci drah neoddělil provozování dopravní cesty od dopravního podnikání a Českým drahám tak umožňuje, aby řídily provoz konkurenčních vlaků. Závažný problém podle soukromých dopravců představuje i majetek, který stát vložil do nově vzniklé společnosti. „České dráhy se tak stávají majiteli pozemků a budov na nádražích. Přestože železniční tratě mimo obvod nádraží zůstávají v rukou státu, jsou nádraží fakticky privatizována do rukou dominantního dopravce,“ uvedl Jiří Mužík s tím, že díky vlastnictví ná-draží České dráhy na trhu získají neopodstatněnou výhodu.
Sdružení proto vyzvalo ministerstvo dopravy, aby při přípravě novely transformačního zákona sledovalo zejména otázku majetku železnice a požadovalo jeho přesnou inventarizaci. Ministerstvo by se podle jeho názoru mělo rovněž zasadit o nové rozdělení majetku tak, aby majetek nutný k provozu železniční dopravní cesty včetně pozemků a budov nádraží zůstal v rukou státu.
Sdružení přivítalo, že od ledna byly sníženy ceny za použití železniční dopravní cesty zhruba o dvě třetiny. Podle SŽS tento krok umožní zlepšit podmínky pro vstup konkurence na železnici. Regulovaná cena za použití kolejí se od ledna snížila pro osobní vlaky z 30 na devět Kč za kilometr a pro nákladní vlaky z 200 na zhruba 70 až 100 Kč za kilometr.
SŽS je zájmovým sdružením soukromých železničních společností, které usiluje o transformaci české železnice a nastolení rovných podmínek pro podnikání v železniční dopravě. V současnosti je jeho členy dvacet firem, které se na celkovém objemu zboží přepraveného v České republice po železnici podílejí přibližně deseti procenty.
(von)